Napin painalluksella vähemmän tierasitusta - CTI autot ajavat silloinkin kun muut eivät!25.04.2014 5.59
Tieystävällisten säädettävillä rengaspaineilla varustettujen puutavara-autojen (CTI) määrä on Metsähallituksen puutavaran kuljetuksissa lisääntynyt tasaisesti vuodesta 2011 alkaen. Merkittävänä puuntoimittajana ja metsäteiden haltijana Metsähallitus haluaa olla eturintamassa ottamassa käyttöön puutavaran kuljetuksia tehostavia ja teitä säästäviä tekniikoita. Olosuhteiden mukaan säädettävillä rengaspaineilla saavutetaan huomattavia hyötyjä. Järjestelmä mm. lisää liikenneturvallisuutta, parantaa renkaiden pitävyyttä ja kestävyyttä, vähentää teihin kohdistuvaa kuormitusta ja parantaa ajomukavuutta.
CTI -järjestelmän vaikutus perustuu renkaan kosketuspinta-alan kasvuun tietä vasten. Suurempi kosketuspinta-ala vähentää tiehen kohdistuvaa kuormitusta. Vaikutus on samanlainen kuin lumikenkiä käytettäessä. Puutavara-autoissa käytettävissä järjestelmissä kuljettaja muuttaa rengaspaineita akselikohtaisesti valitsemalla järjestelmään ennakkoon ohjelmoidut painearvot napin painalluksella. Painearvoihin vaikuttaa kulloinenkin tieluokka, nopeus ja ajoneuvon senhetkinen paino. Tiestön kunnostuskustannukset pienenevät CTI varustelun ansiosta. Pienemmällä rengaspaineella ajavat yhdistelmät jopa korjaavat tielle aiemmin syntyneitä ”nimismiehen kiharoita”. Tänä vuonna Metsähallituksella on 18 CTI varusteltua autoa ajamassa puuta asiakkaille. Näistä kymmenen ajaa Lapissa, kuusi Etelä-Suomessa ja kaksi Pohjanmaa-Kainuun alueella. Teiden ylläpidosta vastaavilta ELY -keskusten liikenne- ja infrastruktuurialueilta on vuosittain haettu ja saatu lupia tieystävällisten CTI -yhdistelmien käyttöön silloin kun muiden raskaiden yhdistelmien käytölle asetetaan rajoituksia. Lapin ELY -keskus on kuluvana vuonna myöntänyt kelirikkoaikaisen käyttöluvan 23 yleiselle tielle, joille mahdollisesti määrätään rajoituksia raskaalle liikenteelle. Teiden yhteispituus on 673 km (kartta liitteenä). Näillä teillä painorajoitus –liikennemerkkiin liitetään lisäkilpi ”Ei koske ajoneuvoja joissa CTI –varustelu” . Raskaiden ajoneuvoyhdistelmien käyttöasetuksen muutos on mahdollistanut painavampien autojen käytön kuljetuksissa. 9 -akselisten yhdistelmien maksimipaino on 76 tonnia. Aiemmin sallittu suurin maksimipaino oli 7-akselisilla yhdistelmillä 60 tonnia. 76 tonnisten yhdistelmien perävaunut on varustettava paripyörin kun taas aiemmin tällaista lakisääteistä vaatimusta ei ollut. Metsähallituksen kuljetuksissa sen sijaan alemman asteisella tiestöllä paripyörät on vaadittu kalustossa jo useita vuosia. Paripyörät samoin kuin CTI -järjestelmäkin lisäävät yhdistelmän kosketuspinta-alaa tiehen ja vähentävät näin tierasitusta. Metsähallituksen kuljetuksissa on viime vuoden lokakuun alusta alkaen otettu käyttöön noin 30 76–tonnista yhdistelmää. Myös ensimmäiset kolme uusien massojen mukaista 76 tonnista CTI -yhdistelmää ovat jo ajossa kevätkelirikkoaikaan. Lisätietoja ja valokuvia: Kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen, puh. 0205 64 7712, 0400 292 131 |