Napin painalluksella vähemmän tierasitusta - CTI autot ajavat silloinkin kun muut eivät!

25.04.2014 5.59

Tieystävällisten säädettävillä rengaspaineilla varustettujen  puutavara-autojen (CTI) määrä  on Metsähallituksen puutavaran kuljetuksissa lisääntynyt tasaisesti vuodesta 2011 alkaen. Merkittävänä puuntoimittajana ja metsäteiden haltijana Metsähallitus haluaa olla eturintamassa ottamassa käyttöön puutavaran kuljetuksia tehostavia ja teitä säästäviä tekniikoita. Olosuhteiden mukaan säädettävillä rengaspaineilla saavutetaan huomattavia hyötyjä. Järjestelmä mm. lisää liikenneturvallisuutta, parantaa renkaiden pitävyyttä ja kestävyyttä, vähentää teihin kohdistuvaa kuormitusta ja parantaa ajomukavuutta.

Puunkuljetusautoissa käyttöön otettu CTI-järjestelmä lyhentää kelirikoista aiheutuvia seisokkiaikoja.

CTI -järjestelmän vaikutus perustuu renkaan kosketuspinta-alan kasvuun tietä vasten. Suurempi kosketuspinta-ala vähentää tiehen kohdistuvaa kuormitusta. Vaikutus on samanlainen kuin lumikenkiä käytettäessä.  Puutavara-autoissa käytettävissä järjestelmissä kuljettaja muuttaa rengaspaineita akselikohtaisesti valitsemalla järjestelmään ennakkoon ohjelmoidut painearvot napin painalluksella. Painearvoihin vaikuttaa kulloinenkin tieluokka, nopeus ja ajoneuvon senhetkinen paino.

Tiestön kunnostuskustannukset pienenevät CTI varustelun ansiosta. Pienemmällä rengaspaineella ajavat yhdistelmät jopa korjaavat tielle aiemmin syntyneitä ”nimismiehen kiharoita”. Tänä vuonna Metsähallituksella on 18 CTI varusteltua autoa ajamassa puuta asiakkaille. Näistä kymmenen ajaa Lapissa, kuusi Etelä-Suomessa ja kaksi Pohjanmaa-Kainuun alueella. Teiden ylläpidosta vastaavilta ELY -keskusten liikenne- ja infrastruktuurialueilta on vuosittain haettu ja saatu lupia tieystävällisten CTI -yhdistelmien käyttöön silloin kun muiden raskaiden yhdistelmien käytölle asetetaan rajoituksia.   Lapin ELY -keskus on kuluvana vuonna myöntänyt kelirikkoaikaisen käyttöluvan 23 yleiselle  tielle,  joille mahdollisesti määrätään rajoituksia raskaalle liikenteelle. Teiden yhteispituus on 673 km (kartta liitteenä). Näillä teillä painorajoitus  –liikennemerkkiin liitetään lisäkilpi  ”Ei koske ajoneuvoja joissa CTI –varustelu” .

Raskaiden ajoneuvoyhdistelmien käyttöasetuksen muutos on mahdollistanut painavampien  autojen käytön  kuljetuksissa.  9 -akselisten  yhdistelmien maksimipaino on 76 tonnia. Aiemmin sallittu suurin maksimipaino oli 7-akselisilla yhdistelmillä 60 tonnia.  76 tonnisten yhdistelmien perävaunut on varustettava paripyörin kun taas aiemmin tällaista lakisääteistä vaatimusta ei ollut.  Metsähallituksen kuljetuksissa sen sijaan alemman asteisella tiestöllä paripyörät on vaadittu kalustossa jo useita vuosia.  Paripyörät samoin kuin CTI -järjestelmäkin lisäävät yhdistelmän kosketuspinta-alaa tiehen ja vähentävät näin tierasitusta.   Metsähallituksen kuljetuksissa on viime vuoden lokakuun alusta alkaen otettu käyttöön noin 30 76–tonnista yhdistelmää.  Myös ensimmäiset kolme uusien massojen mukaista 76 tonnista CTI -yhdistelmää ovat jo ajossa kevätkelirikkoaikaan.

Lisätietoja ja valokuvia: 

Kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen, puh. 0205 64 7712,  0400 292 131
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »