SKAL: Liikennekaari rakentuu ammattiliikenteen varaan25.09.2016 10.30
Tällä viikolla esitellystä, kesällä 2018 voimaantulevasta liikennekaaresta on SKAL:n ja sidosryhmien vaatimuksesta poistettu mahdollisuus harjoittaa tavaraliikennettä ilman liikennelupaa alle 10 000 euron vuotuisella liikevaihdolla. Sen sijaan pakettiautokuljetusten liikennelupavaatimus korvautuu rekisteröintivelvoitteella, ja alle 60 km/h traktorit vapautuvat tavaraliikenneluvasta. Liikennekaari-lakikokonaisuuden tavoitteena on hallituksen mukaan luoda digitaalinen liiketoimintaympäristö ja edistää yrittäjyyttä. Trafi ryhtyy vastaamaan liikenteen luvista ja seuraamaan markkinoiden toimivuutta. Hallitus vakuuttaa, että liikennekaari edistää kilpailun tasapuolisuutta. Liikennekaari astuu voimaan kokonaisuudessaan 1.7.2018. Sen yksityiskohdissa on vielä hiottavaa. Hallituksen esitys annetaan eduskunnan käsittelyyn 22.9. SKAL on tyytyväinen siitä, että alle 10 000 euron ei-ammattimainen toiminta poistui lakiesityksestä. Pakettiautojen vapauttaminen liikennelupavelvoitteesta on tutkittava huolella. Mikäli liikennelupa korvautuu rekisterivelvoitteella, on varmistettava – aivan kuten takseillakin - että toimijat ovat hyvämaineisia, vakavaraisia ja niillä on tosiasiallinen toimipaikka Suomessa. Lisäksi kuljetuskalusto on rekisteröitävä Suomeen. Muuten markkinoiden tasapuolisuus ja samalla hallituksen hyvät tavoitteet vaarantuvat. Kuljetusmarkkinoiden tasapuolisuuden kannalta myös alle 60 km/h traktoreilta tulee edellyttää liikennelupa. Lupavapautus on omiaan lisäämään traktoreiden määrää tieliikenteessä sellaisissakin kuljetustehtävissä, joissa kuorma-auto olisi liikenneturvallisempi ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. SKAL:n jäsenkuntaan kuuluu noin 5 500 kuljetus- ja logistiikka-alan yritystä.
|