Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
Puh. (09) 698 0442
Gsm 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla: 2599331 kpl

Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä voitti laatupalkinnon

Share |
25.01.2014 14:20

damme2.jpg

Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä vähentää huomattavasti kuorma-autoa ajettaessa tien pinnasta aiheutuvaa tärinää, joten järjestelmä parantaa huomattavasti kuljettajan työympäristöä. Järjestelmä on tärkeä osa Volvo Trucksin pyrkimystä parantaa liikenneturvallisuutta, jossa keskeisenä tekijänä on kuljettaja. Tämä uusi teknologia on nyt voittanut vuoden laatuinnovaatiopalkinnon.

Edistyksellinen Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä on voittanut halutun laatuinnovaatiopalkinnon. Palkinnon myöntää vuosittain ruotsalainen SIQ – laadunkehittämisinstituutti (Swedish Institute for Quality), jonka tavoitteena on edistää korkealaatuisten innovaatioiden kehittämistä.

– Volvo Dynamic Steering on erinomainen esimerkki innovaatiosta, joka on kehitetty pitäen silmällä sekä kaupallisia tarpeita että käyttäjien toiveita. Tämä uusi teknologia tarjoaa kuljettajille parempaa ajoneuvon hallintaa ja parannetun työympäristön, sanoo tuomaristoon kuulunut apulaisprofessori Matti Kaulio ruotsalaisen Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun (KTH) teollisuustieteiden osastolta.

Voittaakseen palkinnon innovaatiolla tulee olla selkeä yhteys tiettyyn asiakasvaatimukseen. Volvo Dynamic Steering suoriutui erityisen hyvin tällä saralla.

– Tämä innovaatio vastaa sekä yksilöllisiä tarpeita että kaupallisia vaatimuksia, mikä on hyvin jännittävää. Se onnistuu myös tarjoamaan yhdistelmän kokeiltua ja testattua huipputeknologiaa, mikä muodostaa entistä paremman tuotteen. Sitten on olemassa myös turvallisuusnäkökulma, joka on olennainen osa Volvo brändin imagoa, sanoo Matti Kaulio.

Todiste siitä, että olemme oikeilla jäljillä

Volvo Trucks on iloinen ja ylpeä palkinnosta, joka vahvistaa yrityksen pitkäaikaisia ponnisteluja tieturvallisuuden ja kuljettajien työympäristön parantamiseksi.

– On erittäin ilahduttavaa vastaanottaa tämä palkinto; minusta tuntuikin, että olisimme vahvoilla, joten oli hienoa saada puhelu koskien voittoa. Palkinto on todiste siitä, että olemme keskittyneet oikeisiin asioihin ja se antaa meille kannusteen jatkaa niiden ominaisuuksien kehittämistä, jotka johtavat parempaan laatuun ja kuljettajien työympäristöön kuorma-autoissamme, sanoo Hayder Wokil, Volvo Trucksin laatupäällikkö.

Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä kehitettiin tiiviissä yhteistyössä kuorma-autonkuljettajien kanssa, jotta se vastaa paremmin heidän tarpeitaan.

– Koko kehitysprosessin ajan pyysimme jatkuvasti asiakkaitamme antamaan palautetta tuotteestamme, mikä tuo heidät lähelle meitä ja liittää heidät osaksi uusien tuotteidemme kehittämistä. Volvo Dynamic Steering on virstanpylväs kehittäessämme kuljettajien työympäristöä ja liikenneturvallisuutta, sanoo Wokil.

Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä eliminoi lähes täysin ohjauspyörän tärinän. Sen seurauksena kuljettajan ei tarvitse ajaessa korjata jatkuvasti ohjauspyörän asentoa, mikä vähentää särkyä selässä, kaulassa ja hartioissa. Koska kuorma-auton ohjaaminen on erittäin vaivatonta, kuljettaja voi rentoutua. Hän ei väsy yhtä helposti ja onnettomuuksien riski vähenee.

Uusi teknologia mahdollistaa lisäksi kuorma-auton peruuttamisen huomattavalla tarkkuudella, minkä ansiosta Jean-Claude Van Damme pystyi suorittamaan hämmästyttävän spagaattinsa The Epic Split -videolla.

Palkinnonjakoseremonia pidettiin 20. tammikuuta Tukholman Moderna Museetissa. Palkinto jaetaan kerran vuodessa yrityksille, organisaatioille tai yksilöille, joiden innovaatioita käytetään systemaattisesti heidän omissa toiminnoissaan ja jotka on suunniteltu vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Palkinnon takana on useita laatua edistäviä säätiöitä Ruotsista, Suomesta, Virosta, Latviasta, Tšekistä ja Unkarista.

Näin Volvo Dynamic Steering toimii

Volvo Dynamic Steering perustuu perinteiseen mekaaniseen ohjausjärjestelmään, jossa ohjausakseli on kytketty ohjausvaihteeseen. Ohjaustehostin tuottaa ohjausvoiman, joka toimii kuljettajan apuna ohjauspyörän kääntämisessä.

Volvon ratkaisussa järjestelmää on täydennetty elektronisesti ohjatulla sähkömoottorilla, joka on kiinnitetty ohjausakseliin. Sähkömoottori toimii yhdessä kuorma-auton hydraulisen ohjaustehostimen kanssa ja elektroninen ohjausyksikkö säätelee sen toimintaa tuhansia kertoja sekunnissa. Pienillä nopeuksilla sähkömoottori tuottaa lisävoimaa ohjaukseen. Suurilla nopeuksilla se puolestaan säätelee ohjausta automaattisesti ja vaimentaa näin ohjauspyörään kulkeutuvia häiriöitä, joita aiheuttavat esimerkiksi sivutuuli ja tien epätasaisuudet.

Volvo Trucksin YouTube-kanavalla on useita videoita Volvo Dynamic Steeringistä:

Volvo Dynamic Steeringin esittelyvideo

The Epic Split -video

The Hamster Stunt -video

23.04.2014 15:15 Patentointi muuttuu Euroopassa - pitäisikö Suomen olla mukana?
23.04.2014 14:04 Saimaannorpan kotipuisto päättää kansallispuistopostimerkkisarjan
23.04.2014 13:56 YLE :Karvinen jättää tehtävänsä Stora Enson toimitusjohtajana
23.04.2014 13:08 YLE: "Piristysruiske Äänekoskelle ja koko maalle"
23.04.2014 12:20 PONSSEN OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 31.3.2014
23.04.2014 11:55 YLE:Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre suunnittelee Äänekoskelle Suomen metsäteollisuuden historian kalleinta investointia
23.04.2014 8:03 Kaksikymmentä museota ja yhdeksän yhteisöä pääsi osallisiksi LVM:n myöntämistä tukieuroista.
23.04.2014 7:56 Komissio haluaa parantaa maanteiden tavaraliikenteen sääntöjä yritysten, kuljettajien ja ympäristön eduksi
23.04.2014 1:30 KATSO TÄSTÄ AIKATAULU JA KUVAT! Koko uudistettu Volvo Trucks -mallisto on nyt maankattavalla koeajokiertueella - tänään vuorossa Joensuu
23.04.2014 0:07 Suojelualueita riittävästi - Lappilaiset luottavat metsätalouteen

Siirry arkistoon »