Veneilijä, tunnetko vesiliikennesäännöt?

24.07.2014 11.20

TrafiKesäsää on viimein suosinut suomalaisia ja veneilykausi on vilkkaimmillaan. Vesillä liikkuessa jokaisen kipparin pitäisi veneilystä nauttimisen ohella tuntea yleisimmät vesiliikennesäännöt, Trafi muistuttaa.

”Turvallisuuden kannalta on olennaista tietää muun muassa väistämissäännöt tai olosuhteiden, kuten aallokon ja tuulen, vaikutus sekä omaan että muiden vesillä liikkujien matkantekoon. Nämä säännöt ovat valitettavasti monelta veneilijältä hukassa. Ajoittain törmää esimerkiksi sellaiseen asenteeseen, että isommalla veneellä vastaantulija luulee olevansa etuoikeutettu kaikkeen”, Trafin yksikönpäällikkö Ville Räisänen kertoo.

Vesillä väärä asenne voi koitua kohtaloksi. Huomioimalla, että et ole liikenteessä yksin, parannat kaikkien vesilläliikkujien turvallisuutta. Väistämissäännöistä kannattaa muistaa ainakin seuraavat asiat:

  1. Ohittava vene väistää ohitettavaa. Ohituksen voi tehdä turvallisemmaksi katsomaltaan puolelta. Ohittavan pitää muistaa huomioida aiheuttamansa aallokko, joka saattaa keinuttaa toista venettä voimakkaasti.
  2. Kahden moottoriveneen lähestyessä vastakkain, molemmat väistävät oikealle.
  3. Moottoriveneiden kulkusuuntien risteytyessä, vasemmalta tuleva on väistämisvelvollinen. Jos mahdollista, väistäminen tulee tehdä väistettävän veneen perän takaa.
  4. Moottorivene väistää purjevenettä lähestymissuunnasta riippumatta. Moottorin avulla liikkuva purjevene lasketaan kuitenkin moottoriveneeksi, jolloin sillä ei ole erityisoikeutta.
  5. Purjeveneet väistävät toisiaan tuulen mukaan. Mikäli tuuli on samalta puolelta, tuulenpuoleinen väistää. Jos tuuli on eri puolilta, väistää se, jolla tuuli on vasemmalta puolelta.
  6. Kaikki veneet väistävät laivaa ahtailla kulkuväylillä. Tiukkoja kohtaamistilanteita laivan kanssa on syytä yrittää välttää. Laiva ei pysty tekemään äkkinäisiä väistöliikkeitä tai nopeuden muutoksia. Liian lähellä ajava vene voi myös näkyä huonosti korkeasta laivasta katsottuna.

Väistötilanteen lähestyessä kannattaa ottaa huomioon se mahdollisuus, että toisen veneen kippari ei välttämättä ole havainnut venettäsi tai että hän toimii muuten yllättävällä tavalla. Vastuullinen kippari on valmiina reagoimaan tilanteisiin ja tarvittaessa antamaan tilaa. Väistämissääntöjen lisäksi jokaisen veneilijän olisi noudatettava sopivia tilannenopeuksia.

”Liian suuret nopeudet aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita. Helsingin rantavesillä nopeusrajoitus on lähes kaikkialla 10 kilometriä tunnissa eli noin kuusi solmua. Onnettomuuden sattuessa kohdalle ensiaputaitojen osaaminen on myös kallisarvoista”, Räisänen toteaa.

Suomalaiset kannattavat veneilykoulutuksen lisäämistä

Veneilyturvallisuuteen ja vesillä liikkumisen taitoon on syytä kiinnittää huomiota myös kansalaisten mielestä. Trafin, Ilmatieteen laitoksen ja poliisin teettämän somekyselyn mukaan jopa 86 prosenttia vastaajista kannattaa jonkinlaista veneilykoulutuksen lisäämistä.

Pakollista veneajokorttia kannatti noin neljäsosa kyselyyn osallistuneista suomalaisista. Sama määrä näki veneilyturvallisuuden parantuvan tekemällä vapaaehtoiset veneilytutkinnot nykyistä houkuttelevimmiksi. Veneilyturvallisuusopetuksen lisääminen kouluissa ja itseopiskelu netissä saivat myös jonkin verran kannatusta.  

”Hienoa, että kansalaiset ovat kiinnostuneita veneilytaitojensa parantamisesta. Vesillä liikkumisen sääntöihin voi tutustua helposti vaikka netissä, jos kurssimuotoinen koulutus ei innosta”, Räisänen vinkkaa.

 

Lisätietoja
Yksikönpäällikkö Ville Räisänen,
p. 029 5346 457,
ville.raisanen(at)trafi.fi,
twitterissä @villeraisanen

Kertaa faktat ja testaa taitosi:
www.pinnalla.trafi.fi
Suunnittele veneretki ja tutustu k
ohteisiin kartalla:
www.veneretki.fi
Tietoa veneilystä Trafin sivuilla:
www.veneily.fi/

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »