- Tukkinippu luistaa jarrutuksessa aisalle.....puu76.cc.

01.01.2016 9.40

Kun rekat ja niiden kuormat kasvavat, on kuorman oikealla lastaamisella ja sitomisella sekä tehokkailla liukuestepinnoilla entistä suurempi merkitys.Rautahammastus pankkorungon liukuesteissä erityisesti tolppien liukuestepinnat estävät puunipun liikkeellelähtöä tehokkaasti. Jyväskylän testipankot olivat ilman hammastusta ja tolppaliukuesteitä. Videosta näkyy, miten silloin käy.

Jyväskylän ammattikorkeakoulussa selvitetään kuinka turvallista kuljettaminen nykymääräysten mukaan on ja mitä lisävaatimuksia  kokonaispainokorotukset ja kasvavat kuormakorkeudet tuovat mukanaan.

img_0014.jpg

 


 

 

 



Liukuesteettömät tolpat ovat liian liukkaita äkkijarrutustilanteissa. Katso video lainmukaisesti sidotun kuorman käyttäytymisestä jarrutuksessa.Pankkoina on sileätolppaiset pankot. Klikkaa allaolevaa osoitetekstiä:

http://www.mtv3.fi/uutiset/
kotimaa.shtml/2013/04/1736764/
raskaammat-rekat-lisaavat-riskeja-
liikenteessa---nain-kay-tukkilastille-jarrutuksessa
 

Katso MTV:N video klikkaamalla ylläolevaa tekstiä

- Kun massa kasvaa, riskit lisääntyvät. Suurempi kuorma asettaa vaatimuksia myös kuormatiloille, niiden kiinnityspisteille ja kuormien kiinnitysvälineille, sanoo Jyväskylän ammattikorkeakoulun Teknologiayksikön  johtaja Mikko R. Salminen.

Ammattikorkeakoulu on yhdessä Jyväskylän aikuisopiston kanssa tehnyt testejä muun muassa siitä, kuinka kuorma liikkuu jarrutettaessa.

Videoidussa testitilanteessa nähdään kuinka määräysten mukaan sidottu tukkikuorma lähtee liikkeelle, kun rekka jarruttaa vauhdin ollessa 50 kilometriä tunnissa.

img_0016.jpg

- Jos vauhti olisikin 80 kilometriä tunnissa ja onnettomuustilanne, tukit todennäköisesti jatkaisivat matkaa huomattavasti pidemmälle, Salminen toteaa.

Olennaista Salmisen mukaan on kokonaismassan iso muutos - uusien ajoneuvoyhdistelmien paino nousee runsaalla neljänneksellä. Nykyinen kalusto kuormineen painaa enimmillään 60 tonnia, uusien yhdistelmien maksimipaino on 76 tonnia.

- Fysiikan lait ovat ankarat, ne eivät anna yhtään myöten. Massan kasvaessa liike-energia kasvaa, Salminen muistuttaa.    

Hän kertoo esimerkin puukuormasta, jonka autonkuljettaja käänsi päätieltä sivutielle voimakkaasti jarruttaen.

- Auto meni sivutietä, mutta tukit jatkoivat matkaansa päätietä pitkin.  Siinä tapauksessa kuorma oli kylläkin myös sidottu huonosti.

Salminen muistuttaa, että kuormat ja kuljetustilanteet ovat erilaisia ja kuorman turvallinen kiinnittäminen ei ole yksinkertainen asia.  Hänen mielestään painojen kasvaessa kuormatilamääräykset olisi tarkistettava.

 

19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat

Siirry arkistoon »