Viisiakselinen vetojuhta kuljettaa puuta Lapissa

25.08.2014 11.00

Heinäkuun alusta lähtien on Metsähallituksen puita Lapissa ajanut 76-tonninen työjuhta. Normaalisti puurekan vetoautossa on vain yksi puutavaranippu, mutta tähän nippuja menee kaksi.

Kyseessä on ensimmäinen laatuaan oleva puunkuljetusauto Suomessa. Auton pituus on 12 metriä ja kuormatilan pituus lähes 10 metriä. Vetoauton lisäksi yhdistelmässä on neliakselinen perävaunu, johon mahtuu toiset kaksi puunippua.



Vetoauton kantavuus on 42 tonnia. Nosturissa on erikoispitkät aisat, tupissa aisojen lisälukitus kuormaamista varten ja perävaunussa jatkoaisa. Kun perävaunun jatkoaisa on käytössä, voidaan nosturia siirtää taaksepäin kuormausvaiheessa vajaa metri. Näin kuormatilan pituus ja peräylityskin voidaan hyödyntää.



Autoon voidaan kuormata maksimikantavuuden hyödyntämiseksi esimerkiksi nippu pitkää mäntykuitua tai mäntytukkia ja nippu kolmen metrin koivukuitua. Kuormausvaiheessa lajittelemalla pitkät ja lyhyet pölkyt omiin nippuihinsa voidaan kuormata kaksi nippua mäntyrankaa tai mäntytukkia. Kolmemetristä koivukuitua kuljetettaessa autoon saadaan kolme nippua.

Ainutlaatuinen idea on Metsähallitukselle puita ajavan yrittäjä Pentti Karvosen, joka pohti miten asetuksen sallimissa rajoissa rakennetaan 76 tonnin yhdistelmä, johon saadaan aina maksimikantavuuden mukaiset kuormat. 76 tonnin yhdistelmät ovat lähes poikkeuksetta yhden nipun neliakselisista vetoautoista ja viisiakselisista perävaunuista koostuvia. Yhdistelmän 76 tonnin kokonaismassa jää yleensä saavuttamatta tai perävaunua joudutaan ylikuormittamaan.

Lisää hyötykuormaa, ajovakautta ja turvallisuutta

Alustavat käyttökokemukset yhdistelmästä ovat lupaavia. Kuljettajat ovat olleet tyytyväisiä auton ajo-ominaisuuksiin. Pitkät akselivälit tekevät autosta vakaan, yhdistelmän paino jakaantuu tasaisemmin. Koska vetoakseleille saadaan hyvin painoa, on auton käytettävyys talviolosuhteissakin todennäköisesti hyvä.

Metsähallituksessa on pitkään tehty töitä puunkuljetusten taloudellisuuden, turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseksi. Metsähallitus on hakenut kokeilulupia nykyistä isommille ajoneuvoyhdistelmille. Käyttökokeiluissa haetaan sellaisia yhdistelmiä jotka voisivat tulevaisuudessa yleistyä. 

Kehittämisasiantuntija Ari Siekkisen mukaan kahden nipun vetoautoa voitaisiin hyödyntää myös isommille kuormille liittämällä perään viisiakselinen perävaunu.

”Tällaisella 10-akselisella yhdistelmällä voitaisiin kuljettaa 84 tonnin kuormia metsästä asti ilman mitoitusmuutoksia. Yhdistelmä ei vaadi siirtokuljetuksia ja erillisiä sille soveltuvia reittejä. Neljän nipun 84-tonnisessa on aineksia tulevaisuuden puuauton yleismalliksi”, Ari Siekkinen visioi.

Lisätietoja:
Metsähallitus, kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen, p. 0400 292 131.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »