Keskihintaluokan autoihin kalleimpien mallien tekniikkaa edullisesti

22.07.2014 5.05

VTT koordinoi eurooppalaista DESERVE-hanketta, jossa kehitettävien  ohjelmistoalustojen ansiosta ajoneuvojen kuljettajalle voidaan tarjota  nykyistä monipuolisempia tukijärjestelmiä ja viihde-elektroniikkaa.  Kuluttajalle tämä näkyy myös nykyisten ajoneuvojen halpenemisena ja siinä,  että keskihintaluokan ajoneuvot sisältävät kalleimmista malleista tuttua  tekniikkaa.

Turvallista ja tehokasta ajoa edistävän DESERVE (DEvelopment platform for Safe  and Efficient dRiVE) -hankkeen tärkein tavoite on kehittää ajoneuvojen  ohjelmistoalustoista sellaisia, että ne mahdollistavat entistä  monipuolisempien antureiden hyödyntämisen sekä edullisemmat komponentit. 

Keskihintaluokan ajoneuvot sisältävät noin 30 % enemmän tietoteknisiä  hienouksia alempaan hintaluokkaan nähden. Toisaalta keskihintaisten autojen  hintatasoa voidaan laskea noin 5 % hyödyntämällä sulautettua tietotekniikkaa.  Uusien komponenttien ansiosta autoissa olevan tietotekniikan hinta voi pudota  noin 20 % ja kehityspanosten noin 30 % nykyisiin ajoneuvon tietojärjestelmiin  verrattuna. Näin eurooppalaiset automerkit saadaan kilpailukykyisemmiksi  amerikkalaisten ja kaukoaasialaisten merkkien kanssa.

Tähän mennessä hankkeessa on kehitetty kahta erillistä ohjelmistoalustaa  siten, että ne soveltuvat toimintaan hajautetussa ja sulautetussa ajoneuvon  tietojärjestelmässä. Ohjelmistoratkaisut pohjautuvat ranskalaiseen RTMaps- and  saksalaiseen ADTF-järjestelmiin, joita autovalmistajat nykyisinkin hyödyntävät.

Sulautettujen järjestelmien monimutkaisuus tuo lisähaasteita, mutta  ajoneuvoihin uusi ohjelmistoteknologia tulee vähitellen vuosien 2015–2020  aikana.

DESERVE-hankkeesta järjestetään konferenssi ja erillinen työpaja 15.7.  Samoksella Kreikassa. Aiheena on tekniikan hyötykäyttöön saaminen ja  autobrändien erottautuminen tietojärjestelmien yhdentyessä. Esillä ovat myös  mm. tietoturvakysymykset, nykyisten antureiden hyödyntäminen, sulautetut  ajoneuvo-ohjelmistot sekä yhteistoiminnalliset ratkaisut ajoneuvoissa.

Mukana hankkeessa ovat Suomesta VTT:n lisäksi Työtehoseura TTS ja Ramboll  Finland Oy. Ajoneuvovalmistajista mukana ovat Fiat, Mercedes ja Volvo sekä  niiden alihankkijoina mm. Bosch, Continental, NXP, Infineon ja Ficosa.  Hanketta rahoittavat kansalliset rahoittajat, Suomessa Tekes, sekä EU-komissio  Artemis-JU -ohjelman alla.

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »