Kuljetus Eklöf Oy:n uudet Mercedes-Benz Actros 1842 -rekkaveturit Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaan komponenttikuljetuksiin

23.09.2016 18.00

eklof1.jpg

Veho Hyötyajoneuvot toimittaa Kuljetus Eklöf Oy:lle kymmenen uutta Mercedes-Benz Actros 1842 -rekkaveturia.

Autot otetaan käyttöön vaiheittain syksyn 2016 aikana ja ne tulevat hoitamaan Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalle komponenttikuljetuksia, joissa logistisena pääyhteistyökumppanina toimii DSV Road Oy.

eklof2.jpg

”Osa uudesta kalustosta on jo liikenteessä kuljettaen Mercedes-Benz-komponentteja Saksasta Uudenkaupungin autotehtaalle. Viime viikkojen aikana saatujen ensikokemusten perusteella polttoainekulutus on osoittautunut ainutlaatuisen alhaiseksi”, Kuljetus Eklöf Oy:n hallituksen puheenjohtaja Keijo Eklöf toteaa.

Mercedes-Benz Actros 1842 LSnRL -mallit on varustettu erikoismatalalla vetopöytäkorkeudella (n. 95 cm) ja niiden molemmat akselit ovat ilmajousitettuja. Tämä ratkaisu mahdollistaa noin kolmen metrin kuormatilan sisäkorkeuden perävaunussa, soveltuen maksimissaan neljän metrin korkuiseen ajoneuvoyhdistelmään Saksan teillä.

Kaikissa kymmenessä autossa on Mercedeksen suurin ohjaamo, GigaSpace, jossa on seisoma-korkeutta runsaasti, jopa 2130 mm. Kuljettajan asumis- ja työskentelytilat ovat malliston tilavimmat ja mukavimmat.

Moottorina autoissa on toisen sukupolven OM471-moottori, jonka iskutilavuus on 12,8 litraa, teho 310 kW (421 hv) ja vääntömomentti 2 100 Nm. Moottorin ominaisuuksiin kuuluu mm. vääntömomentin lisääminen (noin +200 Nm) kick down -toiminnolla suurimmalla vaihteella ajettaessa. Autot on varustettu täysin automaattisella PowerShift 3 -vaihteistolla. Vaihteita on käytettävissä 12 taaten mahdollisimman tarkan vaihteen valinnan senhetkisen ajotilanteen mukaan. Lisäksi autoissa on mm. ajovakausjärjestelmä ESP, kaistavahti, vireystila-avustin sekä aktiivinen jarruassistentti.

Autojen erityisvarusteisiin kuuluu myös PPC (Predictive Powertrain Control), joka on GPS-tuettu älykäs vakionopeudensäädin. Auto osaa näin maaston vaatimusten mukaan itse sopeuttaa kiihdytykset ja jarrutukset mahdollisimman taloudellisen ajotavan saavuttamiseksi vakionopeudensäätimellä ajettaessa. Toiminta perustuu satelliittipaikannukseen ja 3D-tiekarttoihin. PPC:llä on mahdollista saavuttaa jopa viiden prosentin polttoaineen säästö. PPC tuntee 95% Euroopan valtateistä ja sitä voi käyttää 25-85 km/h ajonopeuksilla.

Lisäksi autossa on vakiovarusteena FleetBoard, telematiikkatuettu autojen-, kuljettajien-, ja kuljetusten hallinnan työkalu. Aktivoituna järjestelmä mm. taltioi lakisääteiset piirturitiedot ja samalla kertoo kuljettajan lepo- ja ajoajat ja mahdollistaa näin auton mahdollisimman tehokkaan käytön. Laite on myös mahdollista integroida kuljetusyrityksen omiin järjestelmiin. FleetBoard mahdollistaa ajoneuvon karttaseurannan, huoltojen ja mahdollisten häiriöiden etäseurannan sekä taloudelliseen ajotapaan tähtäävän kuljettajan ajotavan objektiivisen arvioinnin.

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »