Dakar 2017: Team PETRONAS De Rooy IVECO matkalla Etelä-Amerikkaan puolustamaan historiallista voittoaan

06.12.2016 16.55

Iveco_Dakar_DeRooy2016.jpg

Team PETRONAS De Rooy IVECO osallistuu vuoden 2017 Dakar-ralliin kolmella kuorma-autolla, joista yksi on Iveco Powerstar 4x4 ja kaksi Iveco Trakker 4x4 -ajoneuvoja.

Gerard De Rooy kulkee kakkoskuljettajansa Moi Torralardonan kanssa joukon kärjessä Iveco Powerstarilla. Ton van Genugten ja kakkoskuljettaja Anton van Limpt kilpailevat toisella Iveco Trakkereista. Viime vuoden Dakar-rallissa he sijoittuivat erinomaisesti viidenneksi ajoneuvolla, jota ajavat tänä vuonna Wuf van Ginkel ja Bert van Donkelaar.

Iveco on jo seitsemättä vuotta peräkkäin Team PETRONAS De Rooy IVECO:n virallinen sponsori ja tarjoaa tallille ajoneuvot, moottorit ja varaosat. Pitkäaikainen yhteistyö on tuottanut huomattavaa menestystä viime vuosina.

Iveco_Trakker_Dakar201613.jpg

Iveco Powerstar 4x4 ja kaksi Iveco Trakker 4x4 -ajoneuvoa ottavat haasteen vastaan ensi vuoden maastoajoneuvojen kestävyyskilpailun äärimmäisissä maastoissa. Kuorma-autoissa on jopa 900 hv:n Iveco Cursor 13 -moottorit, jotka FPT Industrial (CNH Industrialin voimansiirtotuotemerkki) on suunnitellut juuri Dakar-rallia varten.

Dakar2017_Iveco_service_Trucks.jpg

Team PETRONAS De Rooy IVECO:n talliin kuuluu myös seitsemän muuta ajoneuvoa (kuusi Trakkeria ja yksi Daily), jotka toimivat huoltoajoneuvoina.

Vuoden 2017 Dakar-rallia pidetään erittäin haastavana kisana, jonka osallistujat ovat hyvin valmistautuneita ja ankaria kilpailijoita. 39. kertaa kisattava maailmankuulu ralli järjestetään jälleen Etelä-Amerikassa. Kisa alkaa 2. tammikuuta Paraguayn pääkaupungista Asunciónista. Yli 9000 kilometriä pitkä kisareitti mutkittelee Paraguayn, Bolivian ja Argentiinan läpi ja päättyy Buenos Airesiin 14. tammikuuta.

Marraskuun 24. ja 25. päivänä kaikki eurooppalaiset kilpailijat lastasivat ajoneuvonsa laivaan Le Havressa Ranskassa noin kuukauden pituiselle matkalle. 

Ivecon brändijohtaja Pierre Lahutte kommentoi: "Toivomme, että pystymme tämän vuoden tallitiimillämme toistamaan viime vuoden upean suorituksen, jolloin Iveco hallitsi ennennäkemättömän tiukkaa Dakar-rallia ja sai viisi kuorma-autoaan parhaan kymmenen joukkoon. Olemme varmoja siitä, että luotettavat kuorma-automme suoriutuvat jatkossakin Dakar-rallin haastavista reiteistä ja siivittävät upeat kuljettajamme parhaisiin suorituksiinsa."

Team PETRONAS De Rooy IVECO on valmiina

Team PETRONAS De Rooy IVECO suoriutui upeasti viime vuoden rallista ja on nyt valmiina uusiin seikkailuihin. Kuljettajat Gerard de Rooy ja Ton van Genugten ovat valmiit ottamaan haasteen vastaan Wuf van Ginkelin tarjoaman arvokkaan tuen avulla.

Gerard de Rooy, joka tarttuu makuuohjaamolla varustetun Iveco Powerstarin rattiin, on taitava kuljettaja, joka on todistanut erikoisosaamisensa voittamalla Dakar-rallin vuosina 2012 ja 2016. Hänen viereensä istahtaa espanjalainen apukuljettaja Moi Torrallardona, joka on kokenut kartanlukija ja on kilpaillut monen kuuluisan kuljettajan rinnalla tässä kisassa. Ensimmäisen kerran tämä kaksikko kilpaili yhdessä vuoden 2015 Marokon rallissa. Mekaanikko Darek Rodewald on myös mukana Powerstarin kyydissä ja auttaa teknisissä ongelmissa koko rallin ajan.

Toinen kilpailuajoneuvo on päiväohjaamolla varustettu Iveco Trakker, jota kuljettaa menestystä tavoitteleva ammattikuski Ton van Genugten. Viime vuonna Van Genugten teki upean debyytin Trakkerillaan sijoittuen kokonaiskilpailussa viidenneksi. Tämän vuoden kilpailussa hän haluaa yltää tallikaverinsa ja kapteeninsa De Rooyn kaltaiseen menestykseen. Anton van Limpt on hänen vakituinen apukuljettajansa ja on ollut viime vuodesta lähtien kartanlukija myös Dakar-rallissa. Trakkerin kyydissä on mukana myös De Rooyn tiimin pitkäaikainen mekaanikko Bernard der Kinderen.

Toista Trakkeria kuljettaa ensimmäistä kertaa Ivecon tallissa Wuf van Ginkel, jonka tehtävänä on tarjota "pika-apua" kilpailun aikana, eli kuljettaa tärkeimpiä varaosia kilpa-autoille. Erik Kofman toimii apukuljettajana ja Bert van Donkelaar mekaanikkona.

FPT Industrial on CNH Industrialin tuotemerkki, joka suunnittelee ja valmistaa akseleita, vaihteistoja sekä moottoreita maantie- ja maastokäyttöön sekä varavoiman tuottamiseen. Se on Sparcon kanssa tallin tekninen sponsori.

PETRONAS Lubricants on yksi Ivecon pitkäaikaisista yhteistyökumppaneista ja on tänä vuonna mukana myös Dakar-rallissa. Nimisponsori PETRONAS Lubricants toimittaa voiteluaineet ja muut nesteet kilpa- ja huoltoautoille. Se on Team PETRONAS De Rooy Iveco -tiimin ensimmäinen tekninen yhteistyökumppani. Sponsoreihin kuuluu myös OK Trucks, joka on Ivecon hyväksymä ajoneuvomerkki.

Gerard De Rooy on valmiina haasteeseen: "Kilpailusta tulee kova, mutta tiimimme on valmiina. Olemme valmistautuneet huolella, ajoneuvomme ovat luotettavuudeltaan maineensa arvoisia ja ne ovat osoittautuneet kestäviksi jopa Dakar-rallin erittäin haastavissa olosuhteissa. Kaikki tiimiläiset ovat erittäin kokeneita ja odotamme innolla, että pääsemme testaamaan taitojamme ja kuorma-autojen ominaisuuksia. Mahdollisuuksien rajojen rikkominen on meillä ja yhteistyökumppanillamme Ivecolla verissä."

Federico "El Coyote" Villagra on viime vuoden Dakar-rallin yllättäjä. Tänä vuonna hän kilpailee Iveco Powerstar kuorma-autolla ja matkaa Argentiinaan voitto mielessä.

Kilpailun ajoneuvot

Iveco Trakker on suunniteltu suoriutumaan jopa äärimmäisissä maasto-olosuhteissa. Trakker on täydellinen yhdistelmä vankkuutta ja luotettavuutta. Mallivalikoimaan kuuluvat 18 – 72 tonniset ajoneuvot sekä ylellisen viihtyisät New Stralis Active Day sekä Active Time -ohjaamot. Trakker-mallisto on muokattavissa oikean tai vasemman puolen liikenteen mukaiseksi. Lisäksi ajoneuvoa voidaan soveltaa eri tehtäviin Iveco Cursor 13 moottorien ja kahden erilaisen ohjaamotyypin (Hi-Land ja Hi-Track) avulla. Molempiin versioihin on mahdollista yhdistää kokoonpanot 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 ja 8x8 sekä 310 – 500 hv:n moottori. Vetoautoihin on saatavilla kokoonpanot 4x2, 4x4, 6x4 ja 6x6 sekä 360 – 500 hv:n moottori. Trakkerin hyötykuormaa ja polttoaineenkulutusta voidaan optimoida työtehtävien mukaan, olivat ne sitten vaikeissa maasto-olosuhteissa tai pääasiassa maantiellä suoritettavia työtehtäviä.

Ivecon kuorma-autot lastattiin laivaan 24.–25. marraskuuta Ranskan Le Havressa muiden eurooppalaisten kilpa-, huolto-, kuljetus- ja media-autojen kanssa. Vuodesta 2009 lähtien ajoneuvojen laivaan lastaamisesta Ranskan toiseksi suurimmassa satamassa on tullut tärkeä siirtymäriitti kilpailussa ja osaltaan se edustaa myös rallin ensimmäistä vaihetta. Lisäksi tapahtumassa pääsee todistamaan ajoneuvot ainutlaatuisessa ilmapiirissä, joka muuttuu erittäin etelä-amerikkalaiseksi! Atlantin ylittäminen kestää noin kuukauden. 

Seuraa ralliuutisia osoitteessa www.iveco.com/dakar

Iveco seuraa Etelä-Amerikan vaiheita jatkuvasti ja päivittää rallin tapahtumia osoitteessa www.iveco.com/dakar. Nettisivu välittää maailman haastavimman ja vaativimman maastokilpailun vaiheita alusta loppuun. Sivulta voit lukea Team PETRONAS De Rooy Ivecon tulokset ja tilastot englanniksi ja espanjaksi sekä nähdä multimediasisältöä suoraan radan varrelta. Lisäksi Ivecon somekanaville päivitetään uutisia, raportteja, videoita ja kuvia päivittäin.

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »