Vertailukoe alumiini-ja teräspankkojen välillä osoitti Terminatoreitten ylivoimaisuuden.

01.09.2014 7.00

FinnMetkon työnäytösalueella kahtena perättäisenä päivänä tehty kuormatilojen kokovertailu osoitti selkeästi sen, että laskennalliset ilmoittamamme vertailumitat ovat vähintäänkin 1paikkansapitäviä kaikkien pankkomallien osalla.

p1012134
Kuormatilojen kongretiaa on tuo  oikealla takana oleva , - ja meidät kaolli
yllättänyt yli 14 kehysmotin nippu. 7 tonnin lisäkuorma Terminatormiehille.

FinnMetkon testissä oli kaksi vertailuyhdistelmää. joissa pankkoina oli toisessa Terminatormallistor tilavimmat XXL8.8 pankot ja toisessa Exten alumiinipankkosarjan tilavimmat A5 pankkosarjat. Molemmissa yhdistelmissä autoissa oli neljä pankkoa ja perävaunuissa oli kahdeksan pankkoa. Kaikki pankot olivat leveyksiltään 2.60 metriä ja niihin lastattujen nippujen korkeus oli autossa 2,93m apurungolta yläspäin mitattuna ja perävaunuissa vastaavasti 3,03m korkuisia.


Terminatoryhdistelmän ylivertaisuus tuli nyt kaikille
selväksi, -14,3 kehyskuutiota ja yli 7.000 kg.

Terminatoryhdistelmän kuorma oli lastattu auton kahteen ja perävaunun kolmeen nippuun kolmemetrisellä lehtipuukuidulla. Nämä puut lastattiin Extepankkoiseen yhdistelmään ja ne puut, jotka eivät mahtuneet alumiinipankkojen täysille tapeille näyttivät kuormatilojen kokoeron kuormattuina.

Kuormakokoeron virallistivat myös Yli-Insinööri
Olavi H. Koskinen ja Tekniikan tohtori Jussi Sauna-Aho.

Julkinen ja virallinen testi osoitti lastauksen edetessä sen, että nippukohtainen ero oli reippaat kaksi 0.4m2 kourallista ja koko pottiin kerääntyikin yllättävät 12 kourallista. Tulokset molempina testipäivinä olivat täysin samat.

Virallinen mittaus osoitti molempien testipäivien kuormakokoeroa osoittavan nipun korkeudeksi 1.95 metriä ja nipun leveys oli 2.45m. Nippupituus kolme metriä antaa viidestä nipusta Terminatoretua  14.3 kehyskuutiota ja kuormalisää vertailtuihin alumiinipankkoihin yli 7000 kg.


Metsähallituksen ammattilaiset seurasivat
tarkasti vartailukokeen suoritukset ja tulokset.

Saadut tulokset osoittivat selvästi sen, että kuormatilojen laskennalliset ilmoittamamme vertailuarvot pankkojen kuormapinta-aloille ovat näissä FinnMetkossa tehdyis   sä kokeissa ylittyneet.

p1012128

Testauksen pääsi seuraamaan noin 150 alan
ammattilaista ja kuormatilakehityksestä
kiinostunutta.

Koe osoitti samalla sen, että laajaa arvostelua saaneet laskenta-arvot ovatkin paljon enemmän, kuin rehelliset. Markinaali laskentamallin ja koetuloksien välillä on siis vähintäänkin riittävä.

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »