Kuinka tämä voi olla mahdollista: - Puutavarapankkojen hyötykorkeusero yhdistelmissä helposti yli 30 cm..puu76.
23.03.2015 2.38
Puutavara-autojen runkokorkeuserot ovat automerkki- ja runkovalintakohtaisesti jopa 10 senttiä. Eroja kasvattavat lisää myös autoon valittu jousitus ja rengaskoko. Matalimmat rakenteet saavutetaan nyt täysilmajousitteisilla alustatyypeillä , joitten korkeussäätö mahdollistaa rungon "kyykyttämisen" alaspäin ja jopa 15 sentin noston esim.ketjutuksen yhteydessä. - Runkokorkeuserot ovat yhteneviä sekä kolmi-, neli- ja viisiakselisissa vetoautomalleissa.
10 senttiä löytyi alustasta, mutta mistä läytyykään ne puuttuvat ja tärkeät 20 lisäsenttiä ?
Onko tosiaan mahdollista rakentaa "hyllytavarasta" auto, jonka korkeusmittaero maasta pankon runkorakenteitten päälle on yli 30 senttiä , kun itse alustaerot ovat "vain" luokkaa 10cm mitattuna maasta rungon päälle? - Tuo puuttuva 20 sentin korkeusero on etsittävä rungon päälle asennetuissa varusteissa.
20 lisäsenttiä löytyy apurungosta ja pankkorungosta.
Puutavara-auton apurunkokorkeuksissa on korkeimman ja matalimman välinen korkeusero 10 senttiä ja sama 10 sentin ero on korkeimman ja matalimman pankkorungon välillä. Korkeimmat rungot ovat alumiinia ja matalimmat uuden tekniikan terästä.
Runkokorkeuserot jopa 30 senttiä. - Lisäksi 20 sentin Eu-korotus.
Korkeuserot eri valinnaisissa alustoissa ja niitten varusteissa ovat jopa 30 senttiä. Kun tuohon lisätään kokonaispainokorotusten mukanaan tuoma 20 sentin kuormakorkeuden korotusmahdollisuus, ollaan vetoauton osalla parhaimmissa tapauksissa 50 sentin kuorman hyötykorkeuseroissa. Tämän hyötykorkeuseron hyödyntäminen on välttämätöntä lähes kaikissa 35 tonnisissa neliakselisissa autoissa:
-alusta + 10 cm -apurunko ja pankkorunko +20 cm -muutos 4.200-4.400 + 20 cm _________________________________ Hyötykorkeuskasvu yhteensä + 50 cm
Ps. Kokonaispainokorotusmuutoksen jälkeen vetoautopankoiksi toimitettujen pankkotolppien tolppakorkeudet ovat olleet haarukassa 2.8 m - 3.3 m. - Erotus 50 cm.
_____________________________________________
Taulukko Terminator XXL 07 ja 6/7 tonnisten alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m.
korkeus XXL8.8 Alu 6 ja 7 erotus
2800 6.43m2 5.85m2 0.59m2 2850 6.55m2 5.96m2 0.59m2 2900 6.67m2 6.07m2 0.60m2 2950 6.79m2 6.19m2 0.60m2 3000 6.91m2 6.30m2 0.61m2 3050 7.03m2 6.41m2 0.62m2 3100 7.15m2 6.53m2 0.62m2 3150 7.27m2 6.64m2 0.63m2 3200 7.39m2 6.75m2 0.64m2 3250 7.51m2 6.86m2 0.65m2 3300 7.63m2 6.97m2 0.66m2
0.6 m2 vastaa kuormassa puolitoista 0.4m2:n kouallista / nippu.
Kuormaleveys 2.6m kasvattaa kuormapinta-aloja 0.13m2-0.16m2:lla (Runkoleveys hyödynnettävissä vain alle 22m yhdistelmäpituuksilla).
Lisätietoja kuormatilakokojen maksimoinnista: Heikki Jokela 050 4129 024 heikki.jokela@ammattilehti.fi
|