Yli-Insinööri Olavi H Koskisen vastine puutavara-yhdistelmän 39%:n päästövähennysvaatimusten tasosta Suomen osalta.
24.07.2016 12.31
Liikenneministeriön Di Olavi H Koskinen ja "Pankkoinsinööri "Heikki Jokela aloittivat puutavarayhdistelmien polttoainekulutuksen vähentämiseen kehitettyjen aerodynaamisesti edistyksellisten puutavaravarusteitten tutkimustyöt jo 30 vuotta sitten, vuonna 1986. Tätä ennen oli Helsingin Teknillisen Korkeakoulun saatu tuulitunnelikokeitten tulokset yksittäisten tolppien ilmanvastusvoimien suurista eroista.
Vierintäkokeita ja tietokonesimulointeja.
Olavi Koskinen kehitti tietokoneelle matemaattisen ohjelmakokonaisuuden, millä voitiin tietokonesimuloinneilla mallintaa erityyppisten yhdistelmien ja varusteitten vaikutuksia ajovastuksiin erilaisissa maantieolosuhteissa. Simuloinnin rinnalla on tehty kuluneitten kolmen vuosikymmenen aikana lukuisia kenttäkokeita erityyppisillä vertailuyhdistelmillä. Vierintäkokeitten ja simulointien vertailulla on varmistettu laskentamallien luotettavuus sekä soveltuvuus eri kokonaispainoluokkien yhdistelmätyypeille.
Tehdyt kokeet ja laskentamallit ovat nyt apuna päästövähennysvaatimusten arvioinneissa.
Nämä kolmen vuosikymmenen aikana tehdyt ennakkotyöt ovat nyt suurena apuna arvioitassa puutavarayhdistelmissä tapahtunutta 2005 jälkeistä kehitystä ja lisäkehitystarvetta päästäksemme raakapuun maantiekuljetusten osalta Pariisin imastokokouksen asettamiin vähintään 39%:n päästöjen vähennyksiin.
Koskisen vastine.
Olavi Koskinen on laatimassa nyt vastinetta Pariisin ilmastokokkouksen asettamille minimivähennyksille. Vastineessa ilmenee kokonaismassojen korotuksista-, painonkevennyksistä-ja vierintävastusmuutoksista saadut /ulosmitattavissa olevat päästövähennykset raakapuun maantiekuljetusten tonnikilomerriltä.
Vastineesta saamme osatuloksia jo lähipäivinä ammattilehti.fi sivuille ja se on luettavissa kokonaisuudessaan seuraavasta elokuussa ilmestyvästä Metsäalan Ammattilehdestä sekä XX Magazinesta.
|