Ammattilehti koeajaa: Opel toi automaattivaihteiston takaisin Movano-mallistoon

25.04.2017 16.20

Opel_Movano_automatic.jpg

Opel tuo lyhyen tauon jälkeen automatisoidun vaihteiston takaisin Movano-mallistoon. Tehokkaan moottorin ja ohjelmistopäivityksen ansiosta robottivaihteisto pelaa jo lähes oikean automaatin tavoin.  

Opelin hiljattain Euro 6 päivitetty Movano-mallisto sai kaivatun laajennuksen, kun Opel toi automatisoidun 6-vaihteisen ECT-vaihteiston takaisin etuvetoisten umpipakettiautomallien yhteyteen. Euro 6 -tekniikkaan siirtymisen myötä myös ECT-automaatti päivitettiin ja tuodaan nyt tarjolle kaksoisahdetun 2,3-litraisen ja 125 kW (170 hv) / 380 Nm suoritusarvot tarjoavan moottorin yhteyteen. Muissa teholuokissa ainoaksi vaihtoehdoksi jää 6-pykäläinen manuaalivaihteisto. Euro 5 -aikaan ECT-automaattia tarjottiin 125- ja 150 -hevosvoimaisten moottoreiden yhteydessä. 

Adblue.jpg

Euro 6 -päästötaso saavutetaan urealiuoksen avuin. Sen myötä Movano sai uuden täyttöaukon koriinsa.

Pykälää silmään

Automatisoitu ECT-vaihteisto on pohjimmiltaan tavallinen 6-portainen vaihteisto, jossa kytkimen käyttö ja vaihteensiirto on jätetty automatiikan hoidettaviksi. Yksinkertaisen toteutuksen etuina ovat muun muassa keveys ja edulliset valmistuskustannukset sekä hyvä polttoainetalous, kun vertailukohdaksi otetaan momentinmuunninautomaatti. 

Gearlever_opel_movano.jpg

Ainoa ulkopuolelle näkyvä ero manuaalin ja ECT-automaatin välille tulee vaihdevivusta.

Tehokas moottori vie järeää tavara-autoa tarvittaessa rivakastikin. Liikkeellelähdöt tuntuvat nyt huomattavasti sujuvammilta ja vaihteensiirrot merkittävästi pehmeämmiltä ja jouhevammilta, kuin Euro 5 -moottorin yhteydessä tarjotun edellisen sukupolven vaihteiston. Koeajossa ECT-automaattia voi verrata tietyiltä osin jo perinteiseen automaattivaihteistoon, joskin vaihtotapahtumat ovat astetta verkkaisempia ja selkeämmin havaittavissa. Kovin haaste on säilyttää maltti paikaltaan lähdettäessä. Raskas kaasupolkimen painallus johtaa vääjäämättä tarpeettoman rajuun lähtöön. Automaatti-Movanon ajettavuus on, pitkästä akselivälistä johtuvaa lievää kankeutta lukuun ottamatta kunnossa, eikä mukavuudestakaan voi antaa moitteen sanaa. 

Tehokkaan moottorin ansiosta automaatti-Movano sopii kelvollisesti myös vetoauton rooliin. 

Huokea pihistelijä

Euro 6 tekniikan myötä Movanon polttoaineenkulutuslukemat putosivat pykälän verran alemmiksi. Valmistajan lupauksia tukee vasta noin 400 km matkamittariinsa keränneen auton ajotietokoneen kulutuslukema 7,9 l/ 100 km.

matkaraportti.jpg

Euro 6 mallipäivityksen yhteydessä Opel toi uudistetun multimedialaitteen taustapeilin paikalle. Ajotapa-opastuksen ohella kuljettajalle on tarjolla reaaliaikaiset liikennetiedot ym. tarpeellista. 

Madaltuneet polttoaineenkulutuslukemat vähentävät osaltaan CO2 -päästöjä, jotka taas vaikuttavat suoraan autoveron määrään. 

Katsaus maahantuojan Movano-hinnastoon paljastaa ECT-automaatin korottavan perusmallin hintaa vain sadoilla euroilla.

Teholtaan 170 heppaisten Movanoiden hinnat alkavat manuaalivaihteistolla noin 36 000 eurosta ja ECT-automaatilla 36 750 eurosta. 

kuormatila.jpg

Etuvetoisen Movanon kuormauskorkeus on ällistyttävän matala, vain 54 cm.

 
26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »