Janne Kukkura : Euroopan suurimmat hakerekat liikenteeseen.25.02.2017 8.44
Toinen upouuden hakeyhdistelmän kärryistä valmiina lähtöön sen valmistaneen I Laurellin pihalla. UPM:n ensimmäinen HCT-hanke, Orpe Kuljetus Oy:n 94-tonninen pöllirekka on ollut tuttu näky Itä-Suomen teillä jo kaksi ja puoli vuotta. Sen tutkimustaival jatkuu kuten muiden Suomen teillä jo liikennöivien 24 HCT-rekan. Kuluneet vuodet HCT-hankkeiden parissa ovat kuluneet nopeasti, ja nyt olemme paljon kokeneempia aloittamaan uuden taipaleen, kun yrittäjiemme Suomen ensimmäiset HCT-hakerekat aloittavat liikennöinnin. HCT-hakerekkojen suunnittelun aloitimme yhdessä kuljetusyrittäjiemme, Trafin, kalustovalmistajien ja asiantuntijatiimimme kanssa noin puolitoista vuotta sitten. Tätä kirjoittaessa tuo aika tuntuu pitkältä, vaikka sitä se ei todellakaan ole ollut. Nämä puolitoista vuotta ovat kuluneet muun muassa yhdistelmiä ideoiden, suunnitellen, suunnitelmia parannellen ja hanketta esitellen. Nyt HCT hakeyhdistelmähankeemme on edennyt siihen vaiheeseen, että kaksi ensimmäistä kolmesta isosta ja hyvätapaisesta HCT-hakerekasta aloittaa liikennöinnin Liikenteen turvallisuusviraston, Trafin poikkeusluvalla. Kolmannen lupa on tätä kirjoitettaessa vielä käsiteltävänä.
HCT-hakeyhdistelmämme:
Näiden kolmen uuden, turvallisen ja tehokkaan hakeyhdistelmän yksi tärkeimmistä tavoitteista on tutkia ja kerätä tietoa HCT-rekkojen soveltuvuudesta mekaanisen metsäteollisuuden sivutuotekuljetuksiin. Näitä sahojen ja vaneritehtaiden sivutuotteita kuljetetaan Suomen teillä paljon. Pelkästään UPM:n tehtaille saapuu haketta vuosittain muutamia miljoonia kuutiometrejä. Valtaosa niistä kuljetetaan kumipyörillä, sillä usein muita kuljetusmuotoja ei ole tarjolla.
Suurten kuljetusmäärien ja kiinteiden lähtö- ja määräpaikkojen vuoksi uskon, että nämä nyt esiteltävät HCT-hakerekkamme ovat vasta ensiaskel tulevaisuuden HCT-taipaleella. Lisäksi nämä yhdistelmät tarjoavat valmistajille ja tutkijoille erinomaisen tutkimusympäristön kehittää tulevaisuuden kuljetustekniikkaa.
Iso hakerekka vaatii valmistuakseen suuren määrän työtä. Mukana olevat valmistajat kuten I. Laurell Oy, TAV, Scania, Matec-Trailer Oy ja monet muut ovat jo selvittäneet lukuisia yksityiskohtia suunnittelun ja yhdistelmän rakentamisen aikana. Eikä pieneltä näyttänyt seinäjokelaisen LS-Paino Oy:n tekemä työ, kun yli 160 neliömetriä ”Metsän tarina” -tarraa liimattiin Huhtalan yhdistelmän kylkiin.
Yhdistelmän kylkien teippaukseen kului sen tehneeltä LS-Painolta 160 metriä teippiä.
HCT-yhdistelmien vaikutuksista päästöihin ja liikennöintikertoihin on todisteita jo saatujen kokemuksien perusteella. Esimerkiksi Orpen pöllirekan myötä kulkukertoja teillä on jäänyt jo melkoisesti tekemättä, sillä saman puumäärän kuljettamiseen normaalilla pöllirekalla olisi tarvittu yli 700 kuljetusta enemmän.
Nyt alkavan HCT-hakehankkeen tutkimuksesta yksi suuri osa on paneutumista yhdistelmien rakenteisiin ja niiden optimointiin. Suuri kokonaispaino tai pituus ei saa tarkoittaa isoa tyhjäpainoa. Siksi yhdistelmän jokaisen komponentin on oltava rakenteeltaan käyttötarpeeseensa optimaalinen. Hankkeemme tavoitteena on saada tulevaisuuden kuljetuskalustoksi turvallisia, ympäristöystävällisiä ja suurta hyötykuormaa kuljettavia tulevaisuuden rekkoja.
Lue Jannen muut blogit
94-tonnisen HCT-pöllirekan taival etenee suunnitelmien mukaan Katso myös video
Tutustu Metsätehon hankkeeseen
”Puutavaran HCT-yhdistelmien tutkimus” Lisätietoa HCT-hankkeista Trafin sivuilta
|