Älykäs hirvieste eteni demovaiheeseen - tulokset kannustavia

28.04.2017 15.20

alykas_hirvieste.jpg

Valtakunnallista julkisuutta saanut hanke älykkään hirviesteen kehittämiseksi on edennyt demovaiheeseen. Vuoden alusta lähtien kehitettyä hirviestettä testattiin maaliskuun lopulla kaupallisella testialueella Lapissa ja tulokset olivat erittäin kannustavia. Digipoliksen projektipäällikkö Seppo Aholan mukaan hanke voi parhaimmillaan olla alku ajoneuvojen turvajärjestelmälle, joka havainnoi eläimen, jarruttaa ja mahdollisesti myös väistää vaarallista kohdetta.

Kemin Digipoliksen vetämässä hankkeessa rakennetaan kolmen maakunnan yhteistyönä autonomiseen ajamiseen ja testaukseen soveltuvaa älykästä hirviestettä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että testiradalle tai hirviesteeseen lisätään älyä, joka reaaliaikaisesti havaitsee lähestyvän ajoneuvon ja reagoi käynnistämällä hirviesteen. Tällöin hirvieste liikkuu ajoväylän yli pakottaen ajoneuvon reagoimaan törmäyksen estämiseksi.

- Hankkeen ajatuksena on klusteriyhteistyöllä hyödyntää olemassa olevia Lapin, Pohjois-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan osaajien älyliikenteen kehitysympäristöjä, kertoo projektipäällikkö Seppo Ahola.

- Mukana olevien yhteistyötahojen asiantuntijat ovat osoittaneet, että Pohjois-Suomesta löytyy yhdessä tekemällä maailmanluokan osaamista ja ratkaisuja, joita saadaan aikaan todella nopeasti.

Centria-ammattikorkeakoulun Sakari Nokela, Pertti Verronen, Ville Peltola ja Tuomo Viitala ovat vastanneet hirviesteen laukaisemisesta tutkatiedon ja siihen liittyvien säätö- ja tietoliikennesovellusten avulla. Ajoneuvon ajosuunnan ja nopeudenhavaitseminen on toteutettu mikroaaltotutkaan perustuvalla Doppler-laitteella. Laitteen saama säätötieto siirtyy hirven laukaisemisen käyttöön langattoman LoRa-radioverkon avulla. Lisäksi Centrian mittausjärjestelmään on kehitetty erillisiä hallintaohjelmistoja, joilla koko testaustapahtumaa voidaan valvoa etänä tai kalibroida jarrutustapahtumaa muuttuvaan sään tai tien pinnan liukkauden suhteen.

Oulun yliopiston Jarno Junnikkala, Kasper Hahtonen ja Atte Rankinen ovat kehittäneet hirviesteen teräsrakenteet, testielementin ja sen liikkumisen logiikat. Lapin ammattikorkeakoulun Tuomas Sinisalo kehitti Android-sovelluksen, jonka tiedot ohjaavat hirviesteen laukaisemista matkapuhelinverkossa Ilmatieteen laitoksen Jyrki Mattasen ja Kari Mäenpään kehittämän pilvipalvelun kautta.

Turvajärjestelmien testaus eri olosuhteissa on tärkeää

Autonomiset turvajärjestelmät ja autonominen ajaminen ovat osa ajoneuvoteollisuuden nopeaa kehitystä.

- Teknologiaa on paljon saatavilla. Pohjoisissa olosuhteissa on myös tärkeää validoida teknologiaa niin, että se toimii säässä kuin säässä luotettavasti. Haastavat ja vaikeat olosuhteet ovat Centrian TKI-osaamiselle ihan normaaleja vaatimuksia hanketoiminnassa. Syksyllä pääsemme jatkamaan kenttätestausta ja demonstraatioita testiyrityksen varsinaisille asiakkaille, kertoo Centrian kehittämispäällikkö Sakari Nokela.

Toimii reaaliaikaisesti kännykän avulla tai ilman

Älykäs hirvieste voi käyttää kahta erilaista havainnointimenetelmää:

  • Android-sovellukseen ja pilvipalveluun perustuvaa, jossa tietoa voidaan siirtää julkisen matkapuhelinverkon välityksellä. Tämä menetelmä vaatii ajoneuvoon kännykän paikkatiedon lähettämistä varten.
  • Doppler-tutkatietoon ja LoRa-radioliikenteeseen perustuvaa, jossa tieto voidaan siirtää testikeskuksen suljettuun verkkoon. Tämä menetelmä ei vaadi ajoneuvoon mitään erillistä varustusta.
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »