Kuskittoman kuljetuksen takana olivat kyytipalveluyritys Uber ja tuotantomäärältään maailman suurin panimoyhtiö Anheuser-Busch InBev N.V. eli AB InBev.
Rekka kulki Yhdysvaltojen Coloradossa 193 kilometrin matkan poliisiauto perässään. Kyydissä oli kuljettaja vain hätätilanteita varten.
Rekan teknologiasta vastasi itseohjautuvia autoja valmistava Otto, jonka Uber osti heinäkuussa.
Uutistoimisto Bloombergin mukaan kyseessä oli enemmänkin stuntti, jolla Uber halusi osoittaa kykynsä varustaa itseohjautuvia autoja tavarankuljetuskäyttöön.
– Halusimme osoittaa, että teknologian perus rakennuspalikat ovat olemassa. Olemme yhä kehitysvaiheessa ja testaamme ohjelmistoja ja rautaa, kertoi Otton toinen perustaja Lior Ron Bloombergille.
Miljoonien säästöt mahdollisia, ihmistä tarvitaan silti jatkossakin
AB InBevin edustajan mukaan yhtiö voisi säästää Yhdysvalloissa 50 miljoonaa dollaria vuodessa, jos se voisi käyttää itseohjautuvia rekkoja jakelussaan. Näin siitä huolimatta, että kuljettajat olisivat edelleen kyydissä. Säästöt tulisivat laskeneista polttoainekuluista ja lukuisimmista kuljetuksista.Nyt ajetulla neitsytmatkalla reitti, kuljetusaika ja kuljetuksen aikataulu oltiin kaikki hyvin tarkkaan suunniteltu etukäteen, jotta varhaisessa vaiheessa oleva teknologia ei kohtaisi ylitsepääsemättömiä esteitä.
Rekka ajoi vain valtatiellä, mikä tulee Ronin mukaan olemaan Otton fokuksena tulevaisuudessakin.
– 95 prosenttia ajotunneista ajetaan valtateillä. Jopa tulevaisuudessa, kun laajennamme toimintaamme, näemme, että kuljettajaa tarvitaan valvomaan autoa.
Uber ei aio Ronin mukaan alkaa valmistaa rekkoja, vaan aikoo liittoutua autovalmistajien kanssa, kuten se on tehnyt tähänkin saakka.