Kuorma-autojen tehokkuus, turvallisuus ja seurantajärjestelmät nousevat kokonaan uudelle tasolle

23.06.2016 1.10

OM470_715x480.jpg

Mercedes-Benz esittelee IAA 2016 -näyttelyssä 6-sylinterisen, 10,7-litraisen OM 470 -dieselmoottorinsa entistäkin tehokkaampina ja taloudellisimpina versioina.

Moottorista saadaan tarjolle myös tähän asti suorituskykyisin versio 335 kW (456 hv) tehoisena huippuväännön ollessa 2200 Nm. OM 470 -moottorin vahvuuksia ovat kompakti koko, keveys, hyvä suorituskyky, loistava vetoteho yhdistyneenä alhaiseen kulutustasoon sekä jopa 150 000 kilometrin huoltoväli. Moottoria on uudistettu samojen periaatteiden mukaan kuin viime vuonna esiteltyä 12,8-litraista OM 471 -voimanlähdettä.

OM 470 -moottorin X-Pulse-ruiskutusjärjestelmän paine on noussut 900:sta 1160 baariin isomman OM 471 -moottorin tapaan. Maksimissaan ruiskutuspaine on 2700 baaria. Palotila on muotoiltu uudelleen, ja puristuspaine on noussut yhdellä baarilla 18,5:een. Moottorin maksimiteho on käytössä laajalla 1450­–1900 minuuttikierroksen alueella ja huippuvääntö vastaavasti 900–1400 kierroksen alueella. Moottorissa hyödynnetään niin ikään uusia vähäkitkaisia voiteluöljyjä ja edelleen kehitettyä 12-vaihteista automatisoitua vaihteistoa. 

OM-moottoriperheen suurinta versiota, 15,6-litraista OM 473 -moottoria on parannettu niin ikään X-Pulse-ruiskutusjärjestelmää kehittämällä. Myös tässä moottorissa ruiskutuspaine on noussut 900:sta 1160 baariin ja maksimipaine 2700 baariin. 

Yksi suositun OM 470 -moottorin uusia ominaisuuksia on polttoaineen epäsymmetrinen ruiskutusjärjestelmä. Normaaliajossa kaikille kuudelle sylinterille annostellaan sama määrä polttoainetta. Kuorman ja pakokaasujen kierrätysasteen mukaan sylintereille 1,2 ja 3 ruiskutettavan polttoaineen määrää voidaan rajoittaa ja vastaavasti lisätä sylintereille 4, 5 ja 6. Kolmen ensimmäisen sylinterin polttoaineensyöttö voi jopa katketa kokonaan, vaikka kolme muuta toimisivat täydellä kuormalla. Tällä prosessilla estetään polttoaineen epätäydellinen palaminen, joka aiheuttaisi noki- ja muiden hiukkasten määrän kasvamisen pakokaasuissa.

Ajotilanteita ja maastoa ennakoivaa PPC-vakionopeussäädintä (Predictive Powertrain Control) on kehitetty aikaisempaa tehokkaammaksi, ja vaihteiden toimintastrategia on optimoitu polttoaineen säästämiseksi. Taloudellisuutta on parannettu myös Actrosin aerodynaamisilla muutoksilla kuten muotoilemalla etuspoileri uudelleen sekä sähkötoimisilla ohjaustehostimen pumpulla ja latausgeneraattorin ohjauksella.

Aktiivinen jarruavustin tunnistaa jalankulkijat, Sideguard suojaa sivuilla

Mercedes-Benz Trucks esittelee IAA-näyttelyssä kaksi uutta kuorma-autojen turvajärjestelmää. Active Brake Assist 4 -jarruavustin (ABA 4) on ensimmäinen kuorma-autoihin tarkoitettu avustinjärjestelmä, joka vähentää merkittävästi jalankulkijaonnettomuuksien riskiä. Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustin puolestaan suojaa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä tilanteissa, joissa he joutuisivat ”kuolleeseen kulmaan” kuorma-auton kääntyessä. Avustimista on hyötyä varsinkin kaupunki- ja taajamaliikenteessä ja risteystilanteissa, joissa ison auton alle tai katveeseen joutuminen on todellinen uhka kävelijöille ja pyöräilijöille.

Uusimman sukupolven aktiivinen jarruavustin varoittaa kuljettajaa välittömästä törmäysvaarasta jalankulkijaan ja samaan aikaan käynnistää auton osittaisen jarrutuksen. Järjestelmä on lajissaan maailman ensimmäinen. ABA 4-avustimen pitkän kantaman tutka tunnistaa ajoneuvot 250 metrin ja jalankulkijat 80 metrin etäisyydeltä auton edestä. Moottoripyörät, mopot ja pyöräilijät havaitaan noin 160 metrin päästä. Tutkasäteen laajuus on 18 astetta. Lyhyen kantaman tutka yltää 70 metrin etäisyydelle, ja se ”keilaa” tietä auton edessä jopa 120 asteen laajuudelta. 

Jarruavustimen tutkat havaitsevat jalankulkijat, liikkuivat he sitten tien poikki auton eteen, ilmestyvät äkisti esteen takaa tai kävelevät samaan suuntaan auton kanssa – myös auton ollessa itse kääntymässä, yöllä sekä sateella tai sumussa. Jalankulkijan havaitseminen ja jarrutustoiminnot ovat käytössä 50 km/h nopeuteen saakka. Muista seisovista tai liikkuvista kohteista kuten ajoneuvoista järjestelmä varoittaa 90 km/h nopeuteen saakka. Mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin ohjausliikkeellä tai hätäjarrutuksella, avustin tehostaa jarrutusta itsenäisesti.

ABA 4 -jarruavustin jalankulkijatunnistuksella on saatavilla ensi joulukuusta lähtien kaikkiin Mercedes-Benzin maantiekuljetuksiin tarkoitettuihin kuorma-automalleihin. Järjestelmän voi hankkia erikseen tai osana Safety Pack -varustepakettia.

Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustin varoittaa kuljettajaa heti, kun ”varoalueella” auton sivuilla näkyy jalankulkija, pyöräilijä tai muu kohde. Liikkuvasta kohteesta kuljettajaa varoitetaan vilkkuvalla led-kolmiovalolla oikeanpuoleisessa A-pilarissa. Mahdollisesta törmäysriskistä järjestelmä varoittaa vilkuttamalla led-valoa monta kertaa punaisella. Kahden sekunnin kuluttua punavalo jää palamaan pysyvästi. Samalla kuuluu varoitusääni sen puolen kaiuttimesta, jolla törmäysriski on ilmeinen. Kun kuljettaja vaihtaa ajokaistaa oikealle, Sideguard havaitsee auton vierellä olevat kohteet ja varoittaa niistä. Järjestelmä havaitsee myös liikennevalopylväät ja merkit, jotka voivat jäädä auton alle peruutuksissa ja käännöksissä. Tämä varoitustoiminto on käytössä 36 km/h nopeuteen saakka, kun taas liikkuvat kohteet järjestelmää tunnistaa jopa 90 km/h nopeuksissa. 

Sideguard-avustin on saatavana joulukuusta lähtien, aluksi vasemman puolen ohjauksella varustettuihin Actros-malleihin sekä Antosin 4x2- ja 6x2-versioihin. Käytännössä teknologia on näin ollen saatavana suureen osaan Mercedes-Benzin raskaista jakeluajoneuvoista.

Mercedes-Benz Uptime: raskaan kaluston huoltotoiminnot reaaliajassa

Mercedes-Benzin uusi, raskaalle kalustolle tarkoitettu huoltopalveluiden seurantajärjestelmä Mercedes-Benz Uptime, saa niin ikään ensi-iltansa IAA 2016 -näyttelyssä. Järjestelmä on tarkoitettu estämään kaluston käyttökatkoksia, tehostamaan ja nopeuttamaan korjauksia ja huoltoja sekä tarjoamaan Mercedes-asiakkaille reaaliaikaista tukea kaikkeen kaluston käyttöön ja kunnossapitoon liittyvissä kysymyksissä. Siten Uptime-palvelu lisää kaluston käytön tehokkuutta, ennustettavuutta ja luotettavuutta sekä parantaa kuljetusyrittäjän mahdollisuuksia ajoneuvojen tuottavaan käyttöön. 

Mercedes-Benz Uptimea on testattu 16 kuljetusyrittäjän yhteensä 1400 kuorma-auton kalustossa neljässä maassa. IAA-näyttelystä lähtien Uptime on saatavilla 12 Keski-Euroopan maassa. Suomessa palvelu saadaan käyttöön hieman myöhemmin. Uptimen käyttö edellyttää Mercedes-Benzin FleetBoard Connectivity -palvelualustan ja ajoneuvopäätteen hankkimista autoon. FleetBoard-moduuli on ainoastaan A5-paperiarkin kokoinen, ja se on asennettavissa jatkossa kaikkiin Daimler Trucksin valmistamiin ajoneuvoihin.

Mercedes-Benz Uptime seuraa ajoneuvon kuntoa ja tilaa reaaliajassa 24/7-periaatteella. Kun autossa havaitaan huoltotarve tai korjauskohde, automaattiviesti tästä lähtee Mercedes-Benzin huoltokeskukseen. Tieto analysoidaan automaattisesti ja suositukset toimenpiteistä välitetään Mercedesin huolto-organisaatiolle. Huolto ottaa yhteyttä asiakkaaseen, neuvottelee toimenpiteistä ja niiden aikataulusta ja varaa huoltoajan autolle sen mukaan, kuinka kiireellinen huollon tarve on. 

Mikäli autossa havaitaan akuutti rikkoutumisriski, tieto tästä välitetään asiakaspalvelukeskukseen, joka puolestaan ottaa yhteyttä auton käyttäjän määrittämään Mercedes-Benz-huoltoon. Näin auton vaatimat korjaukset voidaan toteuttaa nopeasti, joustavasti ja taloudellisesti niin, että käyttökatkokset jäävät mahdollisimman lyhyiksi. Mercedes-Benz on ensimmäinen raskaiden ajoneuvojen valmistaja, joka kykenee tarjoamaan Uptimen kaltaisen palvelun ajoneuvojen automaattisesti tuottaman ja lähettämän informaation perusteella.

 

14.05.2024 16.11Metsä Group on myynyt Venäjän tytäryhtiönsä VLP -konsernille
14.05.2024 10.22Toyota-trukkien ja -hyötyajoneuvojen yhteinen tapahtuma 22.-23.5. Tampereella
14.05.2024 10.00SSAB:n Hämeenlinnan tehtaan hukkalämpö hyötykäyttöön Loimuan kaukolämpöverkossa
14.05.2024 8.00Lähde mukaan ilmoituksella seuraavaan Metsäalan Ammattilehteen - nyt kannattaa panostaa markkinointiin sillä metsäalalla investoidaan...
14.05.2024 7.40Valmet toimittaa paalitesterin Papresan paperitehtaalle Espanjaan
13.05.2024 19.00Raportti osoittaa: Suomen metsä- ja viheralan ammattilaisista on 62 % itseoppineita
13.05.2024 13.12Luken selvitys: ruoka-ala työllistää Suomessa 320 000 henkeä
13.05.2024 11.20Maa- ja metsätalousministeriön rahoittamissa Monimetsä- ja MoniTeKo-hankkeissa pyritään lisäämään tietoisuutta luonnonhoidon keinoista ja niiden vaikutuksista
12.05.2024 11.00Tervetuloa Komatsu Forestin Rovaniemen palvelukeskuksen 10-vuotisjuhliin ja työnäytökseen perjantaina 17. toukokuuta
12.05.2024 9.11Teknologiateollisuuden heikko kysyntä ja tilauskertymä vaikeuttavat yhä talouskasvua

Siirry arkistoon »