Vertailu: Toyotan merkkiuskollisuus on erittäin vahva - Jaguar vetää puoleensa nuoria aikuisia

20.01.2017 9.20

hilux.jpg

Markkina- ja luottotietoyhtiö Bisnoden vuosittaisen merkkiuskollisuusvertailun voitti usean viime vuoden tapaan Toyota. Renaultille uskollisten määrä on kasvanut tasaisesti vuodesta 2012. Eniten vetovoimaansa lisäsi Jaguar, joka on nyt nuorten aikuisten suosiossa. Sosiaalisen median analyysi vihjaa, että Jaguarin nousu tulee jatkumaan myös tänä vuonna.

Bisnoden vuoden 2016 Loyalty Awards -merkkiuskollisuusvertailun ykköspaikalla on tänäkin vuonna Toyota. Toyotan voittokulku jatkuu vuodesta toiseen. Viime vuonna 65 prosenttia Toyota-kuskeista pysyi autoa vaihtaessaan uskollisena omalle merkilleen.

”Toyotan asema merkkiuskollisuustilastoissa on vuosi toisensa jälkeen erittäin vahva. Toyotan kärkisijaa korostaa merkin suuret myyntimäärät. Toyota vei kärkisijan myös käytettyjen autojen merkkiuskollisuus-vertailussa”, sanoo Bisnoden markkinointia ja asiakaskokemusliiketoimintaa johtava Jukka Hyttinen.

Toyotan lisäksi merkkiuskollisuuslistan viiden kärjessä ovat Kia, Skoda, Subaru sekä Ford ja Dacia. Kaikkien kärkeen yltäneiden merkkiuskollisuus laski hieman viime vuodesta. Kaikista automerkeistä eniten niin merkkiuskollisuuttaan kuin vetovoimaansa kasvatti Jaguar.

Jaguarin vetovoiman kehitystä ennakoi vuonna 2015 sosiaalisessa mediassa käyty positiivinen keskustelu, joka jatkui myös vuonna 2016. Jaguar kerää positiivisia kommentteja etenkin ulkonäöstään ja muotoilustaan. Myyntitilastot paljastavat, että Jaguarin suosio on kasvanut erityisesti 30–39 -vuotiaiden keskuudessa ja laskenut yli 60-vuotiaiden parissa.

Sosiaalisen median keskustelut kuvaavat suoraan vallitsevia käsityksiä eri automerkeistä. Seuraamme ja analysoimme avointa sosiaalisen median keskustelua jatkuvasti. Nykyaikaiset menetelmät mahdollistavat keskustelun sävyn tutkimisen, minkä perusteella pystymme esimerkiksi ennustamaan merkkien menestystä ostotilastoissa”, kuvaa Jukka Hyttinen.

Merkkiuskollisuusvertailussa asemiaan menettivät edelleen isot saksalaismerkit Mercedes-Benz, BMW ja Audi. Suurin pudotus merkkiuskollisuudessa oli Jeepillä. Volkswagen sen sijaan selvisi päästöskandaalista pienemmillä vaurioilla kuin vielä viime vuonna ennakoitiin ja pääsi merkkiuskollisuusvertailussa juuri ja juuri kymmenen kärkeen.

Voiton Uskollisimmat asiakkaat –kategoriassa vei Keminmaan Auto Aho Oy:lla, joka edustaa Toyotaa.

Analyysi perustuu Trafin tietoihin kaikista uuden henkilöauton vuonna 2016 ostaneista yksityishenkilöistä. Bisnode on seurannut merkkiuskollisuutta ja jakanut Loyalty Awards -palkintoja jo vuodesta 200

19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien

Siirry arkistoon »