Rauman seudun kunnissa nuorten onnettomuusriski poikkeuksellisen korkea

23.01.2017 11.00

kuntien_liikenneturvallisuustyo.png

Rauman seudun kunnille laaditut liikenneturvallisuussuunnitelmat ovat valmistuneet. Suunnitelmien laadinnassa hyödynnettiin asukaskyselyjä sekä koululaisille ja päättäjille suunnattuja kyselyjä liikenneturvallisuusongelmista. Keskeisenä havaintona todettiin, että nuorison piittaamaton asenne kohottaa 15–24 vuotiaiden nuorten onnettomuusriskin poikkeuksellisen korkeaksi muuhun maahan verrattuna.

Ongelmien ratkaisemiseksi tärkeintä olisi panostaa varhaiseen liikennekasvatukseen. Etenkin vanhempien ja koulun roolit ovat ratkaisevia. Seudun asukkaiden itsensä kokemat ongelmat liittyvät puolestaan lähes yksinomaan alakoululaisten liikkumisen turvallisuuteen sekä kävelyn ja pyöräilyn turvallisuuteen. Liikenneturvallisuussuunnitelmassa on määritelty liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä painopisteittäin ja niiden toteuttaminen on vastuutettu eri toimijoille. 

Nuorten onnettomuusriski poikkeuksellisen korkea

Kuntien liikenneturvallisuustyön herättely tuli tarpeeseen, sillä seudun liikenteessä menehtyy vuosittain keskimäärin neljä henkeä ja loukkaantuu noin 100 henkilöä. Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa taustalla on lähes yksinomaan tietoinen riskinotto, kuten päihteiden vaikutuksen alaisuus, reilut ylinopeudet, turvavyön ja muiden turvalaitteiden käyttämättömyys tai väsyneenä ajaminen. Nuorten onnettomuusriski – onnettomuuksien määrä ikäryhmän kokoon suhteutettaessa – on koko maan mittakaavassa poikkeuksellisen korkea. Seudun asukkaiden itsensä kokemat ongelmat liittyvät puolestaan lähes yksinomaan alakoululaisten liikkumisen turvallisuuteen sekä kävelyn ja pyöräilyn turvallisuuteen.

Viisi painopistealuetta suuntaavat lähivuosien toiminnan

Suunnitelmia laadittaessa käytiin läpi kuntien liikenneturvallisuustilanne niin tapahtuneiden liikenneonnettomuuksien, liikennekäyttäytymisen kuin koetun turvallisuuden näkökulmasta. Ongelma-analyysin perusteella päädyttiin viiteen painopistealueeseen: 1) Koulumatkojen turvallisuus 2) Nuorten liikkumisen turvallisuus 3) Työliikenteen turvallisuus 4) Ikäihmisten turvalliset liikkumismahdollisuudet ja 5) Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen. Myös jatkuvan liikenneturvallisuustyön mahdollistamat rakenteet ja toiminnan resurssit päätettiin laittaa kuntoon. Suunnitelman toimenpidevalikoima käsittää niin liikennekasvatukseen ja viestintään, fyysiseen liikenneympäristöön, liikenteen valvontaan kuin yhteistyöhön ja osaamiseen liittyviä toimenpiteitä.

Aikuisilla ensisijainen vastuu lasten ja nuorten liikenneturvallisuuden parantamisessa – varhaisen liikennekasvatuksen laiminlyöntejä vaikea korjata

Nuorten onnettomuuksissa korostuu kokemattomuus ja omien taitojen yliarviointi sen myötä erilainen riskikäyttäytyminen. Nuoret ovat alttiita kaveripiirin vaikutukselle myös liikenteessä ja joukkoon kuuluakseen saattavat tehdä asioita, joita eivät normaalisti tekisi.  Vastuullisiksi liikkujiksi oppiakseen ja liikenteessä selviytyäkseen lapset ja nuoret kaipaavat aikuisten esimerkinantoa ja kannustusta. Ensimmäinen malli eri kulkutapojen käytöstä ja turvallisista toimintatavoista liikenteessä saadaan kotoa, vanhemmilta tai muilta läheisiltä. Varhaisessa vaiheessa kasvatustyöhön osallistutaan myös kuntien eri toiminnoissa, kuten neuvolassa, päivähoidossa, kouluissa ja oppilaitoksissa ja nuorisotyössä. Viime kädessä tärkeintä on, että liikennekasvatustyötä tehdään laajassa kodin ja muiden toimijoiden yhteistyössä ja yhtenäisiä sääntöjä ja periaatteita noudattaen.

Liikenneturvallisuustyöryhmät ja -koordinaattori huolehtivat suunnitelmien toteutumisesta

Liikenneturvallisuussuunnitelmien laadinnan aikana kuntiin perustettiin liikenneturvallisuustyöryhmät huolehtimaan liikenneturvallisuustyön jatkuvuudesta ja sovittujen toimenpiteiden edistämisestä. Lisäksi kunnat sopivat vuosittain järjestettävästä seudullisesta seuranta- ja kokemustenvaihtotilaisuudesta. Vuoden 2017 alussa kunnissa otetaan myös käyttöön niin sanottu liikenneturvallisuuskoordinaattorimalli. Koordinaattori avustaa kuntien liikenneturvallisuustyöryhmiä käytännön työssä; lähivuosille sovittujen toimenpiteiden jalkauttamisessa, seurantaan liittyvissä tehtävissä ja viestinnässä.

Euran kunta, Eurajoen kunta, Rauman kaupunki ja Säkylän kunta ovat yhdessä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Liikenneturvan ja Lounais-Suomen poliisilaitoksen kanssa päivittäneet liikenneturvallisuussuunnitelmat ajantasalle.

Seudullinen esite ja kuntakohtaiset suunnitelma-aineistot löytyvät tammikuun aikana kuntien www-sivuilta.

Hankkeen esite löytyy myös osoitteesta: www.doria.fi/handle/10024/130653

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »