Huikea moottoriurheilusunnuntai: Aki Ajo saavutti viidennen maailmanmestaruutensa tallipäällikkönä

26.09.2016 8.56


Maailmanmestari Brad Binder ja Aki Ajo. Kuva: Ajo Motorsport

AKI AJOLLE VIIDES MAAILMANMESTARUUS

Aki Ajon johtama Ajo Motorsport saavutti tänään Espanjan Aragonin radalla jo tallin neljännen maailmanmestaruuden, kun sen etelä-afrikkalainen kuljettaja Brad Binder toi tittelin tiimille jo kauden viidenneksi viimeisessä osakilpailussa. Lisäksi Ajon nimiin lasketaan Moto2-luokassa saavutettu maailmanmestaruus, mikä nostaa suomalaisen saavuttamien tittelien määrän yhteensä viiteen.

Red Bull KTM Ajo -tiimin Brad Binder sijoittui tänään kauden viidenneksi viimeisessä MM-osakilpailussa Espanjan Aragonissa toiseksi ja varmisti samalla itselleen kauden 2016 Moto3-luokan maailmanmestaruuden.

Samalla 21-vuotias nuorukainen teki historiaa, sillä hän on ensimmäinen etelä-afrikkalainen kuljettaja, joka on voittanut ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan tittelin sitten Jon Ekeroldin vuonna 1980 saavuttaman 350-kuutioisten maailmanmestaruuden.

– Brad Binderin tekemä kehitys näiden kahden viimeisen vuoden aikana on ollut huikea. Moni ihminen ei uskonut, että hän voisi saavuttaa jotain tällaista ja hän on osoittanut heidän olleen väärässä, Aki Ajo iloitsee.

– Kiitän häntä paljon työstä, jonka hän on tehnyt ja kiitän myös hänen vanhempiaan, jotka ovat kasvattaneet pojan, jolla on tuollainen kyky. On ollut ilo työskennellä heidän kanssaan näiden vuosien ajan. Haluan myös kiittää sponssoreitamme, jotka ovat tehneet tämän mahdolliseksi ja jotka ovat uskoneet meihin taas tänäkin vuonna sekä tiimiä, joka on tehnyt Red Bull KTM Ajosta niin fantastisen. Lisäksi haluan sanoa, etten usko, että varikolla on montaa meidän kaltaistamme tiimiä, jolla on niin fantastinen henki. Bradilla on ollut uskomaton kausi, hän on aina pysynyt rauhallisena ja välttänyt tekemästä virheitä, Ajo hehkuttaa.

Tässä menee maailmanmestari vuosimallia 2016. Kuva: Ajo Motorsport
Tässä menee maailmanmestari vuosimallia 2016. Kuva: Ajo Motorsport

Ajo Motorsportin toinen Moto3-luokan kuljettaja Hollannin Bo Bensneyder sijoittui tänään viidenneksitoista. Ajo Motorport Academyn kuljettaja Japanin Tetsuta Nagashima osallistui kilpailuun villillä kortilla. Nuorukainen ylitti maalilinjan lupaavasti sijalla 23. Voittoon ajoi Jorge Navarro ja podiumin kolmannelle paikalle nousi Enea Bastianini.

Ajo Motorsportille maailmanmestaruus on toinen Moto3-luokassa. Edellisen kerran tittelin tiimille toi Sandro Cortese vuonna 2012. Lisäksi talli on saavuttanut mestaruudet 125-kuutioisissa vuosina 2010 (Marc Marquez) ja 2008 (Mike Di Meglio). Vuonna 2015 Ajon johtama Moto2-talli saavutti maailmanmestaruuden ranskalaisen Johann Zarcon johdolla, jolla on mahdollisuudet tuoda Ajolle kuudes maailmanmestaruus kauden päätteeksi.

Tänään viidennestä ruudusta lähtenyt Zarco sai huonon startin ja ajoi sijalle kahdeksan vaikean kilpailun päätteeksi, mutta säilytti silti MM-pistejohdon yhden pisteen turvin.

– On hyvin positiivista, että jatkamme Moto2-luokan johdossa Johann Zarcon kanssa tämän kisan päätteeksi. Johann ja Rins käyvät hienoa taistoa maailmanmestaruudesta, mutta ehkä myös muita kuskeja ilmestyy kärkikahinoihin mukaan. Neljä viimeistä osakilpailua tulevat varmasti olemaan jännittäviä, Ajo toteaa.

Kilpailun tulokset ja MM-pistetaulukko.


Mopo Team varmisti Endurance Cup -mestaruuden kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa.

ENDURANCE CUPIN 2016 VOITTAJA SELVISI

Viikonloppuna ajetussa Endurance Cup -osakilpailussa Alastarolla oli Mopo Teamilla jo ratkaisun avaimet käsissä. Kilpailu jouduttiin keskeyttämään puolenvälin jälkeen punaisilla lipuilla ulosajon takia, mutta kilpailua pystyttiin jatkamaan loppuun normaalisti turva-auton takaa suoritetun uusintalähdön jälkeen.

Mopo Team otti sen, mitä oli lähtenyt kauden alussa hakemaan, eli Endurance Cup -mestaruuden. Varmalla ajolla ja maalilipun kuudentena ylittäneenä, tiimi varmisti riittävät pisteet titteliin.

”Lähdetään kyllä näillä näkymin vielä Virtasalmelle ajamaan finaalikilpailuun, vaikka mestaruus jo varmistuikin”, kertoo Tomi Ahjoniemi Mopo Teamista.

Sarjan kärjessä on tiukkaa taistelua, Bigem Testing on yksi ”hopeapyttyä” havittelevista tiimeistä.
Sarjan kärjessä on tiukkaa taistelua, Bigem Testing on yksi ”hopeapyttyä” havittelevista tiimeistä.

Sarjan lopuista pokaalisijoista onkin vielä kovaa vääntöä viimeisessä kilpailussa. Jopa kuuden tiimin rypäs muodostui Alastaron tulosten perusteella havittelemaan toista sijaa Cup-sarjasta, eli Virtasalmella tulee olemaan tiukkaa kilpailua. MMR Team, Bigem Testing, Limousine drivers, JKWest Racing ja Black Rose Racing ovat vielä selkeästi kiinni hopeisessa pokaalissa. Näistä tiimeistä Limousine drivers, JKWest Racing ja MMR Team olivat tänään kärjen kahinoissa mukana.

Kilpailun voittanut sarjan ulkopuolinen joukkue AR-Team antoi myös näytteen ensi vuotta silmällä pitäen. Tiimi ajoi kilpailun aikana 191 kierrosta Alastaron moottorirataa ympäri neljän kuljettajan voimin, joten yhden kuljettajan keskiarvo oli noin 50 kierrosta kilpailussa. Tänä vuonna AR-Team ei osallistu Cup-sarjaan.

Endurance Cupin viimeinen osakilpailu ajetaan Virtasalmella Motoparkin radalla ensi viikonloppuna 1.10.

screen-shot-2016-09-25-at-18-45-54





Joni Nikko oli kiireisin kotiyleisön edessä Laihialla. Kuva: Vesa Rauhala

NIKKO VOITTOON KOTIYLEISÖN EDESSÄ

Laihian Urheiluautoilijat isännöi tänään sunnuntaina rallisprintin SM- ja Suomi Cup -sarjan kauden toiseksi viimeistä osakilpailua. Laihian oma poika Joni Nikko piti kotikonnuillaan parasta vauhtia.

Joni Nikko voitti tänään kotiyleisön edessä Laihian Perälän ja Suorttilan välillä ajetun rallisprintin kauden toiseksi viimeisen osakilpailun nelivetoluokan ja vei samalla nimiinsä myös yleisen luokan.

– Luokkavoitto riittää nelivetoisten mestaruuteen kauden viimeisessä osakilpailussa. Mestaruutta lähdetään puolustamaan, kolmannella sijalle tällä hetkellä oleva Nikko kommentoi tavoitettaan kauden finaaliin.

Loistavassa kunnossa ollut 3,9 kilometriä pitkä sorapäällysteinen kilpailureitti keräsi Nikolta kiitosta.

– Kotikylän raitti tuntui tosi hyvältä, vaikka ennen kisaa jännittikin kovasti. Pito parani aika rajusti toisella kierroksella.

Nelivetoluokan toiselle sijalle ajoi Jari Putkinen ja kolmanneksi Jari Koski. Luokkajohdossa finaaliin lähtee neljänneksi tänään ajanut Hämeenlinnan UA:n Jari Lamminsivu ja toista sijaa ennen Nikkoa pitää nimissään Putkinen.

Mikael Vuotari suuntaa katseensa jo kauden finaalin mitalitaistoon. Kuva: Vesa Rauhala
Mikael Vuotari suuntaa katseensa jo kauden finaalin mitalitaistoon. Kuva: Vesa Rauhala

Kaksivetoluokan voittoon ajoi Jori Seppälä ennen Mika Lemmettiä ja Jari-Matti Tiilikkaa. Luokan kärjessä jatkaa Parkanon UA:n Mikael Vuotari, joka sijoittui kaksivetoisten Luokka 4:n toiseksi.

– Pistejohto kasvoi luokan kakkostilalla, mutta kaksivetoisten mitaliratkaisut jää Anjalankoskelle. Baana oli hyvä, mutta meillä on autossa “kakkoskone” kiinni ja voimanpuutteen huomasi, Vuotari toteaa.

Rallisprintin kauden finaali ajetaan 15.10. Kouvolassa.
Laihian osakilpailun kaikkien luokkien tulokset.

Epäviralliset SM ja Suomi Cup-pisteet 5/6:

Yleinen 4 WD
1. Jari Lamminsivu 43. 2. Jari Putkinen 42. 3. Joni Nikko 39.

Yleinen 2 WD
1. Mikael Vuotari 51. 2. Jukka Vähämäki 47. 3. Tomi Koirikivi 46.

Juniorit
1. Juha Pasanen. 2. Roland Malm 57. 3. Pasi Jalonen 56.


Suomi Cup

Nuoret
1. Jere Pensas 60. 2. Heikki Leinonen 60. 3. Nico Valkonen 57.

Seniorit
1. Tarmo Ollila 53. 2. Lasse Hirvijärvi 46. 3. Timo Malava 44

V1600
1. Timo Rajala 52. 2. Marko Pessi 44. 3. Santeri Palomäki 29.

Naiset
1. Liisa Sutinen 42. 2. Eeva Anttila 41. 3. Marika Nurmi 32.




Ilmari Korpivaara sijoittui Ilmari sijoittui parhaana tulokaskuljettajan sarjan kolmanneksi. Kuva: Jerry Karlgren

ILMARI KORPIVAARAARASTA SARJAKOLMONEN POHJOISMAISESSA RENAULT CLIO CUP NORDIC -SARJASSA

Kart ´in Clubin Ilmari Korpivaara sijoittui parhaana tulokaskuljettajana kolmanneksi rata-autoilun Renault Clio Cup Nordic -sarjassa viikonloppuna Ruotsissa Ring Knutstorpin radalla ajetun päätöskilpailun jälkeen.

Sarjakolmosena kilpailuviikonloppuun lähtenyt Ilmari Korpivaara ajoi perjantain aika-ajoissa paalupaikat molempiin lauantain kilpailulähtöihin. Ensimmäisen lähdön startti kuitenkin epäonnistui ja päätyi keskeytykseen. Toisessa lähdössä Korpivaara taisteli itselleen kakkossijan ja varmisti sarjasijoituksensa.

Vappuna alkaneen Pohjoismaisen Renault Clio Cup -sarjan päätöskilpailu ajettiin viikonloppuna Etelä-Ruotsissa Ring Knutstorpin radalla. Heti torstain harjoituksissa nuori Etelä-Tapiolan lukiolainen oli huippuvauhdissa. Perjantain aika-ajoissa Korpivaara ajoi paalupaikat molempiin lauantain kilpailuihin, selvällä erolla sarjaa johtaneeseen Marcus Annervin ja toisena olevaan Niclas Oscarssonin.

– Auto tuntui todella hyvältä ja sain parannettua ajoa vielä torstain harjoituksista. Toisaalta olen yllättynyt, että paalupaikat tulivat näin selvällä erolla, Korpivaara kertoo.

Lauantain oli kova kilpailupäivä. Paalulta startannut Korpivaara epäonnistui ensimmäisen kilpailun lähdössä ja tippui joitakin sijoja.

– Lisäksi ensimmäisellä kierroksella pari sijaa edelläni ollut auto pyörähti eteeni ja sitä väistäessäni oikea takakulma osui siihen ja vaurioitui pahasti. Koitin jatkaa, mutta kierroksella 9 jouduin keskeyttämään, harmitteli Korpivaara.

Toiseen lähtöön tiimi teki huipputyötä ja auto saatiin ajokuntoiseksi vain 15 minuuttia ennen lähtöä. Nyt startti paalulta onnistui hyvin ja Korpivaara piti sijoituksensa.

– Ensimmäisellä kierroksella jouduin luopumaan johtoasemasta, sillä auton ajettavuus ei ollut kolarin jälkeen vielä täysin kunnossa. Maaliin tulin kuitenkin toisena nopeimman kierrosajan kera, millä varmistin sarjasijoitukseni, kertoo tyytyväinen Korpivaara.

Suomen nuori joukkue koki vastoinkäymisiä Italiassa.

SUOMI JÄI ILMAN FINAALIPAIKKAA MOTOCROSSIN MM-MAAJOUKKUEKILPAILUSSA

Suomen maajoukkue ei onnistunut nappaamaan viimeistä A-finaalipaikkaa motocrossin MM-maajoukkuekilpailussa Italiassa sunnuntaina. Lauantain karsinnassa vaille suoraa A-finaalipaikkaa jäänyt nuori joukkue olisi päässyt vielä ajamaan A-finaalissa, mikäli se olisi voittanut B-finaalin sunnuntaiaamuna.

Suomen maajoukkue koki takaiskun jo lauantain harjoituksissa, kun joukkueen nuorin kuljettaja Kim Savaste, 16, loukkaantui kaatumisessa eikä hän pystynyt enää ajamaan kilpailussa.

Miro Sihvosen, 17, ja Valtteri Malinin, 19, suoritukset lauantain karsinnassa toivat Suomelle sijan 21, kun 19 ensimmäistä maata selvisi suoraan sunnuntaiseen A-finaaliin.

Suomen viimeinen mahdollisuus A-finaaliin kariutui sunnuntaisen B-finaalin alkukierroksilla, kun Malin väänsi jo entuudestaan kipeää polveaan keskeytyksen arvoisesti. Sihvonen ajoi vahvan erän ollen maalissa kuudes, mutta B-finaalissa olisi tarvittu kaksi tulosta.

Vaikka Sihvonen ja Malin olisivatkin tuoneet Suomelle vielä A-finaalipaikan, ei joukkueella olisi ollut varsinaisia mahdollisuuksia menestykseen Savasteen ollessa jo ulkona kilpailusta. Joka tapauksessa A-finaali olisi ollut nuorelta joukkueelta kova saavutus.

– Meillä oli hankala viikonloppu, vaikka kyllähän sen aina tietää, että maajoukkuekisa on jo itsessään todella suuri haaste Suomelle. Jos oikein tutkaillaan tilannetta, oli meille epäonnea Savasteen ja Malinin loukkaantumisten takia. Eikä sekään auttanut, että Sihvosen ajohousuja ylhäällä pitänyt vyö hajosi karsintaerässä, joukkueenjohtaja Jussi Vehviläinen analysoi.

– Voimme silti olla ylpeitä jätkistä siinä, minkälaisella ilmeellä he vetivät isossa kisassa ja miten valmiina he tulivat kisaan. Vastassa olivat maailman parhaat kuskit, joiden joukossa nuori kolmikko oli oikealla asenteella liikenteessä. Realiteetit olivat tiedossa, mutta henkisesti ei annettu periksi.

Suomi jäi ulos A-finaalista myös viime vuonna. Kaudella 2014 Suomi sijoittui A-finaalissa 16:ksi.

Sunnuntaina maailmanmestaruutta juhli Maggioran saviradalla Ranska, jolle titteli on jo kolmas perättäinen. Hollanti ajoi MM-hopeaa ja karsinnasta kilpeään kiillottanut Yhdysvallat MM-pronssia.

Yhdeksänneksi sijoittuneen Viron väreissä ajoi Suomen ja Viron kansalaisuuden omaava sekä vielä muutama vuosi sitten Suomea MM-maajoukkuekilpailussa edustanut Harri Kullas.

Suomen maajoukkue kiittää virallisia yhteistyökumppaneitaan: Motonet Oy, Betola Oy, RaffiGrahix, BlingFactory, Star Meal, JPV-Racing ja MJP-Events.

Lisäksi Sihvonen, Malin, Vehviläinen ja koko taustaryhmä toivottavat Savasteelle italialaissairaalaan voimia toipumiseen ja jaksamista hänen odottaessa siirtoa Suomeen. MM-maajoukkuekilpailun ensikertalaisen urakka jäi tällä kertaa harmittavan lyhyeksi, mutta vielä on hyviä vuosia edessä.

Kaikki tulokset.


Joonas Lappalainen jatkaa edelleen Audi Sport TT Cupin -kärjessä. Kuva: Audi Sport

JOONAS LAPPALAINEN JATKAA AUDI SPORT TT -SARJAN KÄRJESSÄ – KAKSI KAKKOSSIJAA UNKARISSA: ”AIKA MAKSIMISUORITUS TULI”

Joonas Lappalainen ajoi Audi Sport TT Cupin Unkarin osakilpailuissa Hungaroringillä kaksi kertaa kakkoseksi. Palkintokorokesijoitukset takasivat vantaalaiselle edelleen sarjan kärkipaikan, kun enää kaksi osakilpailua on ajamatta.

Sekä lauantain että sunnuntain kilpailulähdön voitti Dennis Marschall, joka on samalla suurin uhka Lappalaisen mestaruudelle. Lappalainen, 18, sijoittui molemmissa toiseksi kovan taistelun jälkeen. Lauantaina ykkössija jäi marginaalisen 0,529 sekunnin päähän. Sunnuntaina eroksi jäi 3,332 sekuntia.

– Ensimmäisen kisa oli ihan ok. Pysyin hyvin Marschallin perässä, ja aloin saada häntä kiinni. Sitten tuli safetycar, ja sinä aikana hän pystyi viilentämään renkaitaan. Uusintastartissa tein pari pientä mokaa, enkä kyennyt enää tekemään ohitusta, Lappalainen raportoi.

Kuva: Audi Sport
Kuva: Audi Sport

– Toisessa startissa otin hyvän lähdön. Vauhti ei vaan ihan riittänyt tällä kertaa. Auto myös aliohjasi hieman. Aika maksisuoritus tuli kyllä. Lauantaista jäi ehkä vähän jossiteltavaa, mutta jos ja jos, Lappalainen sanoi.

Sarjan yhteispisteissä Lappalaisen (239p.) johto on nyt yhdeksän pistettä Marschalliin. Sheldon van der Linde, joka oli lauantain kilpailun kolmas, on 197:ssä ja sunnuntain kolmonen Niclas Nielsen 196:ssa pisteessä.

– Nyt ajetaan mestaruudesta etenkin Marschallia vastaan. Kolmen viikon päästä sitten nähdään kuka on kuka. Tässä on nyt aikaa miettiä mitä tehdään ja miten ajetaan, Lappalainen tuumi.

Kauden finaali ajetaan Hockenheimin radalla lokakuun puolivälissä.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »