Yli-insinööri Olavi H Koskinen : Yhdistelmämassa

14.08.2014 17.08

Tällä hetkellä Suomessa suurin sallittu massa on 76 tonnia, jos yhdistelmässä on vähintään     yhdeksän akselia. Vielä vuosi sitten se oli 60 tonnia, minkä edellytyksenä oli, että akseleita oli vähintään seitsemän.

Massojen korotuksen yleistavoite on ollut parantaa kuljetustaloutta, tehostaa energian käyttöä sekä minimoida ympäristöpäästöjä samoin kuin parantaa myös liikenneturvallisuutta pienentyneen liikennesuoritteen seurauksena.

Edellä mainitut seikat yleensä ymmärretään, mutta ei sitä, että toimenpiteellä on myös tiekuormitusta vähentävä vaikutus. Virheellinen käsitys on, että massojen korotus lisäisi tien kulutusta. Tien kuluminenhan riippuu kuormituskerroista, jotka määritetään ekvivalenttiakseleina. Yksikkönä on 10 tonnin paripyöräakseli, ja muut akselikonfiguraatiot muunnetaan tätä vastaaviksi tiettyjen riippuvuuksien perusteella.



Akseleiden lisääminen ja massan kasvattaminen vähentävät ajoneuvomäärän tarvetta ja tätä kautta kuormituskertoja, kun kysymyksessä on tietyn tavaramäärän kuljettaminen. Oikea kriteeri tiekuormituksen määrittämiseksi on hyötykuorma ekvivalenttiakselia kohti [t/ekv.akseli], jolloin otetaan huomioon myös kuormituskertojen väheneminen. DiOHK

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »