UPM:n yrittäjien ensimmäinen suuren hyötykuorman HCT-hakerekka aloittaa liikennöinnin

23.02.2017 15.00

UPM laajentaa suuren hyötykuorman (High Capacity Transport, HCT) ajoneuvoyhdistelmien kokeilua yhtiön tehtaiden välisiin hakekuljetuksiin. Hanke pohjautuu myönteisiin kokemuksiin tehokkaista ja turvallisista HCT-yhdistelmistä, joita on Suomen teillä liikenteessä tällä hetkellä 25.

Lähiaikoina liikennöinnin UPM:n tehtaiden välillä aloittaa kaksi HCT-hakeyhdistelmää. Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy:n 34-metrinen ja enimmillään 100 tonnia painava yhdistelmä aloittaa tällä viikolla liikenteessä reitillä Pori - Rauma. Kuljetusliike Wickström Oy:n 85-tonninen kevyempien hakkeiden kuljetukseen suunniteltu yhdistelmä aloittaa muutaman viikon kuluttua liikennöinnin Ristiinasta Kouvolaan ja Lappeenrantaan. Näiden lisäksi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin käsittelyssä on Koneurakointi Aki Sammalisto Oy:n 90-tonnisen HCT-hakeyhdistelmän lupahakemus reitille Juupajoki - Kouvola.

"Yksi uusien hakeyhdistelmien tärkeimpiä tavoitteita on tutkia ja kerätä tietoa HCT-rekkojen soveltuvuudesta mekaanisen metsäteollisuuden sivutuotekuljetuksiin. Pelkästään UPM:n tehtaille saapuu haketta vuosittain muutamia miljoonia kuutiometrejä, joista valtaosa autokuljetuksin", kertoo UPM:n kehitysasiantuntija Janne Kukkura.

"HCT-yhdistelmien positiiviset vaikutukset päästöihin ja liikennöintikertoihin ovat kiistattomat jo tehtyjen tutkimusten perusteella. Uuden A-Duo-yhdistelmämme irtokuutiotilavuus on reilut 200 kuutiota, mikä on noin kolmanneksen enemmän kuin tavallisessa yhdistelmässä", sanoo Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy:n toimitusjohtaja Kalevi Huhtala.

HCT-hakeyhdistelmätutkimushanke on osa Metsätehon puutavaran HCT-yhdistelmien tutkimusta. Sen tavoitteena on kehittää normaaliin päätieliikenteeseen sopivia, ympäristöystävällisiä, turvallisia ja tehokkaita yhdistelmiä. Yksi hakeyhdistelmähankkeen tutkimuskohteista on kuljetustekniikan kehittäminen. Esimerkiksi Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja yhdistelmien valmistajat tekevät Tekes-rahotteista tutkimusta, jossa tutkitaan HCT-yhdistelmien runkorakenteita ja valmistusteknistä optimointia.

Suomessa HCT-ajoneuvoilla tarkoitetaan nykyisin sallittua suurempia ajoneuvoja eli yli 25,25 metriä pitkiä tai yli 76 tonnia painavia yhdistelmiä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt HCT-kuljetuksille ajoneuvo- ja kuljetusreittikohtaisia poikkeuslupia vuodesta 2013 lähtien. Poikkeusluvilla mahdollistetuilla kokeiluilla on tarkoitus kehittää tavallista suurempiin ajoneuvoyhdistelmiin liittyvää tekniikkaa ja kerätä tietoa aiempaa suurempien ajoneuvojen soveltuvuudesta Suomen liikennejärjestelmään.

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »