Cargotecin tammi-syyskuun 2016 osavuosikatsaus: liikevoittomarginaali parani

25.10.2016 13.14

Cargotecin tammi-syyskuun 2016 osavuosikatsaus: liikevoittomarginaali parani
- Kannattavuus jatkoi paranemistaan Hiabissa
- Kalmarissa ei isoja projektitilauksia, pitkän aikavälin markkinapotentiaali edelleen vahva
- Haastava markkinatilanne jatkui MacGregorissa 
 
Heinä-syyskuu 2016 lyhyesti
  • Saadut tilaukset alenivat 19 prosenttia ja olivat 733 (907) miljoonaa euroa.
  • Tilauskanta kauden lopussa oli 1 874 (31.12.2015: 2 064) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto aleni 8 prosenttia ja oli 854 (928) miljoonaa euroa.
  • Huoltoliiketoiminnan liikevaihto oli 210 (216) miljoonaa euroa eli 25 (23) prosenttia konsernin liikevaihdosta.
  • Liikevoitto ilman uudelleenjärjestelykuluja laski 3 prosenttia ja oli 65,9 (68,3) miljoonaa euroa eli 7,7 (7,4) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liikevoitto oli 56,2 (61,9) miljoonaa euroa eli 6,6 (6,7) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 74,4 (74,5) miljoonaa euroa.
  • Kauden tulos oli 33,5 (43,6) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,52 (0,67) euroa.
Tammi-syyskuu 2016 lyhyesti
  • Saadut tilaukset alenivat 10 prosenttia ja olivat 2 461 (2 733) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto aleni 6 prosenttia 2 581 (2 753) miljoonaan euroon.
  • Huoltoliiketoiminnan liikevaihto oli 641 (653) miljoonaa euroa eli 25 (24) prosenttia konsernin liikevaihdosta.
  • Liikevoitto ilman uudelleenjärjestelykuluja kasvoi 6 prosenttia ja oli 189,3 (178,6) miljoonaa euroa eli 7,3 (6,5) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liikevoitto oli 176,4 (168,1) miljoonaa euroa eli 6,8 (6,1) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 221,0 (227,3) miljoonaa euroa.
  • Kauden tulos oli 113,0 (107,4) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli 1,75 (1,67) euroa.

Vuoden 2016 näkymät ennallaan

Cargotecin vuoden 2016 liikevaihdon arvioidaan olevan vuoden 2015 liikevaihdon (3 729 miljoonaa euroa) tasolla tai jäävän hieman sen alle. Vuoden 2016 liikevoiton ilman uudelleenjärjestelykuluja arvioidaan paranevan vuodesta 2015 (230,7 miljoonaa euroa).

Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen:

Hiabin vahva kehitys jatkui kolmannella vuosineljänneksellä, ja kannattavuus parani verrattuna edelliseen vuoteen. Hiabin perusliiketoiminnan tilaukset olivat hyvällä tasolla, mutta emme saaneet isoja puolustusteollisuuden tilauksia samalla tavalla kuin vertailukaudella.

Kalmarinkin tulos oli tyydyttävä, mutta asiakkaiden hidastunut päätöksenteko näkyi laskevina tilauslukuina. Kalmarin pitkän aikavälin markkinapotentiaali on edelleen vahva: isommat laivakoot sekä tarve satamien kehittämiseen ja toiminnan tehostamiseen edellyttävät investointeja satamateknologiaan ja -automaatioon. Mahdollisten projektien määrä on edelleen suuri, mutta asiakkaiden päätöksenteko on viivästynyt.

Haastava markkinatilanne jatkui MacGregorissa. Globaaleilla kauppalaivamarkkinoilla on ylikapasiteettia, ja uusien laivojen tilaukset ovat poikkeuksellisen matalalla tasolla. Toimialan keskittyminen, allianssit ja mahdolliset uudet laivareitit luovat alalle epävarmuutta. Tehostamistoimemme jatkuvat, jotta voimme alentaa MacGregorin kustannustasoa. 

Strategiamme painopistealueet ovat huoltoliiketoiminta, digitalisaatio ja johtamisen kehittäminen. Huoltoliiketoiminnassa näemme erinomaista liiketoimintapotentiaalia, johon meidän täytyy tarttua entistä tarmokkaammin. Olemme lisänneet panostuksiamme tällä alueella, esimerkiksi Hiab avasi syyskuussa varaosien verkkokaupan, MacGregor vahvisti yhteistyösuhteitaan varaosien toimituksissa Aasiassa ja Kalmar on käynnistänyt uusia toimenpiteitä nopeuttamaan huoltoliiketoiminnan kasvua. Digitalisaation osalta kehitämme Cargotec IoT Cloud -alustaan perustuvia ratkaisuja asiakkaidemme kanssa esimerkiksi automaation tehokkuuteen ja ennakoivaan huoltoon liittyen. Sisäinen johtamisen kehitysohjelmamme laajenee seuraavaan vaiheeseen, kun ensimmäinen 200 johtajan ryhmä on käynyt läpi tiiviin koulutusohjelman.

Kohdistamme panostuksiamme kilpailukykyä, tuotteiden kustannustehokkuutta ja digitalisaatiota parantaviin hankkeisiin. Lisäksi investoimme globaaleihin järjestelmiin ja toimintamalleihin, joilla voidaan jatkossa tehostaa sekä operatiivista liiketoimintaa että tukitoimintoja.

 
 
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa

Siirry arkistoon »