Metsäkonevalmistaja Profipro Oy kasvaa kansainvälistymällä03.02.2014 14.30
Profiprolla uskotaan metsäteollisuuden vahvaan kasvuun tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Kun fossiiliset polttoaineet uhkaavat vähetä ja loppua, puu puolestaan kasvaa hyvällä hoidolla, ja metsäkoneilla on töitä koko pohjoisella pallonpuoliskolla. Venäjän laajat, harventamattomat metsät ovat aivan uusi mahdollisuus suomalaiselle metsäkoneteollisuudelle. Juuri harvennushakkuisiin soveltuvien koneiden kehittelyyn lisätään voimavaroja Profipro Oy:llä nyt entistäkin vahvemmin. Nivalassa Pohjois-Pohjanmaalla valmistettava Profi-metsäkone tunnetaan edistyksellisenä ja innovatiivisena etähuolto-ominaisuuksineen. Logiikkaohjelmointi on tuotekehityksen yksi tärkeimmistä alueista. Yrityksessä ymmärretään, että kone on kuljettajaa varten. Siksi sen pitää olla paras mahdollinen työhuone metsäkoneurakoitsijalle. Suomi on metsäkoneille pieni markkina-alue, ja kasvua pitää hakea kaikkialta sieltä, missä metsää konevoimin hakataan. Myös yrityksen henkilökunnan pitää osata sopeutua ja mukautua kansainväliseen toimintaan. Uutena miehenä Profipron suunnittelutiimiin kehityspäälliköksi on tullut Ari Mäenpää (kuva), joka vastaa Profi-metsäkoneiden logiikkaohjelmien jalostamisesta ja kehittämisestä yhdessä käyttäjien kanssa. Ari on hakenut osaamisensa ja kokemuksensa eri puolilta maailmaa mitä moninaisimmista projekteista. Työura alkoi 90-luvun puolivälissä Oulun teknillisien oppilaitoksen työharjoittelussa Pariisissa suunnittelemalla Mecaprop Engineeringin hiomakoneiden logiikkaohjelmia. Insinööriksi valmistumisen jälkeen alkoivat Oulussa Air-Ix Tuotantotekniikka -nimisessä suunnittelutoimistossa paperikoneiden kenttä- /instrumenttisuunnittelutyöt Indonesiaan. Norjan vuonot tulivat tutuiksi 90-luvun loppupuolella, kun Ari Mäenpään projektit suuntautuivat vajaaksi kolmeksi vuodeksi Osloon rakentamaan ja käyttöönottamaan lämpölaitosten logiikka- ja valvomo-ohjelmistoja. Suomesta työura jatkui Romanian kautta Brasiliaan vuonna 2005 sellutehtaan poltinohjauslogiikkojen käyttöönotto- ja testaustehtäviin. Seuraavana vuonna mies tuli muutamaksi vuodeksi Suomeen Haapavedelle HTM Engineering Oy:n palvelukseen, mutta suuri osa tuosta ajasta kului kuitenkin meriä seilaten Itämerellä ja Ruotsissa Göteborgin telakalla laivojen instrumentti- ja sähköasennuksia valvomassa. Vuonna 2009 projekti vei Mäenpään Espanjan Las Palmasiin, Nation Geographic Explorer-yhtiön laivaan valvomaan konehuonesähkölaitteiden asennuksia ja käyttöönottoa. Saman vuoden aikana Mäenpää oli myös ABB compact pod -huoltotöissä Englannissa ja Norjassa sekä jäänmurtajan käyttöönottoprojektissa Venäjällä Pietarissa. Talvivaaran uuden sekundääriläjityslinjan kahdeksan kilometriä pitkän kuljettimen instrumenttiasennusten valvonta vuonna 2010 piti miestä taas kotimaassa vuoden päivät. Myös panssarivaunujen tekeminen on tullut Ari Mäenpäälle tutuksi. Vuonna 2009 hän oli Siperiassa Venäjällä Nizhny Tagilin kaupungissa panssarivaunutehtaan hiekkapuhallusrobottien logiikkaohjelmia testaamassa. Sieltä matka jatkui Senegaliin kultakaivoksen rikastamon laajennustyömaalle instrumentti- ja sähköasennusten valvontaan. Wärtsilän mukana Ari Mäenpää on kulkenut Senegaliin ja Kolumbiaan logiikkojen päivitystehtäviin. Viimeisin työtehtävä ennen Profipro Oy:n palvelukseen siirtymistä oli viime vuonna Uruguaissa Monte de Platan sellutehtaalla puukentän ja voimakattilan polttoainesyötön instrumenttiasennusten valvontatöissä sekä käyttöönotoissa. Hektinen maailman työmaitten kiertäminen vaatii vastapainoksi täydellistä rauhoittumista. Niinpä Ari ajaakin mielellään Lappiin Tenolle kalaan ja sitten kotikonnuille koiran kanssa metsälle. Miehen mielestä luonto on ihmisen tärkein pääoma. Siksi onkin hyvin luonnollista tulla Profipron kaltaisen metsäkoneyrityksen palvelukseen. Metsä kasvaa hoitamalla ja voi hyvin sitä harventamalla. Puu pitää maailman pystyssä. |