IAA 2014 - Uusi Mercedes-Benz Vito: Yksi ajoneuvo kaikkiin käyttötarkoituksiin

23.09.2014 14.00

vito1.jpg

Mercedes-Benz esittelee Hannoverin IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä 25.9.–2.10 uuden Viton, joka on ratkaisu jokaiseen kuljetustarpeeseen: vaativan ammattilaisen työkaluksi, kaupan luotettavaksi tavarantoimittajaksi, nopeiden shuttle-palveluiden hoitajaksi ja hyvin varustetuksi tilataksiksi tai perheen paketti- tai tila-autoksi. Vitosta on tarjolla kolme eri pituusvaihtoehtoa: 4895 mm, 5140 mm sekä 5370 mm. Kukin niistä on 140 mm pidempi kuin edeltävä versio. Akselivälit ovat ennallaan eli 3200 mm tai 3430 mm.

Vito-mallistoon kuuluvat Suomessa Vito-pakettiauto ja Vito Tourer kahtena versiona: Vito Tourer Pro ja Vito Tourer Select. Painoluokat vaihtelevat Suomessa 3050–3200 kilon välillä. Suurin kuljetuskapasiteetti on takavetoisessa Vito-pakettiautossa, johon mahtuu hyötykuormaa jopa 1369 kiloa. Tavaratilan koko vaihtelee auton koosta riippuen 5,5–6,6 neliömetriin.

Viton edellisiä sukupolvia on tuotettu 1,2 miljoonaa vuosina 1995–2013. Uutuus valmistetaan Espanjan Baskimaalla Vitoriassa. Tehtaan kapasiteetti on 80 000 pakettiautoa vuodessa. Vito lanseerataan Suomessa marraskuussa, ja hinnasto alkaa 29 972,73 eurosta.

Vitossa muotoilu ja käytännöllisyys kulkevat käsi kädessä – tarjolla etuveto, takaveto tai neliveto

Uusi Mercedes-Benz Vito on luokassaan ensimmäinen ajoneuvo, josta ovat saatavana sekä etu-, taka- että nelivetoiset malliversiot. Vitolle luovat ilmettä voimakkaasti muotoiltu keula näyttävine etusäleikköineen, V-kirjaimen muotoon taivutetut etuvalot sekä nuolimaisesti kaartuva konepelti. Dynaaminen ulkonäkö paitsi liittää Viton Mercedes-Benzin muuhun tavara-autoperheeseen, myös pienentää ilmanvastusta ja kulutusta. Ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on vain 0.32.

Matkustamo tarjoaa aikaisempaa enemmän tilaa ja väljyyttä. Kokonaan uudelleen suunniteltu kojelauta on esimerkillisen käytännöllinen ja ergonominen. Lisäksi sen ulkonäkö ja materiaalit ovat tässä autoluokassa poikkeuksellisen korkealaatuisia.

vito3.jpg

Vitoon on valittavissa kaksi turbodieselimoottoria ja viisi eri teholuokkaa

Viton etuvetoversioissa käytetään poikittain sijoitettua, kompaktia nelisylinteristä ja iskutilavuudeltaan 1,6-litraista dieselmoottoria (OM 622). Sen tehovaihtoehdot ovat:

  • Vito 109 CDI: 65 kW (88 hv)/3800 rpm; 230 Nm/1500–2000 rpm
  • Vito 111 CDI: 84 kW (114 hv)/3800 rpm; 270 Nm/1500–2500 rpm

Viton toinen moottorivaihtoehto on nelisylinterinen, 2,15-litrainen dieselmoottori (OM 651) kolmessa teholuokassa:

  • Vito 114 CDI: 100 kW (136 hv)/3800 rpm; 330 Nm/1200–2400 rpm
  • Vito 116 CDI: 120 kW (163 hv)/3800 rpm; 380 Nm/1400–2400 rpm
  • Vito 119 BlueTec: 140 kW (190 hv)/3800 rpm; 440 Nm/1400–2400 rpm

Vito 119 BlueTec on ensimmäinen Euro 6 –päästötason moottori tässä ajoneuvoluokassa. Polttoaineenkulutus on laskenut keskimäärin 20 prosenttia aikaisempaan Vito-sukupolveen verrattuna. Pienimmillään keskikulutus on ainoastaan 5,7 litraa /100 km Vito 116 CDI BlueEfficiency-mallissa. Käytön taloudellisuutta lisäävät entisestään malliston pitkät huoltovälit (40 000 km/2 vuotta).

Vitossa on vakiona 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Tarjolla on myös 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto momentinmuuntimella (valinnaisvaruste Vito 114 CDI - ja Vito 116 CDI –malleihin, vakiovaruste Vito 119 CDI BlueTec- ja Vito 4x4-nelivetomalleissa). Kaikissa muissa malleissa, lukuun ottamatta 109 CDI ja 111 CDI-mallia, on vakiona BlueEfficiency-paketti, ja sitä myöten myös Eco Start and Stop –pysäytystoiminto. Se sammuttaa ja käynnistää moottorin pysähdyttäessä esimerkiksi liikennevaloihin ja säästää näin polttoainetta. Eco Start and Stop –pysäytystoiminto on vakiona automaattivaihteiston yhteydessä.

vito2.jpg

Vito Tourer -tila-autossa on jopa kahdeksan turvatyynyä

Uusi Mercedes-Benz Vito määrittelee uusiksi ajoneuvoluokkansa turvallisuustason. Aktiivisen turvallisuuden perustana ovat tarkan täsmällinen ohjaus, Adaptive ESP –ajovakauden hallintajärjestelmä sekä tehokkaat levyjarrut jokaisessa pyörässä. Viton vakiovarusteisiin kuuluvat Attention Assist –vireystila-avustin, sivutuuliavustin sekä rengaspaineen valvontajärjestelmä. Normaalien halogeenivalojen sijaan autoon voi valita lisävarusteena myös älykkään ILS-valojärjestelmän.

Viton pakettiautomalli on luokkansa ainoa automalli, jossa kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt ja turvavyön muistuttimet kuuluvat vakiovarusteisiin. Vito Tourer Pro ja Vito Tourer Select –malleihin kuuluvat myös ikkuna- sekä sivuturvatyynyt, ja myös takaistuimet voidaan haluttaessa varustaa ikkunaturvatyynyillä. Näin Toureriin saa enimmillään jopa kahdeksan turvatyynyä ensimmäistä kertaa tässä autoluokassa.

Sprinter: Yhä alansa kiistaton ykkönen

Mercedes-Benz Sprinter –mallisto esittäytyy Hannoverissa taloudellisempana, turvallisempana ja ympäristöystävällisempänä kuin koskaan. Viime vuonna ulkonäöltään ja tekniikaltaan uudistuneen Sprinterin painoluokat ovat 3190­–5000 kiloa.

Ensimmäisenä pakettiautona Sprinteriin on saatavissa täysi valikoima Euro Vi –päästötason täyttäviä moottoreita, joiden taloudellinen suorituskyky on esimerkillistä. Pienimmillään Sprinterin keskikulutus jää vain 6,3 litraan /100 km, mikä vastaa ainoastaan 165 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Kulutus- ja päästötasoiltaan Sprinter onkin lähellä henkilöautoja.

Sprinterin dieselmoottorivalikoiman ytimessä on nelisylinterinen OM 651 –moottori, jonka tilavuus on 2,15 litraa. Pakokaasujen puhdistamisessa Euro VI –tasolle moottorissa käytetään SCR-katalysaattoria, AdBlue-lisäainetta ja hiukkassuodatinta. Moottori on saatavana 70–120 kW:n (95–163 hv) tehoisena. Malliston suorituskykyisin moottori on 3-litrainen V6 OM 642 140 kW:n (190 hv) tehoisena.

Citan: Muunneltava ja taloudellinen jokapaikanhöylä

Mercedes-Benz Citan on varsinainen jakeluliikenteen jokapaikanhöylä, sillä mallistossa on tarjolla kolme koripituutta ja eri käyttötarkoituksiin parhaiten sopivat vaihtoehdot: pakettiauto, Mixto ja tila-auto 1800–2200 kilon painoluokissa. Tila-autoversioon on saatavilla jopa 7 istumapaikkaa. Citanin valtteja ovatkin mallin muunneltavuus ja monikäyttöisyys, taloudellisuus ja erinomaiset ajo-ominaisuudet. Turvallisuusvarusteisiin kuuluu vakiona Adaptive ESP –ajovakauden hallintajärjestelmä.

Citanin moottorivalikoima sisältää kolme dieselmoottoria tehoiltaan 55, 66 ja 81 kW (75, 90 ja 110 hv). Bensiinimoottorin teho on 84 kW (114 hv). Taloudellisuus ja kuljetuskyky kulkevat Citanissa käsi kädessä. Esimerkiksi pakettiautomallistoon kuuluvien Citan 108 CDI BlueEfficiencyn ja 109 CDI BlueEfficiencyn yhdistetty kulutus jää ainoastaan 4,3 litraan/100 km. Tämä vastaa vain 110 gramman CO2-päästöjä kilometrillä.

Katso Ammattilehti.fi:n kuvat IAA:n pressipäiviltä tästä!

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »