Di Olavi H Koskinen: Polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vähentäminen puutavarakuljetuksissa29.08.2016 1.30
Euroopan unioni on jälleen asettanut uusia tavoitteita päästöjen vähentämiseksi yleensä ja erityisesti liikenteelle. Käytännössä tämä tarkoittaa hiilidioksidia. Suomen osalta tuo vähennystarve on 39 % vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Keskeisin ongelma nyt hiilidioksiidipäästöissä Moottorien euronormit ja niiden mukaiset vaatimukset ovat jo nykyisin vähentäneet säädellyt päästöt (regulated emissions) jo niin alhaisiksi, ettei niillä ole enää mitään käytännön merkitystä. Keskeisin ongelma koskee hiilidioksidia, jonka tuotto on käytännössä lineaarisessa suhteessa polttoaineenkulutukseen. Niinpä hiilidioksidipäästöt voidaan määrittää riittävällä tarkkuudella määrittämällä ajoneuvojen polttoaineenkulutus. Mitä polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi voidaan tehdä, on myös samalla toimenpideryhmä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Polttoaineenkulutuksen vähentäminen vaikuttaa samansuuntaisesti, ei pelkästään polttoainekustannuksiin, vaan myös kokonaisvaltaisesti kaikkiin muihinkin muuttuviin käyttökustannuksiin, joita ovat polttoainekustannusten lisäksi voiteluaine-, korjaus & huolto- sekä rengaskustannukset. Polttoainetta kuluu moottorin tekemään fysikaaliseen työhön, ja vaikka jarrutus ei suoraan lisää polttoaineenkulutusta, on siitä seurauksena kiihdytystarve jarrutuksen jälkeen, jolloin jarrutustyölläkin on polttoaineenkulutusta lisäävä vaikutus. Niinpä polttoaineenkulutuksella on selvä korrelaatio kuljetuskustannusten kanssa yleisellä tasolla. |