Polttoainetaloudellinen, hiljainen ja vähäpäästöinen NTM Hybridi -jätepakkari ensiesittelyssä FinnMETKOssa!

26.08.2016 20.00

003.jpg

Närpiöläinen NTM (AB Närpes Trä & Metall-Närpiön Puu ja Metalli OY) on jäteautoratkaisujen edelläkävijä. Uusimpana innovaationa yritys on tuonut markkinoille hybridi –jätepakkarin. Suomessa laite on ensiesittelyssä Parker Hannifin Oy:n osastolla FinnMETKOssa.

(kuva: NTM:n hybridijätepakkari on nyt näytillä Ruotsissa Elmiassa, ensi viikolla Metkossa.)

NTM on vuonna 1950 perustettu jäte- ja kierrätysmateriaalien kuljetusratkaisuihin erikoistunut kotimainen yritys, joka tunnetaan alan edelläkävijänä. Nyt yli 500 henkeä työllistävä NTM on tuonut markkinoille täysin uudenlaisen hybridi-jätepakkarin. 
-  Olemme olleet pitkään ja haluamme jatkossakin olla kärjessä alan teknisissä ratkaisuissa. Meillä on suuri, yli 20 hengen suunnitteluosasto, joka tekee päivittäin töitä uusien innovaatioiden kanssa. Päivän sana meidänkin alalla on polttoainetaloudellisuus sekä vähäpäästöisyys, johon uusi hybridipakkarimme on tuo aivan uudenalaisia mahdollisuuksia. Halu olla tekemässä markkinoita mullistavia tuotteita löytyy meidän yrityksen DNA:ssa, kertoo NTM Oy:n jäteautodivisioonan toimitusjohtaja Niclas Pada

002.jpg
NTM Oy:n jäteautodivisioonan toimitusjohtaja Niclas Pada (oik.) ja  suunnittelupuolen Jani Korpi ovat tyytyväisiä uuteen ympäristöystävälliseen ja polttoainetaloudelliseen hybridiin.

Pitkän kehitystyön tulos

Nyt Metkossa Suomen ensiesittelyssä oleva hybridipakkari on pitkän kehitystyön tulos.
-Ensimmäiset kehitysversiot hybridistä teimme testikäyttöön jo vuonna 2010.  Siitä saakka olemme määrätietosesti kehittäneet sitä kohti tuotantoa ja Metkossa nähdään jo sarjatuotannossa oleva hybridipakkari, jatkaa Pada.

NTM:n suunnittelupuolen Jani Korpi on ollut vetämässä projektia sen alkumetreistä saakka. Nyt julkistettava pakkari on vahva näyttö yrityksen sekä yhteistyökumppanien osaamisesta.
- Uusi hybridi on tehty asiakkaiden tarpeita ajatellen. Olemme kehittäneet järjestelmiä mahdollisimman tehokkaiksi ja toimiviksi yhteistyökumppaneiden kanssa tiiviisti vuosien aikana. Ensimmäiseen versioon verraten tehokkuus on parantunut peräti 10-15%.

Yksi pääyhteistyökumppaneista on ollut hydrauliikan erikoisosaaja Parker Hannifin.
- Olemme tehneet vahvaa yhteistyötä Parkerin kanssa niin Suomessa kuin ulkomaillakin ja voidaan sanoa että hybridipakkari on kotimaisen ja globaalin yhteistyön tulos. Parker on toimittanut siihen mm. hydraulimoottorit, invertterit, pumput sekä IQAN-ohjausjärjestelmät, listaa Korpi.

Ensimmäiset hybridit jo töissä

Uusi hybridi on ollut koekäytössä Tanskassa jo vuoden verran.  Uusia laitteita on jo täydessä käytössä noin satakunta kappaletta pääasiassa Ruotsissa ja Tanskassa. Lisäksi mm. Saksassa hybridit ovat jo töissä.
- Koekäytöstä saimme paljon tärkeää dataa ja palaute kuljettajilta oli erittäin positiivista. Uusi hybridi on normaalipakkareita taloudellisempi, hiljaisempi ja ympäristöystävällisempi. 

Jätekeräykset tehdään usein kaupunkiolosuhteissa ja sellaisiin kellonaikoihin, kun ihmiset nukkkuvat. Näin vaatimukset hiljaisiin laitteisiin kasvavat.
- Hybridi käyttää pakkarin osalta sähköä käyttövoimanaan ja pelkästään alusta toimii joko kaasulla tai dieselillä. Sähkökäyttöinen pakkari on huomattavasti hiljaisempi koska koneen kierrosluvat ovat tavallista pakkaria alhaisemmat. Päästö- ja melunormit ovat mm. Ruotsissa ja Tanskassa tiukat, hybridi täyttää ja jopa alittaa ne. Tehokkuudessa hybridi kestää vertailun diesel- tai kaasukäyttöiseen pakkariin: työnopeus on täysin sama, kertoo Korpi. 

Jarruttamalla lisää virtaa

Hybridipakkarissa on laitteen etuosassa isot akut, joiden avulla pakkari toimii. Yksi uuden laitteen hienouksista on jarruenergian talteenotto. Ratkaisu on tällä alalla ensimmäinen laatuaan maailmassa.
- Jätepakkareiden työssä autot tekevät paljon lyhyitä ajoja ja jarrutuksia kertyy paljon. Kehitimme järjestelmän, joka ottaa talteen jarrutuksista kertyvän energian, jonka avulla akkuja pystytään lataamaan.

Käytännön esimerkki kertoo kuinka paljon energiaa voidaan käyttää hyväksi.
- Jos jarrutetaan 12 sekuntia, saadaan lisävirtaa sen verran että voidaan tehdä yksi tynnyrin tyhjennys ja pakkaus lisää. Päivän aikana jarrutuksista kertyvällä energialla saadaan akkuja ladattua siis huomattavan paljon.

005.jpg

NTM:n uusi hybridijätepakkari toimii kaikkien kuorma-automerkkien alustoilla ja uutuuteen voit tutustua FinnMETKO –näyttelyssä Jämsässä Parker Hannifin Oy:n osastolla 17.

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »