Tieliikenteen rangaistusjärjestelmää uudistetaan

19.08.2014 12.11

Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän selvittämään tieliikenteen rangaistusjärjestelmän uudistamista. Työryhmä kartoittaa, mistä tieliikennelain vastaisista teoista ja laiminlyönneistä voitaisiin rikosoikeudellisen rangaistuksen sijaan antaa hallinnollinen maksu tai muu hallinnollinen seuraamus.

liikennelaskenta1.jpgTällä hetkellä käytössä olevia hallinnollisia maksuseuraamuksia ovat esimerkiksi pysäköintivirhemaksu ja joukkoliikenteen tarkastusmaksu. Yhteistä näille on se, että maksut ovat rahamäärältään kiinteitä ja ne määrätään yksinkertaisessa viranomaismenettelyssä. Toimivaltaisia viranomaisia ovat poliisi, kunnan pysäköinninvalvoja ja HSL:n tarkastaja. Myös muutoksenhakumenettely on yksinkertaisempi ja joutuisampi kuin rikosmenettelyssä.

Rikosoikeudellisista rikkomuksista voitaisiin hallinnollisiksi muuttaa esimerkiksi sellaiset teot ja laiminlyönnit, joilla ei ole asianomistajaa. Tällaisia ovat esimerkiksi vähäisemmät liikennemerkkien rikkomistapaukset, jotka eivät ole aiheuttaneet välitöntä vaaraa tai vahinkoa. Työryhmän arvioinnin kohteena ovat muun muassa nykyisin rikesakolla rangaistavat teot ja laiminlyönnit.

Uudistuksella pyritään sujuvoittamaan ja nopeuttamaan yksinkertaisten rikkomusten käsittelyä ja parantamaan oikeusturvaa. Tavoitteena on myös kohdentaa rikostutkinnan ja syyteharkinnan viranomaisvoimavaroja tarkoituksenmukaisemmalla tavalla.

Liikennerikosten määrä on kasvanut 1990-luvun lopusta 2010-luvulletultaessa selvästi. Tähän on vaikuttanut tieliikenteen automaattisen liikennevalvonnan käyttöön ottaminen. Nykyisin tieliikenteessä määrätään vuodessa noin 400 000 seuraamusta, joista suurin osa on rikoksesta määrättäviä sakkoja. Se on noin puolet poliisin rekisteröimistä Suomessa tehdyistä rikoksista.

Työryhmä koostuu liikenne- ja viestintäministeriön, oikeusministeriön, sisäministeriön ja Helsingin yliopiston asiantuntijoista. Ryhmän toimiaika on 1.9.2014-31.8.2015. Työryhmän työ on osa tieliikennelainsäädännön kokonaisuudistusta.


Lisätietoja
työryhmän puheenjohtaja, liikenneneuvos Kimmo Kiiski, p. 0295 34 2304

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »