Peugeotin vastaus aavikon kutsuun: näyttävä 2008 DKR

19.04.2014 16.03

dakarp1.jpg

Peugeot Sport palaa tavoittelemaan aavikkokoitosten kiistattoman ykkösen, Dakar-rallin, voittoa näyttävällä 2008 DKR-kilpa-autolla. Jännittävän tummanpuhuvan korin sisään on sijoitettu Dakar-kilpureiden valtavirrasta poikkeavaa uutta teknologiaa.

Peugeot osallistui tehdasteamina Dakar-ralliin edellisen kerran vuosina 1987–1990. Tuolloin kirjoitettiin samalla upeaa suomalaista rallihistoriaa: Ari Vatanen voitti legendaarisen kilpailun kolmasti (1987, 1989, 1990) ja Juha Kankkunen kerran (1988).

Ajatus uudesta valloitusprojektista alkoi kehittyä Peugeotin voitettua Pikes Peak –mäkikisan ensi yrittämällään viime vuonna. Teamin kolmesta kuljettajasta kaksi on julkistettu ja he ovat rallimestari Carlos Sainz ja Dakar-rallin moottoripyöräluokan legendoihin lukeutuva Cyril Despres. Kolmas kuljettaja julkistetaan kuluvan kevään aikana. Dakar-ralli ajetaan Etelä-Amerikassa tammikuussa 2015.

Uusia innovaatioita

Peugeot 2008 DKR tuo maailman raskaimpaan ralliin uusia innovaatioita. Tähän mennessä voittoihin ovat kirineet melko kookkaat nelivetoiset autot. Peugeot Sportin insinöörit lähestyivät voittaja-auton konseptia toisesta näkökulmasta huomioiden kasvavat pienempien citymaastureiden markkinat.

Tuloksena on Peugeot 2008 Crossover-malliin perustuva kompaktin kokoinen kaksivetoinen DKR. Peugeot Sportin insinöörit tutkivat projektin alussa tarkkaan tulevan Dakar-rallin vaatimukset ja simuloivat eri teknisten ratkaisujen eroja. Lopputuloksena syntyi päätös toteuttaa takavetoinen dieselmoottorilla varustettu Peugeot 2008 DKR. Kaksivetoinen versio on nelivetoista kevyempi ja tätä kautta nopeampi. Nykyaikaisten pidonhallintajärjestelmien kautta saadaan synnytettyä tarpeellinen vetopito myös löysällä hiekkapinnalla liikuttaessa. Lisäetua tuovat 37-tuumaiset Michelin-renkaat, joihin perustuva alustarakenne tuo kaivattua maavaraa ja antaa etua pidemmän joustovaran kautta.

dakarp2.jpg

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »