Taloussanomat: - Uber pakkasi kuorman täyteen kaljaa - ilman kuljettajaa liikkunut rekka ajoi 193 kilometriä

26.10.2016 7.58

Panimoyhtiö AB InBev voisi säästää Yhdysvalloissa 50 miljoonaa dollaria vuodessa, jos se voisi käyttää itseohjautuvia rekkoja jakelussaan.
Viime viikon torstaina ajettiin maailman ensimmäinen kaupallinen rekkamatka ilman kuljettajaa, ja historiallisen lastin kyydissä oli Budweiser-olutta.

Kuskittoman kuljetuksen takana olivat kyytipalveluyritys Uber ja tuotantomäärältään maailman suurin panimoyhtiö Anheuser-Busch InBev N.V. eli AB InBev.

Rekka kulki Yhdysvaltojen Coloradossa 193 kilometrin matkan poliisiauto perässään. Kyydissä oli kuljettaja vain hätätilanteita varten.

Rekan teknologiasta vastasi itseohjautuvia autoja valmistava Otto, jonka Uber osti heinäkuussa.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan kyseessä oli enemmänkin stuntti, jolla Uber halusi osoittaa kykynsä varustaa itseohjautuvia autoja tavarankuljetuskäyttöön.

– Halusimme osoittaa, että teknologian perus rakennuspalikat ovat olemassa. Olemme yhä kehitysvaiheessa ja testaamme ohjelmistoja ja rautaa, kertoi Otton toinen perustaja Lior Ron Bloombergille.

Miljoonien säästöt mahdollisia, ihmistä tarvitaan silti jatkossakin

AB InBevin edustajan mukaan yhtiö voisi säästää Yhdysvalloissa 50 miljoonaa dollaria vuodessa, jos se voisi käyttää itseohjautuvia rekkoja jakelussaan. Näin siitä huolimatta, että kuljettajat olisivat edelleen kyydissä. Säästöt tulisivat laskeneista polttoainekuluista ja lukuisimmista kuljetuksista.

Nyt ajetulla neitsytmatkalla reitti, kuljetusaika ja kuljetuksen aikataulu oltiin kaikki hyvin tarkkaan suunniteltu etukäteen, jotta varhaisessa vaiheessa oleva teknologia ei kohtaisi ylitsepääsemättömiä esteitä.

Rekka ajoi vain valtatiellä, mikä tulee Ronin mukaan olemaan Otton fokuksena tulevaisuudessakin.

– 95 prosenttia ajotunneista ajetaan valtateillä. Jopa tulevaisuudessa, kun laajennamme toimintaamme, näemme, että kuljettajaa tarvitaan valvomaan autoa.

Uber ei aio Ronin mukaan alkaa valmistaa rekkoja, vaan aikoo liittoutua autovalmistajien kanssa, kuten se on tehnyt tähänkin saakka.
26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »