Kuormaan tuhansia kiloja enemmän puuta -Terminatorien iso kuormatila kasvattaa tilipussia. cc.

17.08.2014 10.54

Kuusamossa kuljetusyritystä pyörittävä Heikki Pitkänen teki toukokuun lopussa tärkeän päätöksen ja hankki Terminator XXL 11 -pankot, eikä ole joutunut katumaan päätöstään.

- Päällimmäinen syy Terminatorien hankintaan oli se, että ne on painoltaan kevyet ja niissä on iso kuormatila. Halusin testata, että onko Terminatorien isossa kuormatilassa perää ja kyllähän siinä on, kertoo tyytyväinen Pitkänen.

Kuormatilan koko on näkynyt jo muutaman viikon käytön jälkeen.

- Kevyen puun osalta olemme huomanneet, että yhdistelmään menee 4 000 kiloa enemmän puuta kuin meidän toiseen yhdistelmään, jossa ei Terminatoreita ole.  Tukkeja on mennyt noin 6000-7000 kiloa enemmän, laskeskelee Pitkänen.

Ei mene kauaa, kun Terminatorit ovat jo maksaneet itsensä takaisin.


- Kyllä sen eron varsinkin pidemmällä aikajaksolla huomaa ja se alkaa tilipussissa näkymään positiivisesti, sanoo Pitkänen.

 

Kilpailijat eivät pystyneet samaan kuin Terminatorit

Kuusamolainen kuljetusyritys Pitkänen E ja H Ay ajaa kahdella autolla puuta Metsähallitukselle. Muutaman vuoden vanhoissa Volvoissa on molemmissa Närkon peräkärryt ja Keslan nosturit. Toiseen autoon hankittiin toukokuun lopussa uusi 5-akselinen Närkön kärry, johon asennettiin samalla uudet Terminatorit tehtaalla.

- Itse asensin Terminatorit nuppiin ja ne olivat kätevät asentaa. Ohjeet olivat hyvät ja ne sai vaan nakella paikoilleen. Siinä taisi pari tuntia mennä, kun kaikki neljä pankkoa oli paikallaan.

Yksi tärkeä tekijä, jonka vuoksi Pitkänen päätti valita Terminatorit, oli kuormatilan ja kevyen painon lisäksi edullinen hinta.

- Kilpailijat eivät pystyneet samanlaista pakettia tarjoamaan, mitä Terminatorit pystyvät. Olen ollut tyytyväinen ja positiivisesti yllättynyt. Täytyy sanoa, että hintalaatu-suhde on kyllä Terminatoreissa kohdillaan, hehkuttaa Pitkänen.

 

Niput pysyvät paikoillaan

Kuormatilan lisäksi Pitkänen on muutenkin tyytyväinen uusiin pankkoihinsa.

- Aika jämäkät ne on. Kiinnikeratkaisu on parempi kuin kilpailevilla pankkovalmistajilla.

Ennen hankintaa Pitkänen hankki tietoa Terminatoreista.

- Olen jutellut muiden kuljetusyrittäjien kanssa, joilla on ollut Terminatoreita sekä paljon jutellut myös Jokelan Heikin kanssa pankoista ja kerännyt sitä kautta tietoa ennen hankintaa.

Terminatoreiden liukuesteet ovat myös erityisesti Pitkäsen mieleen.

- Se hammastus on erittäin hyvä ja pitää niput paikoillaan. Vertasimme kahta eri yhdistelmää ja kuormia, kun autot olivat vierekkäin. Toisessa oli Terminatorit ja toisessa eri pankot. Kyllä oli huikea ero kuinka Terminaattori imi puun kiinni pankkoon sekä pohjalta että pankkojen kyljeltä, kertoo Pitkänen.

 

Isänsä jalanjäljillä

Pitkäsen kuljetusyritys on perustettu vuonna 2010, mutta Heikki Pitkäsen isällä on ollut kuljetusyritys jo 70-luvulta lähtien.

- Isän jalanjäljillä tässä ollaan. Isällä oli aikoinaan velipojan kanssa yhteinen firma ja isä jatkoi myöhemmin omana firmanaan, johon liityin mukaan vuonna 2010.

Ennen sitä Heikki Pitkänen oli töissä isänsä firmassa.

- Kortin sain 1998 ja siitä lähtien olen ollut näissä hommissa.

Hyvät käyttökokemukset ovat saaneet Pitkäsen harkitsemaan myös toisen yhdistelmän varustamista Terminatoreilla.

- Suunnitteilla on tuohon toiseenkin yhdistelmään samanlaiset pankot, paljastaa Pitkänen.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »