Teräspankkojen markkinaosuuden kasvun takana on kolme perustekijää.

19.09.2014 17.07

Teräspankkojen markkinaosuus Suomen pankkomyynnissä oa kääntynyt voimakkaaseen kasvuun. Kasvukäänteen takana on kolme asiakaskunnan arvostamaa perustekijää.

Kuormatilakoon  ylivoimaisuus.



Teräspankkojen kuormatilan suurempi koko on ollut tunnustettu tosiasia jo vuosikymmenien ajan. Kuormien kokoeron merkitys on nyt, kokonaispainokorotuksen jälkeen alkanut korostua entisestään. Kaikkien teräspankkojen suurempi kuormatilavuus  alumiinipankkoihin verrattunajohtuu johtuu teräksen materiaalisista perusominaisuuksista. Lisäksi teräksen lujuus- ja käyttöomonaisuuset ovat kehittyneet merkittävästi alumiiniin verrattuna.

Pintakäsittelyn kehittyminen.



Suurin syy alumiinipankkojen suosion kasvuun on ollut alumiinipankkojen teräspankkoja selvästi kestävämpi pintakäsittely. Teräspankkojen ja yleensäkkin teräksien pintakäsittelylaatu heikentyi aikanaan , kun lujat "myrkkymaalit" kiellettiin kokonaan. Tähän on haettu korjausta pitkään sekä auto- , perävaunu- . ja nosturimaalauksissa. Vasta viime vuosina ovat maalausmenetelmät ja maalausvastuu kehittyneet kilpailukykyisempään suuntaan. Paras muutos teräspuolella on ollut vastuun kasvu laadunvalvonnassa. Merkittävin muutos teräksissä on tapahtunut Ruukin ultralujien säänkestävien materiaalien markkinoilletulon osalla. 

Kilpailukykyinen paino.



Teräksien lujuudessa on tapahtunut parina viime vuosikymmenenä huikea kehitys. Lujuusarvot ovat tuplaantuneet ja samalla on huomattu Ruukin säänkestävien teräksien patinoinnin tuoma kestävyys ainevahvuuksien säilyvyyteen. Nämä molemmat yhdessä ovat mahdollistaneet teräksisten tuotteitten kilpailukyvyn kasvamisen alumiinipankkojen keveys- ja kestävyysluokkaan.

Muutakin plussaa.

Näitten kolmen perusominaisuuden lisäksi teräspankoissa on muitakin etuja alumiiniprofiilista valmistettuihin pankkomalleihin. Liikenneturvallisuuden kannalta on mainittava tehokkaat liukuestepinnat ja kestävyyden osalta tolppien kaksipuolinen kartiokkuus, joka penentää tyhjänäajon värinävoimat murto-osaan.xxhj

Ps.Laajempi artikkeli seuraavassa XX- Magazinessa.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »