Peugeot Pariisin Autonäyttelyssä 2016: SUV-uutuuksia, kolme maailman ensiesittelyä

26.09.2016 12.00

poso5000.jpg

PEUGEOT esittelee Pariisin autonäyttelyssä kolme uutta SUV-mallia: uusien 3008 SUV, 5008 SUV –mallien ohella esitellään ennenäkemätön 3008 DKR, jolla Peugeot Sport tulee osallistumaan Dakar-ralliin 2017.

Peugeotin alkuvuosi 2016 on sujunut menestyksekkäästi

- Peugeot 308 :n myynti on jatkanut kasvuaan, se on yksi kolmesta myydyimmästä C-segmentin automallista Euroopassa GT Line, GT ja GTi by Peugeot Sport –erikoismallien edustaessa 20% mallin kokonaismyynnistä.

- Peugeot 208 :n myynti on kasvanut Euroopassa 15%.

- Uusi, keväällä 2016 markkinoille tullut uudistunut Peugeot 2008 SUV on noussut Euroopan toiseksi myydyimmäksi autoksi kokoluokassaan. 

- Peugeot on vähäpäästöisin automerkki Euroopassa keskimääräisen CO2 –päästön ollessa 101,6 g. 34henkilöauton ja 7 hyötyajoneuvon Co2- päästöt olivat « best-in-class ». 3-sylinterinen PureTech –moottori palkittiin toisen kerran peräkkäin « Engine of the Year »-arvonimellä.

Peugeotin osastolla Pariisin Autonäyttelyssä vahva SUV-panostus

Peugeotin osasto tämän vuoden Pariisin autonäyttelyssä on täysin uudistunut niin arkkitehtuurinsa kuin kuparin mustan designinsakin osalta. Yli 3 600 m² suuruisella osastolla on esitteillä mm.

- Kolme maailman ensi-iltaa: Peugeot 3008 SUV ja 5008 SUV sekä Peugeot 3008 DKR

- Peugeot Sport –erikoismallit: GTi by Peugeot Sport ja 208 GTi by Peugeot Sport sekä Peugeot 3008 DKR ja Peugeot 208 WRX

- SUV-mallisto: Peugeot 2008, 3008 ja 5008 

- Teknologian viimeisimmät saavutukset: PureTech ja BlueHDi –moottorit, EAT6-automaattivaihteisto, PEUGEOT 308 R HYbrid

- Konseptiauto Peugeot Fractal, sähkökäyttöinen coupé, joka on varustettu tulevaisuuden futuristisella Peugeot i-Cocpkit® -ohjaamolla 

- GT Line –mallisto : aistikkaat ja urheilulliset versiot Peugeot 108 :sta Peugeot 508 :aan

Uudet SUVit: Peugeot 3008 ja 5008 

Peugeot esittelee globaalisti viisi uutta SUV-mallia tämän vuoden aikana. Kesällä 2016 tuli markkinoille uusi Peugeot 2008 SUV sekä Kiinan markkinoille suunnatut mallit Peugeot 4008 ja uudistunut Peugeot 3008 Kiinan versiona.  

Nyt ovat ensiesittelyssä täysin uudet Peugeot 3008 SUV ja 5008 SUV.

Peugeot 3008 SUV, laadukas haastaja C-segmenttiin

Uusi Peugeot 3008 SUV tulee tarjolle kaikkialla maailmassa alati kasvavaan C-segmenttiin, jossa asiakkaat ovat vaativia ja haluavat erottua joukosta. Uusi Peugeot 3008 SUV kantaa ensimmäisenä Leijona-merkin uusitun muotokielen terävöitettyjä linjoja. Uusimman sukupolven Peugeot i-Cockpit® -ohjaamo sekä hightech-mukavuus- ja turvallisuusvarusteet edustavat viimeisintä teknologiaa. Energiatehokkaat voimanlähteet ja laaja mallisto varmistavat uuden Peugeot 3008 SUVin kiinnostavuuden. Peugeot 3008 SUV valmistetaan Sochaux’n tehtailla Ranskassa ja saa leiman «Origine France Garantie ».

Suomessa tämä segmenttinä ravistava uutuus nähdään jo tämän syksyn aikana.

Uusi Peugeot 5008 SUV uuteen kokoluokkaan

Nimi ei ole muuttunut, mutta kaikki muu sitä vastoin on. Uusi Peugeot 5008 rikkoo rajoja C-segmentin 7-paikkaisena SUVina, uutena lupauksia antavana tulokkaana tässä kasvavassa kokoluokassa. Uusi 5008 SUV on varustettu uuden sukupolven Peugeot i-Cockpit® -ohjaamolla ja modulaarisella EMP2 –perusrakenteella sekä erilaisilla mukavuutta ja turvallisuutta parantavilla high-tech-varusteilla. Tyylikäs, dynaaminen muotoilu kätkee sisälleen hämmästyttävän käytännöllisen auton. 7-paikkainen, erillisillä istuimilla varustettu uusi Peugeot 5008 on markkinoiden ensimmäinen SUV, joka tarjoaa muunneltavuutta samaan tapaan kuin parhaat tila-autot. Toisen rivin istuimet ovat samankokoisia ja ne voidaan vaivattomasti taittaa. Kolmannen rivin istuimet ovat myös taitettavissa ja sen lisäksi helposti irrotettavissa. Tavaratila on suurimmillaan 780 dm3 VDA-mittauksen mukaan mitattuna.

Suomeen uusi Peugeot 5008 saapuu ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.

Peugeot i-Cockpit®: uuden sukupolven ohjaamo

Uusi Peugeot i-Cockpit®.–ohjaamo nostaa matkustamon uusiin ulottuvuuksiin tarjoamalla erinomaisen ja laadukkaan ajoelämyksen niin kuljettajalle kuin matkustajillekin.

- Ohjauspyörä on entistäkin kompaktimpi parantaen kuljettajan näkyvyyttä ja suurentaen kuljettajan jalkatilaa

- 8-tuuman suuruinen interaktiivinen kosketusnäyttö tuo kuljettajan silmien korkeudelle kaiken hänen tarvitsemansa informaation.

- Kojetaulun keskelle on sijoitettu seitsemän keinunäppäintä, joiden avulla säädetään tärkeimpiä mukavuus- ja turvallisuusominaisuuksia, kuten radio, ilmastointi, navigointi, auton asetukset, puhelin ja erilaiset sovellukset.

- Ainutlaatuinen suorastaan futuristinen, 12,3 -tuuman suuruinen korkearesoluutioinen digitaalinen heijastusnäyttö upeine grafiikkoineen, tyylikkäine animaatioineen ja runsaine yksilöintivaihtoehtoineen maksimoi kuljettajan ajonautinnon.

Uusi Peugeot 3008 DKR Dakar 2017 –ralliin

Peugeot lähtee kauteen 2017 takanaan upea voitto Etelä-Amerikassa ajetun vuoden 2016 Dakar-rallissa, maailman ehkä vaikeimmassa autokilpailussa sekä Silk Way-rallissa, joka ajettiin menneenä kesänä Venäjällä, Kazakhstanissa ja Kiinassa. Peugeot on päättänyt jatkaa voittojen sarjaa aivan uudella autolla, jonka lähtökohtana on Pariisin autonäyttelyssä esiteltävä toisen sukupolven Peugeot 3008. Auton muotoilusta vastannut Peugeotin muotoiluosaston Sébastien Criquet on luonut myös 3008 DKR:n. Aavikkoralleissa käytettävää autoa muotoiltaessa rajana olivat vain lajin tekniset säännöt. 3008 DKR säilyttää myyntiin tarkoitetun mallin muotoikielen, mutta liittää sen rallin maailmaan. Uusi 3008 DKR on uskollinen Peugeotin kaksipyörävetofilosofialle. Peugeot katkaisi nelivetoisten 15 vuotta kestäneen voittoputken Dakar-rallissa ja todisti, että maailman vaikeimpien olosuhteiden valloittamiseen ei tarvita nelivetoa, jos rakenne ja tekniikka ovat riittävän edistyksellisiä.

Vaikka Peugeot 2008 DKR voitti yleiskilpailun ja yhdeksän erikoiskoetta, joista seitsemällä saavutettiin kaksoisvoitto, oli autossa edelleen kehitettävää. Peugeot Sportin insinöörit ovat käyneet auton tarkkaan läpi ja tehneet työtä niin mekaanisella puolella kuin monimutkaisen elektroniikan hyödyntämisen sektorilla.

Ajettavuutta parannettiin huomattavasti vuodesta 2015 vuoteen 2016 päivitetyn moottorin avulla, ja nyt sitä on kehitetty edelleen. Uudet säännöt pienentävät moottorin saamaa ilmamäärää. Turboahtimen kuristin on jatkossa halkaisijaltaan 38 mm tämän vuoden 39 mm sijaan, mikä vähentää tehoa parikymmentä hevosvoimaa. Peugeot Sport on kehittänyt auton 3,0 litraista kaksoisahdettua V6-turbosdieseliä niin, että kuljettajalla on käytössään enemmän vääntöä aiempaa alhaisemmalla moottorin käyntinopeudella. Käytännössä tämä tarkoittaa, että auto on helpompi ajettava ja sen myötä entistä nopeampi. Jousitus on avainasemassa Dakar-rallissa, missä tiet vaihtelevat suola-aavikoista raskaimpien MM-rallien kaltaisiin kivikkoihin ja toisaalta hiekkadyyneihin. Jo Peugeot 2008 DKR:n jousitus oli yksi sen valttikorteista, mutta sitäkin on parannettu.

Uudessa 3008 DKR:ssä jousituksen geometriaa ja iskunvaimennusta on kehitetty edelleen. Sitä testattiin kilpakäytössä 2008 DKR :ään sijoitettuna 15 päivän mittaisessa Silky Way -rallissa.

Ilmastointilaite on nykyisin henkilöautoissa itsestäänselvyys, mutta aavikkoralleissa suorastaan välttämätön. Vaikka kuljettajat ovat huippukuntoisia urheilijoita, he viettävät jopa 12-tuntisia päiviä kuumuudessa, jossa ohjaamon lämpötila nousee pahimmillaan ilman ilmastointilaitetta 60 asteeseen. Entisestään parannetun ilmastoinnin avulla kuljettajat saavat vielä enemmän irti autosta.

Tähtäimessä on kuudes Dakar-rallin voitto, mutta tehtävä ei ole helppo. Kilpailun Argentiinassa, Boliviassa ja Praguayssa kulkeva reitti on uusi ja muiden kilpailijoiden, kuten Mikko Hirvosen, antama vastus on kova. Ennen Dakar-rallia Carlos Sainz testaa uutta Peugeoet 3008 DKR :ää Marokko-rallissa lokakuussa 2016 Cyril Cespres’tä vastaan, joka ajaa Peugeot 2008 DKR :llä. Tällä vastakkainasettelulla saadaan runsaasti kokemusta ja tietoa kehitystyön tuloksista. Dakar-rallissa tiimin täydentävät heidän lisäkseen voittoa puolustava ”Mr. Dakar” Stéphane Peterhansel sekä rallin 9-kertainen maailmanmestari Sébastien Loeb.

Team Peugeot Totalin joukkueessa vuoden 2017 Dakar-rallissa ajavat tutut kaksikot : Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret, Carlos Sainz/Lucas Cruz, Cyril Despres/David Castera sekä Sébastien Loeb/Daniel Elena.

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »