Uutta DAF -maailmasta: CF ja XF uudistuvat - Ensimmäiset autot Suomeen jo kesäkuussa

27.04.2017 22.30

1.1.jpg

DAF:in uudet CF- ja XF -mallit tulevat tuotantoon kesällä 2017. Aluksi markkinoille tuodaan 4x2-rekanvetäjä (FT) ja tasakuorma-auto (FA) sekä 6x2-rekanvetäjät (FTG ja FTP ) Pusher -akseleilla ja 6x2 tasakuorma-auto (FAR). Muita versioita seuraa syksyllä.

DAF julkisti Iso-Britanniassa, Birminghamin hyötyautonäyttelyn yhteydessä uudet, nykyistä tehokkaammat ja polttoainetaloudellisemmat CF- ja XF-kuorma-automallinsa. Jatkossa mallistosta löytyy riittävän tehokas vaihtoehto myös 76-tonnin yhdistelmäpainolle.

Hollantilaisen DAF:in kuorma-autot ovat saavuttaneet erittäin hyvän maineen sekä kuljetusyrittäjien että kuljettajien keskuudessa. Runsaat ohjaamotilat, asiallinen ajettavuus ja hyvä polttoainetalous sekä luotettavuus ovat DAF CF- ja XF- kuorma-automalliston suosion kulmakiviä. Edellä mainituista syistä merkki on onnistunut vahvistamaan markkinaosuuttaan myös Suomessa. 

Nyt julkistettu ”Uusi mallisukupolvi” on paremminkin kattava mallipäivitys. Se tuo maltillisia uudistuksia  CF- ja XF- kuorma-autojen ulkonäköön ja sisustaan, mutta voimalinjan puolelle on luvassa sitäkin enemmän uutta sekä päivitettyä tekniikkaa. Uuden mallisukupolven myynti on jo käynnissä ja ensimmäiset uudet ”Tahvot” saapuvat juhannuksen tienoilla Suomen maanteille.

7.2.jpg

Nykyinen luotettava ja polttoainetehokas DAF Euro 6 -tuoteperheemme on kerännyt erinomaista palautetta Eurooppalaisten asiakkaidemme puolelta. Nyt tuomme markkinoille uuden sukupolven CF- ja XF-kuorma-autot, jotka tarjoavat parhaan mahdollisen käyttöasteen ja mukavuuden sekä asiakkaalle että kuljettajalle", DAF Trucksin presidentti Preston Feight kertoo uutuusmallien paljastustilaisuudessa. - uudet CF- ja XF-kuorma-automme ovat omistajan ilo ja kuljettajan unelma, Feight jatkaa.

Lisää tehoa myllyyn

PACCAR MX-11- ja MX13 -moottorien suoritusarvoja rukattiin ylös päin. Uuden turboahtimen, teräsmäntien ja uusien injektorien sekä älykkäiden apulaitteiden avuin tehokkaimmasta 13 litran PACCAR MX-13 -moottorista irrotetaan jopa 390 kW( 530 hv) / 2600 Nm suoritusarvot, entistä pienemmällä polttoaineenkulutuksella. Nyt myös DAF:in tehot riittävät 76-tonnin yhdistelmäpainolle.

Konetehojen ohella puututtiin moottorijarrujen tehoihin. 11 litran PACCAR MX-11 -moottorissa moottorijarrun suurin jarrutusteho nostettiin 320 kW:sta 340 kW:iin. Suuremmissa, 13-litraisissa MX-13 -koneissa jarrutustehot alkavat 360 kW:sta. Tärkeimmällä kierrosalueella (1200 - 1500  r/min)jarrutustehoa on saatu nostettua jopa 30 prosentilla.

5.jpg

Uusi EAS-pakokaasujen jälkikäsittelylaitteisto on kooltaan 40 % nykyistä pienempi ja noin 50 kg kevyempi. Laitteisto saavuttaa käyttölämpötilansa nykyistä nopeammin.

Syöttöpuolen ohella muutoksia on tulossa myös poistopuolelle. EGR-järjestelmän tehokkuutta parannetaan ja alustaan viedään nykyistä kompaktimpi ja noin 50 kg nykyistä kevyempi EAS -pakokaasujen jälkikäsittelylaitteisto. EAS-järjestelmän huoltoväli on 500 000 km.

Tekniikka- ja alustakomponenttien optimointien avulla uudet DAF -mallit ovat, mallista riippuen noin 100 - 200 kg nykyistä kevyempiä. 

9.jpg

Uudet vaihteistot

Keskeinen uudistus on automatisoitujen ZF AS-Tronic -vaihteistojen korvaaminen uusimman sukupolven ZF TraXon -vaihteistoilla 12- ja 16 -vaihteisiin CF- ja XF-sarjan autoihin.

Uuden, vähemmän kitkahäviötä tuottavan rakenteen ja tarkan kytkinohjauksen ansiosta vaihtotapahtumat käyvät merkittävästi nykyistä vaihtoehtoa nopeammin ja pehmeämmin. Lisäksi vaihteistossa on EcoRoll -rullaustoiminto, joka yhdessä PPC:n eli maaston tuntevan vakionopeudensäätimen  kanssa tarjoaa hyvän polttoaineensäästöpotentiaalin sekä lähi- että kaukoliikennekäytössä.

Polttoainesäästöä aavikkovälityksellä

Akselipuolelle esitellään uudet korkean hyötysuhteen taka-akselit, joihin on tarjolla uudet 2,05:1 ja 2,47:1 perävälitykset. Näistä ensin mainitun kanssa moottorin kierrokset pysyttelevät 85 km / h matkanopeudella 1000 - 1 044 r/min alueella, voimanlähteestä riippuen. 

Uuden sukupolven taka-akseleissa on täysin uusi kruununpyörä- ja hammaspyörärakenne sekä vähäkitkaiset pyöränlaakerit. Lisäksi on kiinnitetty huomiota öljytasoon ja öljyn laatuun.

1.jpg

Sininen on uusi oranssi. XF Super Space Cab on markkinoiden tilavin ohjaamo, jonka kokonaistilavuus on yli 12,6 m3. CF- ja XF-mallit saavat uuden nykyistä aerodynaamisemmin muotoillun aurinkolipan sekä uudelleen muotoillut lokasuojankaaret ja etusäleikön.

Tekniikan ohella DAF optimoi ohjaamon aerodynamiikkaa, parantaakseen moottorin jäähdytystä ja vähentääkseen ilmanvastusta sekä madaltaakseen äänitasoja.

Nämä ja useat muut uudistukset vähentävät DAF CF- ja XF -kuorma-autojen polttoaineen kulutusta parhaimmillaan jopa 7 prosentilla, tarjoten samalla nykyistä matalammat käyttökustannukset ja paremman kannattavuuden. 

Parempaa kannattavuutta ja kuljetustehokkuutta tukevat uudet kalustonhallintaohjelmistot sekä mahdollisuus pidentää huoltoväli 150 000 km:stä 200 000 km:iin.

30-2017-New-DAF-CF-Exclusive-Line-Interior.jpg

Uudet CF- ja XF -mallit saavat täysin uuden automaattisen ilmastointi- / taukoilmastointijärjestelmän, jota voidaan käyttää myös uuden, takaseinäohjaimen avulla. Ylellisyyden ja mukavuuden huippu on uusi Exclusive Line -varustetaso, joka on saatavana sekä CF- että XF -malleihin. Exclusive Line sisältää konjakinsävyisen kojelaudan, ovipaneelit (XF) sekä nahkaistuimet. Nahkainen ohjauspyörä on vakiona ylellisissä CF- ja XF-versioissa.

42-2017-New-DAF-XF-Exclusive-Line-Interior.jpg

Uusi mittaristo on selkeämpi ja tarjoaa nykyistä laajemmin tietoa auton toiminnoista. Mittaristosta selviää myös ajopiirturin ajo- ja lepoajat. Uutta on myös vakionopeudensäätimen nappuloiden sijoittaminen yhteen nippuun ohjauspyörän oikealle poikkipienalle. 

Älykkäät palvelut

DAF Connect on innovatiivinen kalustonhallintajärjestelmä, joka tarjoaa käyttäjälle reaaliaikaista tietoa ajoneuvojensa ja kuljettajiensa suorituskyvystä. Tietoja ajoneuvon sijainnista, polttoaineen kulutuksesta, ajokilometristä, joutokäynnistä ja monesta muusta.

Etänä luettava Live Fleet View -ominaisuus tarjoaa kaikki tarvittavat tiedot kaluston sijainnista, reiteistä ja lepoajoista, joka antaa ajojärjestäjälle paremmat työkalut optimaaliseen reittisuunnitteluun.

8.jpg

DAF PACCAR -moottoriperhe

Tarina jatkuu..

Ammattilehti palaa DAF uutuuksiin myöhemmin tänä vuonna järjestettävien koeajojen merkeissä.

19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat

Siirry arkistoon »