Talvitienhoidossa vaarallisia puutteita

10.12.2016 0.07

lumiaura-leveä

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry vaatii raskaan liikenteen puolesta pikaisia toimia talvitienhoidon laadun parantamiseksi. Tienhoidon liiallinen kilpailutus on johtanut tilanteeseen, jossa kustannuksia säästetään tinkimällä välttämättömistä tienhoitotoimista. Tienhoidon valvontaa on lisättävä liikenneturvallisuuden takaamiseksi. 

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry

Tieverkon kelinmukainen ylläpito kuuluu yhteiskunnan perustehtäviin. Tienhoidon puutteet näkyvät ojaan suistuvina ja ylämäkiin juuttuvina kuorma-autoina sekä pahimmillaan vakavina onnettomuuksina.

Yhteiskunnan on kannettava vastuunsa turvallisesta talviliikenteestä. Liikenteen ammattilaisille tie on työpaikka, jossa ei pidä pelätä henkensä puolesta, muistuttaa SKAL:n puheenjohtaja Teppo Mikkola järjestön hallituksen kokouksessa.

SKAL:n mielestä ongelmana ovat tienhoitourakoiden kaksinkertainen kilpailutuskäytäntö ja alhainen hintataso sekä tilanteesta seuraava tienhoitotoimien liian korkea liikkeellelähtökynnys. Ratkaisuna tilanteeseen SKAL vaatii urakoiden läpinäkyvyyden ja viranomaisvalvonnan lisäämistä sekä tienhoidon laiminlyönteihin liittyvien sanktioiden tiukentamista. Tienhoidon valvontavastuu kuuluu Liikennevirastolle ja ELY-keskuksille.

Tienpidon ja erityisesti talvitienhoidon kolme keskeistä ongelmaa:

  1. Tienhoitourakoiden kaksinkertainen kilpailutus rapauttaa tienpidon laadun.
  2. Tiestön talvihoito ei vastaa muuttuvien keliolosuhteiden edellyttämää tasoa.
  3. Tienhoidon puutteiden raportointi ei toimi toivotulla tavalla.

SKAL:n toimenpidelista

  1. Aliurakoitsijaketju läpinäkyväksi pääurakan kilpailutuksessa
  2. Talvihoidon valvonnan lisääminen ja sanktioiden kiristäminen
  3. Tienkäyttäjän linjan toimintaa ja muuta raportointia tienpitäjälle on tehostettava

Maanteillä kuljetetaan yli 90 prosenttia tavaratonneista ja yli 70 prosenttia tonnikilometreistä eli kuljetussuoritteesta. Liikenneverkon kunto on avain kotimaisiin luonnonvaroihin perustuvaan kasvuun. Logistiikan tehostuminen alentaa päästöjä ja teiden parantunut kunto vaikuttaa myönteisesti liikenneturvallisuuteen.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. SKAL:n jäsenkuntaan kuuluu noin 5 300 kuljetus- ja logistiikka-alan yritystä. www.skal.fi

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »