Sähkökäyttöinen puutavara-yhdistelmä hukkuu akkupatteriston painoon.

25.07.2016 1.49

Kun nyt poliitikot ja toimittajat taas kerran intoilevatt sähköautoista ja Teslakin tämän päivän HS:n mukaan ryhtyy tekemään myös kuorma- ja linja-autoja, voidaan aivan mielenkiinnosta selvittää, millainen tuo puutavara-auto sähkökäyttöisenä olisi.

Nykyisessä puutavarayhdistelmässä moottorityötä tehdään n. 2.8 kWh/km.

Akkujen massa on esim. 1800 kg/160 kWh = 11 kg/kWh. Jos akkuja olisi

1000 kg, olisi kapasiteetti n. 88 kWh. Tällä pääsisi n. 31 km. Toisin sanoen 100 km:n ajoon tarvittaisiin yli 3000 kg akkuja, eikä se massa siitä häviäisi, vaikka kaikki sähköenergia olisi käytetty.- Vastaavasti kolmensadan kilometrin ajomatka vaatii 10.000 kg painoisen akkupatteriston. OHK

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »