Kuljetusliike R. Tarkkonen Oy:n 83,5 tonnin Mercedes-Benz Arocs-HCT-yhdistelmä aloittanut liikennöinnin

08.12.2016 16.59

soraaa3.jpg

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myönsi marraskuun lopussa Kuljetusliike R. Tarkkonen Oy:n Mercedes-Benz Arocs-sorakasettiyhdistelmälle kahden vuoden mittaisen HCT-luvan.

Ajoneuvoyhdistelmä on Ruduksen ajossa ja sillä kuljetetaan betonihiekkaa. HCT-yhdistelmälle on määritetty Uudenmaan alueella 14 reittiä, joilla se saa ajaa 83,5 tonnin kokonaispainolla.

soraa2.jpg

Kuljetusliike R. Tarkkonen Oy:n HCT-yhdistelmässä tutkitaan 10-akselisen 83,5 tonnia painavan sorakasettiyhdistelmän hyödyntämistä Helsingin ympäristössä. Kokeilussa tutkitaan uusiutuvan dieselin käyttöä. Kokeilun aikana selvitetään, kuinka paljon päästöjä voidaan vähentää tällä menettelyllä. 

Mercedes-Benz Arocs-HCT-yhdistelmä on varustettu monipuolisella kamerajärjestelmällä, jolla kuljettaja voi havaita kevyen liikenteen risteyksissä ja terminaaleissa. Kameroiden lisäksi yhdistelmän sivuilla on perinteisen peruutustutkan kaltaiset anturit, jotka varoittavat kuljettajaa, jos auton alle on jäämässä jotain tiukoissa käännöksissä. Näillä keinoilla kehitetään ison yhdistelmän liikenneturvallisuutta kaupunkiliikenteessä.

Yleisen rakenteen puolesta yhdistelmä vastaa nyt liikenteessä käytettävää kalustoa. Ulkomittojen ja kääntyvyyden osalta se täyttää kaikki vaatimukset. Yhdistelmän kokonaispituus on 24,23 metriä.

Mercedes-Benz Arocs -ajoneuvoyhdistelmä on ollut käytössä Kuljetusliike R. Tarkkonen Oy:llä elokuusta 2016 lähtien.

”Polttoaineen kulutus on vähän noussut siirryttäessä marraskuun lopussa 76 tonnin kokonaispainosta 83,5 tonnin kokonaispainoon. Isommalla massalla auto kuitenkin rullaa paremmin, joten oikein hyödynnettynä päästään melkein samoihin polttoaineen kulutuslukemiin”, kertoo HCT-yhdistelmää Kuljetusliike R. Tarkkonen Oy:llä ajava kuljettaja Tobias Fast.   

HCT-yhdistelmä koostuu Mercedes-Benz Arocs 4463 LK 10x4/6 -vetoautosta ja viisiakselisesta perävaunusta. Autossa on uusi toisen sukupolven OM473-moottori, jonka iskutilavuus on 15,6 litraa, teho 460 kW (625 hv) ja vääntömomentti 3 000 Nm. Lisäksi autossa on suurteho-moottorijarru (n. 480 kW kierrosluvulla 2300/min). Takana autossa on ilmajousitus, jolla saadaan pehmeä ajotuntuma. Auto on varustettu yhdeksän tonnin nostettavalla ja kääntyvällä taka-akselilla, jonka ansiosta se kääntyy ketterästi pitkästä ääriakselivälistä huolimatta.

Auton varusteisiin kuuluu myös hydraulinen servotwin-ohjaus, jossa on elektroninen ohjausvoimantehostus. Se mahdollistaa erityisen raskaassa käytössä kevyen ja tarkan ohjattavuuden, parhaan mahdollisen auton käsittelyn ja erinomaisen käyttäytymisen ajourissa. Lisäksi autossa on vesitoiminen hidastin. Se on kulumaton ja huoltovapaa hydrodynaaminen kestojarru, joka toimii moottorin jäähdytysnesteellä. Kulumaton ja huoltovapaa hidastin alentaa kuluja hidastimen koko käyttöiän ajan ja vähentää käyttöjarruun kohdistuvaa kuormitusta.

Auton pystypakoputkesta saadaan pakokaasulämpöä hyötykäyttöön lavanpohjaan, jolla estetään kuljetettavan soran jäätyminen talvella. Ohjaamona autossa on 170 mm:n moottoritunnelilla varustettu ClassicSpace.

Lisäksi autossa on kokonaistaloudellisuutta parantava FleetBoard-telematiikkajärjestelmä. Aktivoituna FleetBoard mm. taltioi lakisääteiset piirturitiedot ja kertoo samalla kuljettajan lepo- sekä ajoajat ja mahdollistaa näin auton mahdollisimman tehokkaan käytön. FleetBoard mahdollistaa ajoneuvon karttaseurannan, huoltojen ja mahdollisten häiriöiden etäseurannan sekä taloudelliseen ajotapaan tähtäävän kuljettajan ajotavan objektiivisen arvioinnin.

Autossa on myös uusi seitsemän tuuman kosketusnäytöllä varustettu liikuteltava kuljettajan taulutietokone FleetBoard DispoPilot.guide, joka on asennettu auton kojetauluun pidikkeen avulla. Laite mahdollistaa työnkulun ammattimaisen käsittelyn sekä Euroopan laajuisen kuorma-autonavigoinnin Live Trafficin avulla.

 
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »