Ruotsiin avautui maailman ensimmäinen sähköistetty tieosuus20.07.2016 9.17
Gävlen läheisyydessä Keski-Ruotsissa vihittiin käyttöön maailman ensimmäinen sähköistetty tieosuus. Se on tulosta ainutlaatuisesta yhteistyöstä tavoitteena fossiilittomat kuljetukset. Scania tukee hanketta toimittamalla sähkökäyttöiset kuorma-autot, jotka ajavat aidoissa liikenneolosuhteissa. E16-moottoritien avatulla kahden kilometrin pituisella osuudella Scanian sähkökäyttöiset kuorma-autot liikkuvat muun liikenteen seassa hyödyntäen Siemensin kehittämää sähkönjohtamistekniikkaa. Uusi tekniikka on kehitetty Ruotsin valtion ja yksityisen sektorin monivuotisessa yhteistyössä. Parasta tekniikassa on se, että se mahdollistaa näiden kuorma-autojen käytön sähköautoina sähköistetyllä tiellä ja muualla tavallisena hybridiajoneuvona. Kaikki tiellä liikennöivät Scania-kuorma-autot ovat Euro 6 -sertifioituja, biopolttoaineella toimivia hybridejä. Scanian tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Claes Erixon kertoo: “Sähköistetty tie on tärkeä virstanpylväs matkalla kohti fossiilitonta kuljetusta. Scania on sitoutunut tähän projektiin ja kestäviin kuljetusratkaisuihin.” Kuorma-auto saa käyttövoimansa auton runkoon ohjaamon taakse asennetulta virroittimelta. Virroittimet on vuorostaan kytketty oikean kaistan yläpuolella oleviin sähkölinjoihin ja kuorma-autot voivat liikkuessaan vapaasti kytkeytyä ja irrottautua sähkölinjoista. Kun kuorma-auto siirtyy pois sähköistetyltä kaistalta, virroitin kytkeytyy irti ja kuorma-auton voimanlähteenä toimii dieselmoottori tai akkukäyttöinen sähkömoottori. Sama periaate pätee silloin, kun kuljettaja haluaa ohittaa sähköistetyllä kaistalla ajavan ajoneuvon. Scania näkee sähköistetyn tien avaintekijänä Ruotsin tavoitellessa energiatehokasta ja fossiilitonta ajoneuvokantaa vuoteen 2030 mennessä. Se voi myös parantaa Ruotsin kilpailukykyä kestävän kuljetuksen nopeasti kehittyvällä alalla. Scanian sähköistystutkimuksesta vastaava Nils-Gunnar Vågstedt lisää: “Sähköistäminen tarjoaa merkittävän polttoaineen säästöpotentiaalin ja tekniikasta voi tulla fossiilittomien maantiekuljetuspalvelujen kulmakivi.” Investointi Gävlen Electric Road E16 -ohjelmaan liittyy Ruotsin viranomaisten käynnistämään innovatiivisten ratkaisujen julkiseen hankintaohjelmaan. Valtion osallistuu ohjelmaan noin 77 miljoonalla kruunulla. Lisäksi sitä rahoittavat noin 48 miljoonalla kruunulla yritykset ja Gävleborgin lääni, jonka alueella sähköistetty tie sijaitsee. Teknologian päärahoittajat ovat Ruotsin liikennevirasto Trafikverket, Ruotsin energiavirasto Energimyndigheten, innovaatioyritys Vinnova, Scania sekä Siemens. Gävleborgin lääni toimii projektikoordinaattorina. Sähköistetty tie on vain yksi niistä monista uraauurtavista tekniikoista, joihin Scania panostaa edistääkseen kestävien ratkaisujen leviämistä kaupunki- ja maantiekuljetuksiin. Scania kehittää myös tekniikoita vaihtoehtoisia polttoaineita varten, hybridi- ja sähköautoja, sekä autonomisia ja langattomasti kytkettyjä ajoneuvoja samalla kun se kehittää ja jalostaa tulevaisuuden tuotteita. Scania-ajoneuvon tekniset tiedot: Kuorma-automalli: Scania G 360 4x2, paino 9,0 tonnia Voimalinja: Rinnakkaishybridi, integroitu vaihteistoon (GRS895) Moottori: 9-litrainen, 360 hv (toimii biopolttoaineilla) Sähkömoottori: 130 kW, 1050 Nm Akku: Li-Ion 5 kWh (tarjoaa noin 3 km toimintasäteen sähköistetyn tien ulkopuolella) Järjestelmäjännite: 700 V
|