Jo vuosia Terminator-pankkoihin luottanut Antti Tiippana aikoo myös jatkossa varustaa autonsa Terminatoreilla.

25.01.2015 3.01

 

- Hyvin Terminatorit ovat toimineet meidän käytössä ja kestäneet mainiosti. Ei ole ollut kertaakaan sellaista tunnetta, etteivätkö ne toimisi. Keväällä vaihdan yhden auton ja siihen tulee myös Terminatorit, kertoo Tiippana.

Kuljetus Tii-Sik Oy:llä on käytössään seitsemän puuautoa sekä yksi sorakasetti. Pankkovalikoimasta leijonan osa on Terminatoreita.

- Meillä on ollut Terminatoreita siitä lähtien, kun niitä on valmistettu. Laskin, että  Terminatoreita on 82 pankkoa ja noin nelisenkymmentä on muita pankkoja. Kun uusia kärryjä on hankittu, niin kyllä niihin on aina asennettu Terminatorit. Aluksi käytimme 7-tonnisia, mutta nyt käytössä on ollut 11-tonnisia, kertoo Tiippana.

Kuljetusyrityksen autoista seitsemän on Mersua ja yksi Volvo.

- Vuosien varrella on ollut kaikenlaisia merkkejä. Viidellä autolla ajamme Stora Ensolle ja kahdella Metsä Groupille. Pääasiassa meillä on Weckmanin kärryjä, mutta on siellä lisäksi myös pari Jykiä ja joitakin muitakin merkkejä, kertoo Tiippana.

”Markkinoiden suurimmat tilavuudet”

Terminatoreissa Tiippanaa alun perin houkutteli iso kuormatila, joka on Terminator-pankkojen yksi merkittävimmistä vahvuuksista kilpailijoihin verrattuna.

- Kyllä Terminatoreihin mielestäni hyvin sopii puuta. Niissä on varmasti markkinoiden suurimmat tilavuudet, kehaisee Tiippana Terminatoreita.

- Terminatoreissa myös kumikiinnitys on hyvä, sillä se vaimentaa värinää ja antaa kestävyyttä pankolle. Pankot ovat myös hyvän malliset, eivätkä puut siinä pankolla luista.

Pitkä kokemus Terminatoreista antaa vakuuttavuutta myös tuotteen kestävyyden sekä maalipinnan arviointiin.

- Kyllä maalipinta on yhtä hyvin kestänyt kuin jollain kilpailijallakin. Toki se aina riippuu myös siitä, että kuinka pankkoja käsittelee. Jos ketjut hankaavat pankkojen ulkosivua, niin toki maalit lähtevät, mutta jos niitä ketjuja ei päästä hakkaamaan, niin maalitkin kestävät paljon paremmin, kertoo Tiippana.

Ihmiset vaihtuneet koneisiin

33 vuotta puuta ajanut Tiippana on jo kokenut kettu pienilläkin metsäteillä.

- Kyllä sitä jotain jo tietää, mutta ei silti mikään täydellinen ekspertti ole ja koko ajan oppii jotain uutta, vähättelee Tiippana.

- Kun pitää esimerkiksi arvioida, että pääseekö jostain välistä, niin kyllä aika harvoin enää tulee yllätyksiä. Voi sanoa, että aika hyvin osaa jo arvata.

Yli kolmekymmentä vuotta sitten autot ja tekniikka oli varsin erilaista kuin nykypäivänä.

- Nykyään hevosvoimat autoissa ovat lisääntyneet ja esimerkiksi vanhoja keppivaihteita ei enää ole, vaan kaikki autot ovat automaattivaihteisia. Nostureihin on tullut hytit ja sinne kaikenlaisia mukavuustekijöitä, kuten erilaisia lämmitysvaihtoehtoja.

Ennen juteltiin ihmisten kanssa, nyt seurana ovat pääasiassa koneet.

- Enää ei ole kontakteja ihmisten kanssa samalla tavalla kuin ennen. Nyt kaikki puu liikkuu tietokoneiden varassa ja katsellaan näytöltä, että missä on puita, toteaa Tiippana vähän harmissaan.

- Joskus vannoin, etten ota ilmajousia yhteenkään autoon, mutta nyt useammassa kärryssä ja yhdessä autossa on ilmajouset. Niin se mieli muuttuu ja kehitys kehittyy, päättää Tiippana.


 

Ps. Lue laajempi artikkeli tästä yli 80 terminatorin kuljetusyrityksestä myös  seuraavasta XX Magazine 1 / 2015 numerosta tammi- helmikuun vaihteessa. 

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »