Painoerot pieniä, kuormatilaerot suuria ja ilmavastusvoimat vieläkin täyttä utopiaa.puu76

22.07.2016 1.45

xxl_kuormatila_057.jpgPuutavarapankkojen paino on keskusteluissa ensimmäinen kysymys ja pankoilla kevennetään niin autoa, kuin perävaunuakin. Totuus painoeroista on kuitenkin se, että eri pankkojen painoerot ovat minimaaliset +- 5 kg / kpl riippumatta valmistajasta ja pankon materiaalista. Käyttäjälle merkittäviä erojakin on , mutta ne löytyvät pankkojen kuormatiloista, muotoilusta, kestosta ja ruosteenestokäsittelyistä.

Pankkojen lujuusluokkakohtaiset painoerot ovat kokonaisuuden kannalta täysin merkityksettömiä.

xxboxx_pankkovertailu.jpgPuutavarapankkojen painoerot olivat hurjia vielä vuosina 1976 - 1983. Tuolloin teräspankot olivat laukaistavia lähes 200 kiloisia veteenpudotuspankkoja ja alumiinipankot olivat 100 kiloisia ja vastaavasti ns. kiinteää mallia.

Pankkojen painoerot ovat kuitenkin vuosien saatossa kutistuneet niin, että alumiinisen ja vastaavan teräksisen painot ovat valmistajasta riippumatta lähes täysin samoja.

Muutaman kilon puntaripainoerot tasaantuvat kestossa ja esim kolmeakselisen auton 4 pankon painossa max. 40 kilon erolla ei ole sanottavaa merkitystä 9.500kg - 12.500kg painoisessa paketissa.

Samaten neliakselisen perävaunun painot ovat kevyimmillään 5.200 kg ja painavimpien nelikkojen puntaripainot ovat edelleen jopa 8.500 kg.

Yhdistelmien huimat painoerot (jopa yli 6.000kg) eivät tokikaan aiheudu pankoista, - eikä päällirakenteista, vaan suuret erot johtuvat alustavalinnoista sekä niitten rakenteista.Ja tuohon kun lisätään lika- ja lumikuormien  (500 kg-3.500 kg)  sekä nosturi (2000 kg-3800 kg ) aletaan olla lukemissa , joissa vaikutus tulotasoon alkaa olla tuntuva ( jopa 13.000 kg).

Kuormatiloissa sensijaan hurjat kokoerot.

kuormatilaero_alucar__ukot.jpgPuutavarayhdistelmien kuormatilat ovat monelle käyttäjälle sekä autojen ja perävaunujen myyjillekkin täysin täysin käsittelemätön sarka. Alustojen korkeuserot ovat jopa 20 senttiä ja apurunkojen 10 senttiä sekä pankkojenkin runkokorkeudet vaihtelee 12 cm-22cm välillä.

Kuormatilan koko muodostuu sisämitoista , joihin yllämainittujen korkeuserojen lisäksi vaikuttaa kuormatilan sisämitta kuormattuna sekä lastattavan puutavaran yhteinen pituus.

-Kun tiedossa on valitut alustakorkeudet (auton runkok. + apurungon korkeus ja perävaunun runkokorkeus) määräytyy niistä pankkokorkeudet. Pankkojen max.ulkoleveyden määrää yhdistelmäpituus (2.6m alle 22m yhdistelmässä ja 2.55m 22m-25.25m:ssä.

Suomeen myytävien ja 4.2 metriin mitoitettujen pankkojen tolppakorkeudet vaihtelevat 2.80 metristä 3.15 metriin.Täyteen 4.4 metrin kuormakorkeuteen mitoitettujen yhdistelmien pankkojen korkeusvaihtelu on välillä 3.0m - 3.4m.
Hyvänä lisänä on huomioida hyötykuormatilaa kasvatettaessa pankkojen runkokorkeus , sekä pankkojen sisäleveysmitat kuormattuna (= tiimalasimuoto / tynnyrimuoto).

Yllämainitut seikat lisättynä järkevillä puutavaran pituusmittoihin sovitetuilla alustojen mitoituksilla antavat tilaa jopa 10m3-30m3 ; 4.000kg-13.000kg kasvatettavissa oleville  hyötykuormille.

Imavastuken vaikutukset polttoainetalouteen ja yhdistelmän loiskuormaan ovat vielä täyttä utopiaa.

Puutavarayhdistelmän ilmavastus on kuorma-automalleista pahin ja likaavin. Tuo on helposti todettavissa, kun vertaa tyhjänäajon sekä kuormattujen puutavara-autojen maantiepolttoainekulutuksia muihin vastaaviin yhdistelmätyyppeihin. Polttoainekulutukset puutavarayhdistelmissä ylittävät kymmenillä prosenteilla umpikoristen vastaavien yhditelmien kulutusluvut.

- Noihin lukuihin kun lisää puutavarayhdistelmän etuseinän, pankkojen , nosturin sekä alustan , renkaineen ja akseleineen nostattaman loiskuorman koko (500 kg-2500kg).Likakuorma puutavarayhdistelmissä on moninkertainen umpikorisiin yhdistelmätyyppeihin verrattuna.

Ps.
Ilmavastus ja muotoilun merkitys on vielä vuosia pääosin täyttä utopiaa suurelle osalle kuorma-autoyhdistelmien käyttäjille , myyjille sekä niitten suunnittelijoillekkin.

Hyttien ja peilinvarsien hionta sekä umpikoriautoihin suunnitellut spoilerisarjat eivät poista puutavara-auton ilmaharavien aiheuttavaa kulutus-  ja loiskuormarasitetta.
xxhj

Lisää aerodynamiikka-artikkeleita:

www.terminator.fi  - hakusanalla aero

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »