Ruotsiin avautui maailman ensimmäinen sähköistetty tieosuus

20.07.2016 9.17

null
 

Gävlen läheisyydessä Keski-Ruotsissa vihittiin käyttöön maailman ensimmäinen sähköistetty tieosuus. Se on tulosta ainutlaatuisesta yhteistyöstä tavoitteena fossiilittomat kuljetukset. Scania tukee hanketta toimittamalla sähkökäyttöiset kuorma-autot, jotka ajavat aidoissa liikenneolosuhteissa.

E16-moottoritien avatulla kahden kilometrin pituisella osuudella Scanian sähkökäyttöiset kuorma-autot liikkuvat muun liikenteen seassa hyödyntäen Siemensin kehittämää sähkönjohtamistekniikkaa.

Uusi tekniikka on kehitetty Ruotsin valtion ja yksityisen sektorin monivuotisessa yhteistyössä. Parasta tekniikassa on se, että se mahdollistaa näiden kuorma-autojen käytön sähköautoina sähköistetyllä tiellä ja muualla tavallisena hybridiajoneuvona. Kaikki tiellä liikennöivät Scania-kuorma-autot ovat Euro 6 -sertifioituja, biopolttoaineella toimivia hybridejä.

Scanian tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Claes Erixon kertoo: “Sähköistetty tie on tärkeä virstanpylväs matkalla kohti fossiilitonta kuljetusta. Scania on sitoutunut tähän projektiin ja kestäviin kuljetusratkaisuihin.”

Kuorma-auto saa käyttövoimansa auton runkoon ohjaamon taakse asennetulta virroittimelta. Virroittimet on vuorostaan kytketty oikean kaistan yläpuolella oleviin sähkölinjoihin ja kuorma-autot voivat liikkuessaan vapaasti kytkeytyä ja irrottautua sähkölinjoista.

Kun kuorma-auto siirtyy pois sähköistetyltä kaistalta, virroitin kytkeytyy irti ja kuorma-auton voimanlähteenä toimii dieselmoottori tai akkukäyttöinen sähkömoottori. Sama periaate pätee silloin, kun kuljettaja haluaa ohittaa sähköistetyllä kaistalla ajavan ajoneuvon.

Scania näkee sähköistetyn tien avaintekijänä Ruotsin tavoitellessa energiatehokasta ja fossiilitonta ajoneuvokantaa vuoteen 2030 mennessä. Se voi myös parantaa Ruotsin kilpailukykyä kestävän kuljetuksen nopeasti kehittyvällä alalla.

Scanian sähköistystutkimuksesta vastaava Nils-Gunnar Vågstedt lisää: “Sähköistäminen tarjoaa merkittävän polttoaineen säästöpotentiaalin ja tekniikasta voi tulla fossiilittomien maantiekuljetuspalvelujen kulmakivi.”

Investointi Gävlen Electric Road E16 -ohjelmaan liittyy Ruotsin viranomaisten käynnistämään innovatiivisten ratkaisujen julkiseen hankintaohjelmaan. Valtion osallistuu ohjelmaan noin 77 miljoonalla kruunulla. Lisäksi sitä rahoittavat noin 48 miljoonalla kruunulla yritykset ja Gävleborgin lääni, jonka alueella sähköistetty tie sijaitsee.

Teknologian päärahoittajat ovat Ruotsin liikennevirasto Trafikverket, Ruotsin energiavirasto Energimyndigheten, innovaatioyritys Vinnova, Scania sekä Siemens. Gävleborgin lääni toimii projektikoordinaattorina.

Sähköistetty tie on vain yksi niistä monista uraauurtavista tekniikoista, joihin Scania panostaa edistääkseen kestävien ratkaisujen leviämistä kaupunki- ja maantiekuljetuksiin. Scania kehittää myös tekniikoita vaihtoehtoisia polttoaineita varten, hybridi- ja sähköautoja, sekä autonomisia ja langattomasti kytkettyjä ajoneuvoja samalla kun se kehittää ja jalostaa tulevaisuuden tuotteita.

Scania-ajoneuvon tekniset tiedot:

Kuorma-automalli: Scania G 360 4x2, paino 9,0 tonnia

Voimalinja: Rinnakkaishybridi, integroitu vaihteistoon (GRS895)

Moottori: 9-litrainen, 360 hv (toimii biopolttoaineilla)

Sähkömoottori: 130 kW, 1050 Nm

Akku: Li-Ion 5 kWh (tarjoaa noin 3 km toimintasäteen sähköistetyn tien ulkopuolella)

Järjestelmäjännite: 700 V

 

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »