Mercedes-Benz E-sarjan ladattava hybridimalli tuottaa yli 40 prosenttia pienemmän hiilijalanjäljen kuin edeltäjänsä

27.02.2017 17.01

eemeseee2.jpg

Mercedes-Benz E 350 e on jo herättänyt huomiota taloudellisuudellaan. Mallin NEDC-keskikulutus on ainoastaan 2,1 litraa sadalla kilometrillä, mikä vastaa 49 gramman CO2-päästöjä/km.

Saksalaisen TÜV Südin suorittama mallin auditointi paljasti, että E 350 e kirjaa huipputulokset myös muilla autoilun osa-alueilla.

Autojen teknisestä tyyppihyväksymisestä Saksassa vastaavana viranomaisena TÜV Süd arvioi Mercedes-Benzin uuden lataushybridin koko elinkaaren aikaiset CO2-päästöt – alkaen mallin valmistuksesta ja päätyen auton loppukierrätykseen. Analyysi paljasti, että yhteenlasketut CO2-päästöt ovat noin 44 prosenttia vähäisemmät kuin edeltävällä, perinteisellä voimanlähteellä varustetulla E 350 CGI –mallilla.

Laskelma kattaa kaikki auton materiaalien tuotannosta, valmistuksesta, ajamisesta (250 000 kilometriä tyyppihyväksytyllä kulutustasolla) sekä loppukierrätyksestä syntyvät hiilidioksidipäästöt. Oletuksena on myös, että autoa ladataan suunnitellusti ulkoisesta virtalähteestä ja että lataussähkö tuotetaan normaalin eurooppalaisen tuotantojakauman mukaisesti.

Auton ympäristötase paranee edelleen, mikäli lataussähkön tuotannossa voidaan käyttää uusiutuvia energialähteitä. Hyödyntämällä aurinko-, tuuli- ja vesienergiaa E 350 e:n CO2-päästöt pienenevät jopa 63 prosenttia verrokkimalliin nähden. Sama pätee auton energiankulutukseen: lataussähkön tuotantotavasta riippuen E 350 e kuluttaa elinkaarensa aikana joko 31 tai jopa 48 prosenttia vähemmän primäärienergiaa kuin aikaisempi E 350 CGI.

”Lataushybridimme saamat tulokset osoittavat, mikä merkitys läpinäkyvällä analyysillä on auton elinkaaren aikaisten ympäristövaikutusten arvioimisessa”, Daimler Groupin ympäristö- ja tutkimusjohtaja Anke Keinschmit huomauttaa. ”Tämä tutkimus menee paljon lain edellyttämiä vaatimuksia pidemmälle. Vaikka hybridimallin tuotannossa kuluu normaalia enemmän resursseja, tilanne enemmän kuin tasaantuu auton hyvin ekologisessa käyttövaiheessa.”

Lisätietoja E 350 e:n ympäristösertifikaatista löytyy Life Cycle –tietokannasta osoitteessa www.mercedes-benz.com.

Mercedes-Benz E 350 e: älykästä lataushybriditeknologiaa

Mercedes-Benz E 350 e:n saavuttaman huipputuloksen takana on 9G-Tronic-automaattivaihteiston ja viimeisimmän sukupolven sähkömoottorien yhteisteho, kulutustaso ja ajomukavuus. Voimalinjan ohjauselektroniikan päivittäminen takaa sähkömoottorille aikaisempaa suuremman 65 kW (88 hv) tehon ja 440 Nm väännön. Sähkö- ja polttomoottorien yhteisteho on 210 kW (286 hv) ja vääntö 550 Nm. Tehokkuutta lisäävät myös voimalinjan toimintastrategiaan tehdyt parannukset. E 350 e:llä voi ajaa pelkästään sähkövoimalla jopa 33 kilometriä, kuljettajan ajotavasta sekä liikenne- ja maasto-oloista riippuen.

Mercedes-Benz 350 e A Premium Business –sedanin hinta Suomessa on 66 338 euroa.

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »