Suomen Yrittäjät: Toimivalla logistiikalla tärkeä merkitys kilpailukyvylle

29.06.2016 16.07

logistiiikka.jpg

Liikennejärjestelmän tehokkuus ja tuottavuus ovat olennainen osa Suomen kilpailukykyä. Siksi logistiikkapalveluiden jatkuva kehittäminen on välttämätöntä.

Hallituksen kärkihankkeisiin lukeutuva Liikennekaari tulee nähdä mahdollisuutena luoda edelläkävijyyttä ja parantaa kilpailukykyä. 

Liikennekaarella Suomi luo lainsäädäntöjärjestelmän, jolla edistyksellisiä palveluita ja palvelualustoja saadaan käyttöön ennakkoluulottomasti ja ensimmäisten joukossa maailmassa. Suomen Yrittäjien mukaan edelläkävijyyteen liittyy vastuu. Se ei voi perustua markkinoiden toimivuuden heikentämiseen. 

- Edelläkävijän tulee tunnistaa paitsi mahdollisuudet myös uhat ja pyrkiä luomaan tarvittava sääntely uusien ilmiöiden ympärille. On tärkeää, että toiminnanedellytykset ovat reilut, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Antti Neimala sanoo.

- Nyt Liikennekaaressa tasavertaiset, reilut kilpailuolosuhteet eivät toteudu, vaan hanke uhkaa luoda kahdet erilliset liikennemarkkinat. Pienimuotoisen toiminnan rajaaminen sääntelyn ulkopuolelle ei parantaisi kilpailukykyämme, vaan päinvastoin uhkaisi koko toimivan liikennepalvelujärjestelmän tulevaisuutta, Neimala sanoo. 

Elinkeinovapaus on perusoikeus

Suomen Yrittäjät muistuttaa, että elinkeinovapaus on perusoikeus. Tästä pääsäännöstä poikkeamiseen tulee olla painavia yhteiskunnallisia tarpeita. Erilaiset rajoitukset heikentävät markkinoiden toimivuutta. Hyvällä sääntelyllä voidaan kuitenkin pienentää näitä haittavaikutuksia. 

Säädellyilläkin markkinoilla alalle tulon vaatimukset tulee mitoittaa siten, ettei ole tarve muodostaa monia rinnakkaisia markkinoita. Lailla ei tule asettaa samoilla markkinoilla toimivia ja samanlaisia palveluita tarjoavia yrityksiä toisiaan edullisempaan tai epäedullisempaan asemaan. 

Äskettäin perustettu lainsäädännön arviointineuvosto antoi ensimmäisen lausuntonsa Liikennekaaren valmistelusta. Lausunto osoitti monia puutteita, joita valmistelussa tulee ottaa huomioon. Arviointineuvoston mukaan esimerkiksi pk- ja mikroyritysnäkökulma ei ole juuri esillä vaikutusten arvioinnissa, vaikka esityksen vaikutukset kohdistuvat ennen muuta näihin yrityksiin. Myös pienimuotoisen kuljetustoiminnan osalta vaikutusarvio jää neuvoston mielestä liian ohueksi, painottaen liikaa ehdotuksen oletettuja hyötyjä. Kilpailuvaikutuksia, verokertymävaikutuksia ja vaikutuksia harmaaseen talouteen olisi pitänyt käsitellä tarkemmin.

Mahdollisuus uuteen työhön

- Jakamistalous, jota Liikennekaari osaltaan edustaa, on kasvun ja uuden luomisen näkökulmasta mahdollisuus. Hyvin toteutettuna se voi lisätä myös työpaikkoja, jotka eivät muuten syntyisi. Valmistelun laatuun liittyy kuitenkin erityisiä vaatimuksia ottaen huomioon, että kyseessä on yksi hallituksen kärkihankkeista, jolla on merkittäviä vaikutuksia niin kuljetusyrittäjyydelle kuin logistiikka-alojen asiakkaillekin, Neimala muistuttaa. 

 

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »