HS: - Suomalaismies ajaa Minnesotassa autoa, jonka pakoputkesta tupruttaa saippuakuplia ? - Lapset olivat aivan innoissaan?

27.06.2016 7.33

Jukka Kukkosen sähköauton pakoputkesta tulee nyt saippuakuplia, koska Fordilla työskennelleen miehen omatunto alkoi kolkuttaa.

Jukka Kukkosen kotialbumi
Jukka Kukkosen saippuakuplia päästävä auto on herättänyt huomiota Yhdysvalloissa.
Jukka Kukkosen saippuakuplia päästävä auto on herättänyt huomiota Yhdysvalloissa. Kuva: Jukka Kukkosen kotialbumi

State fare on tapahtuma, jossa amerikkalaiset panevat parastaan. Niissä yhdysvaltalaiset esittelevät osaamistaan erilaisissa kategorioissa.

Minnesotassa asuva Juha Kukkonen osallistuu joka vuosi paikalliseen state fareen. Hän esitteli siellä viimeksi sähköautoa, joka päästää saippuakuplia.

”Laitoin siihen halvan saippuakuplakoneen perään. Olin lahjonut lapset vilkuttamaan koko paraatin ajan sanomalla, että he saavat jäätelöä sitten jälkeenpäin.”

Kupliva Nissan herätti ihmetystä.

”Lapset olivat aivan innoissaan: ’wow, bubbles coming out of that car!’”

Kukkosen tarkoitus oli konkreettisesti osoittaa, että sähköautossa ei ole lainkaan paikallisia päästöjä. Viesti meni hyvin perille.

Tempaus liittyi Kukkosen työhön. Hänellä on konsulttiyritys nimeltään PlugInConnect, jonka kautta hän on puhunut jo vuosia Yhdysvalloissa sähköautojen puolesta päättäjille, yhteisöille ja yrityksille.

Kaikki lähti siitä, kun omatunto alkoi kolkuttaa Fordin alaisuudessa.

Suomessa on jo ilta, kun Kukkonen soittaa Minnesotasta.

    AdvertisementAdvertisement

Kukkonen on asunut Yhdysvalloissa 14 vuotta. Syy Suomesta lähdölle oli klassinen: nainen.

Insinööritaustainen Kukkonen tapasi vaimonsa konsulttityön yhteydessä 1990-luvun lopulla. Sitä ennen hän oli ollut pitkään Fordilla töissä. Viimeisin pesti Fordilla oli ollut Itä-Suomen aluepäällikön homma jälkimarkkinoinnin puolella.

Fordilta hän lähti, koska koki, ettei perinteinen autoala välittänyt kestävästä kehityksestä.

”Ne tekevät juuri sen verran, kuin on pakko. Paljon puhetta ja markkinointiviestintää, mutta kun asiaa katsoo teknisestä kulmasta, huomaa totuuden. Jos ympäristötekijöillä olisi mitään merkitystä, polttomoottori tippuisi heti käytöstä.”

Viimeinen pisara oli, kun työkaveri Fordilla kysyi aikoinaan Kukkoselta erään asian.

”Että mitä aion sanoa lapsenlapsilleni, kun ne kysyvät, että mitä teit silloin kun tiesit, että nykyteknologia vie meidät suoraan helvettiin. Se pysäytti. Sanoisinko minä heille, että jatkoin vaan saman homman tekemistä?”

14 vuoden Yhdysvalloissa asumisensa ajan Kukkonen on puuhaillut yli puolet vuosistaan sähköautojen kanssa.

”Lähtökohtani on insinöörinä, että toimiiko jokin asia teknisesti. Näin, että sähköautojen tekniikka on muihin verrattuna ylivoimainen. Siihen me olemme menossa, siitä ei ole kysymystäkään. Sähköauto on energiatehokkuudeltaan ylivoimainen.”

Vetyauto eli polttokennoauto on Kukkosen mukaan poissa pelistä.

”Vuonna 1998 seisoin Berliinissä sellaisen prototyypin vieressä ja julistin, että tässä on tulevaisuus. Sen jälkeen olen oppinut paljon. Vety on siinä mielessä kuin sähkö, että se täytyy tuottaa. Vedyn tuottamiseen taas kuluu hirvittävä määrä energiaa sähköön verraten. Tankkausasemien rakentaminen maksaa 2-5 miljoonaa dollaria – niitä on koko Yhdysvalloissa huikeat 23 kappaletta. Sähköauton puolesta puhuu sekin, että akkuteknologia kehittyy huimaa vauhtia.”

Kukkonen konkretisoi perinteisen autoalan hidasta kehitystahtia usein työssään tietyllä kuvalla, jonka hän näytti viimeksi puhuessaan paikallisille päättäjille senaatissa.

”Siinä näytetään, miten uusien autojen polttoainetaloudellisuus on kehittynyt vuodesta 1977 vuoteen 2014. Vuonna 1977 se oli 18 mailia gallonalla (13 l / 100 km) ja 2014 se oli 25 mailia gallonalla (9,4 l / 100 km).”

Kukkonen kuulostaa puhelimessa vähän kiihtyneeltä.

”Kaikki se kehitys, mistä on toitotettu. Uutta ja parempaa tekniikkaa – ja käppyrä on melkein suora viiva! Polttomoottori on tiensä päässä. Siitä kertoo myös Volkswagenin päästöhuijausskandaali.”

Näillä perustein Kukkonen vetää nyt konsultointiyritys PlugInConnectia. Sen tehtävä on tuottaa sähköautoalan asiantuntijatietoa päättäjille ja yrityksille.

Minkään tietyn yrityksen taskussa Kukkonen ei sanojensa mukaan ole, vaan tarkoituksena on yleisesti levittää tietoutta siitä, miten olisi mahdollisimman tehokasta siirtyä perinteisestä autoilusta sähköautoiluun.

Kukkonen koordinoi muun muassa Minnesotan sähköauton omistajien 500-henkistä ryhmää ja kiertää messuilla ja tapahtumissa kertomassa sähköautoista.

”Puhun ryhmän tiimoilta päivittäin sähköauton omistajien kanssa siitä, mikä toimii ja mikä ei. Siitä saa hyvää tietoa, kun menee puhumaan vaikka sähköyhtiölle siitä, miten vaikkapa latausinfrastruktuuria kannattaisi rakentaa.”

Kukkonen kertoo esimerkin työtehtävästään:

”Olin puhumassa sähköauton lataamisesta eräässä energy design -konferenssissa, joka oli sähköyhtiön sponsoroima energiatehokkaan rakentamisen konferenssi. Sen jälkeen paikallinen yhtiö soitti minulle.”

Erikoista asiassa oli se, että tämä yhtiö ei suinkaan ollut uusiutuvan energian ammattilainen. Kyseessä oli öljyputkia tekevä firma. Heitä kiinnosti sähköautojen työpaikkalataaminen.

Paikalla kokouksessa olivat sähköyhtiön edustaja, muutama öljyputkiyrityksen tyyppi, hotellin edustaja, parkkitalojen edustajia ja paikallishallinnon edustajia.

”Puhuin kaksi ja puoli tuntia latausasioista. Sen jälkeen kiersimme neljä eri paikkaa kaupungissa, ja sähköyhtiön kaverilla oli paperi kädessään, josta hän näki, että missä kaikkialla siellä kulkevat sähköt. Pystyimme suoraan katsomaan, mihin latausjärjestelmiä olisi järkevää asentaa, minne laitettaisiin pikalatausasemia ja minne vähän hitaampaa. Saimme tehtyä koko perussuunnitelman, jonka he voisivat toteuttaa seuraavana vuonna.”

Kukkosen mukaan tämä on hyvä esimerkki siitä, miten jouhevasti asia voi sujua, kun kaikki oikeat ihmiset ovat paikalla.

”Aluksi kaikki kuvittelevat, että kyseessä on hirvittävän monimutkainen ja kallis juttu, mutta he olivat innoissaan huomatessaan, että eihän tämä kaikki edes maksa kovin paljon.”

Tietysti Kukkosta kuunnellessa täytyy muistaa, että hänen bisneksensä kukoistavuus perustuu nimenomaan siihen, että sähkö- ja pistokehybridiautot yleistyvät maailmassa. Lobbari-termillä on huono kaiku, mutta sellainenhan Kukkonenkin on.

Kukkonen on sähköautoennusteessaan todennäköisesti ainakin jossain määrin oikeassa.

Useat autonvalmistajat ovat esittelemässä lähiaikoina järkevän hintaisia sähköautoja, joilla pääsee jo noin 300 kilometriä latauksella. Paras konkreettinen esimerkki orastavasta sähköautoboomista on se, että Teslan Model 3 -autoa on varattu noin 400 000 kappaletta ennakkoon.

”Olemme selvästi kynnyksellä tässä asiassa. Ihmisten tietoisuus on lisääntynyt. Tämä ei tule tapahtumaan yhdessä yössä. Kun on käytetty jotain asiaa sata vuotta, siihen on totuttu ja muutos pelottaa. Mutta juuri nyt ihmiset alkavat kuulla lähipiiriltäänkin sähköautoista. Se on merkittävää.”

Kukkosen mukaan sähköautot voivat olla jo käytännöllisiä ja kauniita autoja.

Siksi Kukkosen yksi tärkeä tehtävä on myös kertoa automyyjille sähköautoista, jotta nämä osaisivat suositella niitä ihmisille. Nykyään sähköautot jo kiinnostavat ihmisiä.

Kun Kukkonen oli esimerkiksi eräässä autonäyttelyssä pari vuotta sitten kertomassa sähköautoista, pick-up-autojen keskellä oli huoneessa tasan yksi sähköauto.

”Nyt meillä oli koko huone täynnä sähköautoja. Perinteisien, autoista kiinnostuneiden tyyppienkin kanssa on nykyään helppoa puhua sähköautoista.”

Enää siihen ei tarvita edes saippuakuplia.

Jukka Kukkosen kotialbumi
Jukka Kukkonen ja sähköauto Nissan Leaf.
Jukka Kukkonen ja sähköauto Nissan Leaf.
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »