Ajopalaute karsii nuorten ylinopeuksia

22.07.2014 4.44

Uuden kuljettajan ajopalautejärjestelmä antaa hyvät mahdollisuudet vanhemmalle  tukea nuoren kehittymistä turvalliseksi kuljettajaksi, selviää Trafin vetämän  tutkimushankkeen ennakkotuloksista. Erityisesti järjestelmän käyttö näyttää  vähentäneen suurten ylinopeuksien määrää.

"Erinomaista, että palautteen saaminen vähentää nuorten ylinopeuksia, jotka  ovat aina riski liikenteessä”, iloitsee tieliikennejohtaja Sami  Mynttinen: ”Tavoitteenamme onkin, että nuorten kuljettajien ensimmäisen  vuoden onnettomuuspiikki saataisiin katkaistua ja ajopalautejärjestelmä  näyttää tuovan apua tähän.”

”Tarkoitus on kannustaa kuljettajia pohtimaan omaa ajotapaansa kokonaisuutena,  minkä takia palautejärjestelmä ei esim. huomauta ylinopeuksista jatkuvalla  piipityksellä. Kuljettajat yleensä tietävät ajavansa ylinopeutta ja siksi  ylinopeudesta välittömästi huomauttavien laitteiden vaikutukset eivät ole  olleet kovin suuria ja pysyviä”, kertoo VTT:llä hanketta vetänyt, johtava  tutkija Harri Peltola.

Trafin tarkoituksena on kehittää koko kuljettajantutkintoa eli ajokortin  hankintaan liittyviä teoria- ja ajokokeita mahdollisimman vaativiksi,  selkeiksi ja älykkäiksi.

”Ajokorttikokeiden pitäisi mahdollisimman hyvin varmistaa se, että kortin  saanut selviää liikenteessä. Olemmekin erittäin innostuneita kaikista  automatisoinnin ja älyteknologian mahdollisuuksista, jotka vievät  ajokorttikokeita entistä kehittyneempään suuntaan. Ehkä tulevaisuudessa on  mahdollista esim. korvata joku osa tutkinnosta käyttämällä tätä nyt testattua  ajopalautejärjestelmää”, visioi Mynttinen.

Vanhemmilla mahdollisuus ottaa vahva rooli nuoren ajokulttuurin luomisessa

Ajopalautejärjestelmää lähdettiin kehittämään ensisijassa nuorille, jotta he  saisivat palautetta omasta ajamisestaan ja pystyisivät helposti vertaamaan  omaa ajotapaansa muiden ajoon. Tutkimuksen myötä tuli kuitenkin ilmi, että  sovellus antaa myös erinomaisen keinon vanhemmille tukea vasta kortin saanutta  nuorta.

”Erityisesti vanhemmat näyttivät arvostaneen palautetta, mutta myös nuoret  kokivat sen hyödylliseksi, kouluarvosanoilla mitattuna reiluksi 8”, kertoo  Peltola: ”Sovelluksen antama positiivinen palaute näyttikin parantavan nuorten  liikenneturvallista käyttäytymistä huomattavasti ja kokeilussa mukana olleet  arvioivat saadun palautteen vaikuttavan ajamiseen myös jatkossa.”

Autoon asennettu ajotapaa ja turvallisuutta mittaava järjestelmä antaa sekä  pikapalautetta että viikottaista dataa nuorelle ja tämän vanhemmalle ja mm.  riskiajot tulevat näkyviin myös kartalla. Palautetta saa paitsi omasta ajosta,  myös oman ajotavan suhteesta muihin uusiin kuljettajiin.

Kokeilussa mukana olleet pitivät sopivana hintana palautejärjestelmän käytölle  n. 10-20 euroa kuukaudessa ja hyödylliseksi käyttöajaksi arvioitiin n. 6  kuukautta.

”Ajotapapalautteessa ei ole kysymys nuoren seurannasta tai vahtimisesta, vaan  aidosta halusta auttaa omaa lastaan selviämään liikenteessä ensimmäisestä,  hyvin riskialttiista vuodesta kunnialla. Katsoisinkin, että  ajopalautejärjestelmä tukee ennen kaikkea vanhemmuutta”, toteaa Mynttinen.

Tutkimushankkeen lopulliset tulokset ja loppuraportti valmistuvat syksyn  aikana. Hankkeessa käytettiin suomalaista Driveco-järjestelmää, josta hankkeen  aikana kehitettiin VTT:n tuella myös kansainvälisille markkinoille sopiva  Novice Driver Feedback -palvelu. Driveco on EC-Tools Oy:n kehittämä  telematiikkapalvelu. Kokeiluun osallistui 53 nuorta miestä vanhempineen sekä  22 nuorta miestä vertailuryhmässä.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »