Päivitetty Sisu Polar mallisto esiteltiin FinnMetkossa

31.08.2014 8.52

sisumetko.jpg

Sisu Auto on esitellyt uuden Sisu Polar malliston FinnMetko 2014 näyttelyssä Jämsässä 28.-30.8. Näyttelyssä oli esittelyssä kantavuudeltaan suuri uuden sukupolven Sisu Polar Carrier 8x2 koneenkuljetusauto sekä 16 litran 625 hv moottorilla varustettu tehdasvarusteltu Sisu Timber 8x4 puutavara-auto.

- Sisu Polar mallisto on nyt päivitetty vastaamaan suomalaisen autoilijan tarpeita. Tuloksena on yksi nykyaikaisimmista kuorma-autoista, jossa ohjaamon, voimalinjan ja alustan kokonaisuus on suunniteltu tarkasti asiakkaan ajotehtävän vaatimuksiin, sanoo Sisu Auton myynti- ja markkinointijohtaja Jani Koskinen.

Sisu Carrier koneenkuljetusauton suunnittelun lähtökohta on aina kuljetettavan koneen vaatimukset. Sen mukaisesti auton alustan komponenttisijoittelu ja akselivälien lähes rajaton sovitusmahdollisuus voidaan mitoittaa tehtaalla valmiiksi jo auton 3D suunnitteluvaiheessa.

- Näin voidaan optimoida rungon rakenne niin, että tuloksena on omamassaltaan mahdollisimman kevyt, mutta kantavuudeltaan maksimaalinen auto, sanoo tuotepäällikkö Petri Kananen, joka toimii Sisu Auton kotimaan myynnin teknisenä asiantuntijana.

 Nostotelillä varustetun Sisu Carrier 8x2 koneenkuljetusauton kantavuudeksi saadaan eri varustevaihtoehdoilla yli 24 000 kg, mikä on omaa luokkaansa kilpailijoihin verrattuna.

Sisun ajotehtäväkohtainen suunnittelu tarjoaa myös lukuisia muita etuja. Sisun 8 mm:n erikoisteräksestä valmistettu U300 runko on koneenkuljetusautossa valmiiksi vahvistettu koko pituudelta 4 mm:n sisävahvikkeella ja kiertojäykkyyttä moninkertaistavilla umpiprofiilivälipalkeilla. Yhdessä suoraan runkoon integroidun erittäin jäykän koneenkuljetusritilän kanssa kokonaisuus toimii yhtenäisenä huojuntaa vähentävänä rakenteena. 

- Yhdellä vetävällä akselilla varustettu Sisu nostoteli on keveytensä ja maastokelpoisuutensa vuoksi ehdottomasti paras ratkaisu koneenkuljetusautoon. Nostoteli vähentää auton omamassaa yli 1000 kg ja 13-lehtisillä trapetsijousilla ja kallistuksenvakaajalla varustettuna antaa autolle erinomaisen ajettavuuden, tukevuuden ja käyttövarmuuden, Kananen sanoo.

Sisu Carrier koneenkuljetusauton erityisominaisuuksia ovat järeä 10 tonnin etuakseli ja sähköhydraulinen Servotwin ohjaustehostin, jotka yhdessä tekevät autosta erittäin ketterän ja helposti ohjattavan myös alhaisilla nopeuksilla. Asiakaskohtaisessa suunnittelussa voidaan myös alusta asti huomioida erilaiset sähkö- ja hydrauliikkavarusteiden tarpeet kuten nousevien välitasojen käyttö.

Kanasen mukaan metsäkoneiden siirtokuljetusten osalta myös kantavuudeltaan suurten viisiakselisten autojen kysyntä näyttää olevan kasvussa monitoimikoneiden järeytymisen johdosta.

- Viisiakselisissa autoissa kuljetettavan koneen mukainen räätälöinti korostuu, sillä uudet Euro VI normin vaatiman pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän komponenttien sijoittelu runkoon on vähintäänkin haastavaa, Kananen sanoo.

Tarkalla suunnittelulla voidaan kuitenkin toteuttaa 5-akselinen Sisu Carrier, jonka kantavuus on vetotavasta, ritilästä ja varusteista riippuen jopa 28 000-29500 kg.   

Sama ajotehtäväkohtainen suunnittelu näkyy myös Metkossa esittelyssä olevassa Sisu Timber 8x4 puutavara-autossa, jonka akselistojärjestely mahdollistaa oikean painojakauman sekä yhdessä telivedon katkaisun ja hydraulisen telinnoston kanssa optimaalisen etenemiskyvyn ja ketteryyden. Korotetuille massoille tarkkaan mitoitettu runkorakenne on kevyt, mutta samalla suunniteltu kestämään rankat työtehtävät.

Neliakselisessa Sisu Timber 8x4 puutavara-autossa on 16 litran 625 hv/3000 Nm moottori, automatisoitu PowerShift 3-vaihteisto ja 2,5 metriä leveä tasalattiainen korkea tilaohjaamo. Syksyllä tuotantoon tulee myös käsivalintaisella, synkronoimattomalla Eaton Fuller RTLO22018 -vaihteistolla varustettu mallisto, joista ensimmäiset asiakasautot toimitetaan syyskuun aikana.

Raakapuun kuljetuksissa painopiste on siirtymässä massamuutoksen seurauksena neliakselisiin vetoautoihin. Jani Koskinen kuitenkin muistuttaa, että neliakselisissa teliveto ei ole ainoa vaihtoehto ja suosittaakin yrittäjiä tarkastelemaan asiaa myös oman ajosuoritteen vaatimusten kautta.

KLIKKAA TÄSTÄ JA KATSO YLI 1000 KUVAA METKOSTA!!!

 

19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat

Siirry arkistoon »