Uutuuskirja paljastaa miten luodaan uusia menestyviä suomalaisia vientituotteita

18.01.2017 13.20

vienti_vetamaan_kansi.jpgRobert Solow sai taloustieteen Nobelin oivalluksestaan, että kansantuotteen kasvusta 85 prosenttia johtuu innovaatioista. Eero Bycklingin mielestä innovaatio tulee Suomessa ymmärtää samoin kuin ulkomailla: se on uusi tuote, jota muut haluavat ostaa.

Suomen talous lähtee kasvuun vain, jos maamme synnyttää uusia menestystuotteita.

Vienti vetämään – Näin luomme uusi menestyviä vientituotteita -kirjassa professori ja menestynyt liikemies Eero Byckling kertoo, miten Suomessa ja ulkomailla luodaan suuren volyymin ja mittavan lisäarvon tuotteita. Viime aikoina kaikkialla länsimaissa talouskasvu on ollut heikkoa, ja ikävä kyllä erityisesti Suomessa. Maamme talous lähtee keskipitkällä aikavälillä kasvuun vain, jos saamme vauhtiin uusien maailmaa valloittavien tuotteiden synnyttämisen ja niiden kaupallistamisen.

”Valtiolta pitää saada oikeanlaista panostusta, mutta se ei tarkoita ohjailua ja sääntelyä, mitä on aivan liikaa nykyajan Suomessa,”, Byckling sanoo.

Maailmalla on loistavia esimerkkejä siitä, miten viennin avulla on luotu huimaavaa talouden ja hyvinvoinnin nousua. Tätä laajojen tutkimusten ja käytännön kokemusten pohjalta syntynyttä osaamista kannattaisi käyttää Suomessakin elinkeinoelämän uuteen nousuun. Kirjassa annetaan objektiivista tietoa taloutemme tilanteesta ja lainataan ulkomaisten asiantuntijoiden arvioita miten Suomessa on hoidettu uusien tuotteiden synnyttäminen ja tukeminen.

Bycklingin mielestä on avattava tilaa poikkeaville mielipiteille ja yksilöille. Innovatiiviset taloudet suvaitsevat epätavallisuutta ja kokeiluja. Outoa ja tuntematonta on suvaittava.

Millaisia lausuntoja ulkopuoliset ovat antaneet maamme teknologian ja teollisuuden rahoituksen epäonnistumisista ja vääristä tavoista tukea uusiutumista? Millaisissa puitteissa syntyy kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluja maailmanmarkkinoille? Menestykseemme vaikuttavat valtiovallan toimet aineellisten ja henkisten voimavarojen suuntaamisessa. Kirjan lopussa Byckling antaa listan suosituksia, miten uusia vientituotteita synnyttävä ketju saadaan kuntoon.

Eero Byckling: Vienti vetämään – Näin luomme uusia menestyviä viestituotteita (Into, 2017)

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »