Tulli keskittää autoverotuksen asiakaspalvelun Helsinkiin 1.11.2016 alkaen24.10.2016 12.12
Tulli keskittää autoverotuksen asiakaspalvelun Helsinkiin, Pasilaan, ja autoverotuksen henkilökohtainen asiakaspalvelu päättyy Maarianhaminan tullissa 31.10.2016. Autoverotus siirtyy Tullista Verohallintoon vuodenvaihteessa. Autoverotuksen asiakaspalvelua ei anneta enää Ahvenanmaalla, Maarianhaminassa 31.10.2016 jälkeen. Vuoden 2016 loppuun asti Maarianhaminan tulliin voi kuitenkin jättää autoverotukseen liittyviä asiakirjoja sekä sieltä voi saada autoverotuslomakkeita ja niiden täyttöohjeita. Autoverotuksen sähköiset palvelut ovat myös asiakkaiden käytettävissä. Henkilökohtaista autoverotusneuvontaa Tulli tarjoaa Helsingissä, Pasilassa ja puhelinpalvelun kautta joulukuun 2016 loppuun asti. Autoveroilmoittaminen lähes kokonaan sähköistä Sähköiset autoveroilmoituspalvelut on otettu hyvin vastaan, ja autoveroasiointi tapahtuu nykyisin lähes kokonaan niiden kautta. Sähköisen autoveroilmoituspalvelun käyttöaste on yli 80 prosenttia vain puoli vuotta palvelun käyttöönoton jälkeen. Myös sähköinen käyttöönottoilmoituspalvelu Suomeen rekisteröitävästä ajoneuvosta on löydetty hyvin, ja sen käyttöaste on yli 95 prosenttia kaikista käyttöönottoilmoituksista. ‒ Autoverotuksen sähköiset palvelut ovat menestystarinoita. Palvelut ovat helpottaneet ja yksinkertaistaneet autoveroasiointia sekä samalla vähentäneet huomattavasti käyntejä autoverotuksen asiakaspalvelupisteissä. Sähköiset palvelut ja muut vaihtoehtoiset asiointitavat ovat vähentäneet henkilökohtaisen autoverotusneuvonnan tarvetta ja mahdollistaneet neuvonnan keskittämisen sähköisten palvelujen yhteyteen ja puhelinpalveluihin, kertoo autoverotusjohtaja Tapio Rouhiainen. Ahvenanmaan autoverotuksen asiakaspalvelun muutokset ovat osa Tullissa vuonna 2014 käynnistettyä hanketta, jossa on tarkasteltu henkilökohtaisen asiakaspalvelun tarvetta tullitoimipaikoissa. 1.10.2016 jälkeen Tulli on lakkauttanut hankkeen suunnitelman mukaisesti asiakaspalvelun kuudessatoista tullitoimipaikassa. Autoverotuksen asiakaspalvelu keskitetään Helsingin asiakaspalvelupisteeseen ja puhelinpalveluihin sekä sähköisiin palveluihin 1.11.2016 alkaen. Asiakaspalvelun uudelleenjärjestely ei aiheuta tarvetta vähentää työntekijöitä Maarianhaminassa autoverotuksen asiakaspalvelun uudelleen järjesteleminen vaikuttaa myös siihen liittyvissä tehtävissä työskenteleviin henkilöihin. Muutokset Maarianhaminan autoverotuksen asiakaspalvelussa eivät kuitenkaan aiheuta henkilöstövähennyksiä. Autoverotus siirtyy Verohallintoon vuodenvaihteessa Vuoden 2017 alusta alkaen tietoa ja neuvontaa auto- ja valmisteverotuksesta annetaan Verohallinnon Vero.fi-palvelussa ja puhelinneuvonnassa. Lisäksi Verohallinto palvelee vuoden 2017 alusta alkaen autoverotusasiakkaita Vantaan Myyrmäessä kahtena päivänä viikossa. Autoverotuksen sähköiset palvelut säilyvät ennallaan, ja ne ovat 1.1.2017 alkaen löydettävissä Vero.fi-palvelun kautta. Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 200 henkilöä. Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon |