Turvallisuuskulttuurin nykytila hyvällä tasolla

27.05.2016 18.30

Trafin teettämään selvitykseen osallistuneissa ilmailun, merenkulun ja rautatieliikenteen organisaatioissa turvallisuuspolitiikka on tiedostettu hyvin.

Riskienhallinnassa pyritään kokonaisvaltaiseen riskienhallintaprosessiin, ja vastuullisuus turvallisesta toiminnasta toteutuu mm. organisaatioiden päätöksenteossa.

Trafi siirtyi kesällä 2015 suorituskyky- ja riskiperusteiseen toimintamalliin. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että Trafin valvontaa ohjataan yhä enemmän organisaatioiden toiminnan suorituskyvyn ja riskitason perusteella.

Liikennejärjestelmän turvallisuuskulttuurin nykytilan selvittämiseksi Trafi tilasi keväällä 2015 SITO Oy:ltäturvallisuuskulttuuriselvityksen, johon kutsuttiin 85 toimijaa ilmailusta, rautatieliikenteestä ja merenkulusta. Selvitystä Trafi käyttää lähtötietona todentaessaan suorituskyky- ja riskiperusteisen toimintamallin vaikuttavuuden.
Organisaatiot hyvin turvallisuustietoisia

SITO Oy:n selvitykseen osallistuneiden ilmailun, merenkulun ja rautatieliikenteen organisaatioiden turvallisuuskulttuurin nykytila on pääosin hyvällä tasolla. Selvityksen keskeisimmät päätelmät olivat:

  • turvallisuuspolitiikka ja turvallisuustietoisuus on hyvin tiedostettu vastaajien keskuudessa
  • riskien hallinnassa pyritään kokonaisvaltaiseen riskienhallintaprosessiin, jolla on turvallisuuden rinnalla paljon muutakin arvoa organisaatioille
  • muutostenhallinnassa on paljon kehitettävää; toimintaympäristön muutoksia tunnistetaan, mutta varautuminen muutoksiin ei ole helppoa
  • työprosessit ja työskentelyolosuhteet ovat pääosin hyvin suunniteltu ja ohjeistettu, ja monesti ne ovat osa riskien hallintaa
  • vastuullisuus turvallisesta toiminnasta toteutuu organisaatioiden päätöksenteossa, esimiestoiminnassa ja työntekijöiden toimivaltaisuudessa, henkilöiden osaamisen sekä resurssien puitteissa
  • just culturea sovelletaan laajasti: organisaatioiden sisäinen turvallisuuteen liittyvä palaute on lähes poikkeuksetta sävyltään neutraalia, mutta keskittyy ongelmakohtiin
  • omavalvonta ja varhainen puuttuminen tunnistettuihin ongelmiin ja signaaleihin vaihtelee voimakkaasti organisaatioissa, jolloin virallisten auditointien ja katselmointien merkitys korostuu voimakkaasti
  • kaikki organisaatiot pyrkivät kehittämään turvallisuuttaan oman toimintansa puitteissa: kaikki organisaatiot käyttävät historiatietoja ja osa pyrkii käyttämään kehittämiseen myös muita saatavilla olevia tietoja ja osaamista.

Tutkimuksessa käytettiin kolmea eri tiedonkeruumenetelmää: yksilöhaastattelut, sähköinen itsearviointikysely ja ryhmähaastattelut. Osa mukaan kutsutuista organisaatioista osallistui kaikkiin tiedonkeruumuotoihin, osa vain valikoituihin. Kutsutuista organisaatioista 37 % osallistui vähintään yhteen selvityksen vaiheeseen.

Koko selvitysraportin voi ladata ja lukea tästä linkistä. Yksittäisten vastaajien tai organisaatioiden tunnistettavissa olevat tiedot eivät ilmene raportista.

Liikennejärjestelmän turvallisuuskulttuurin arviointi toistetaan vuonna 2018. Vertaamalla silloin saatavia tuloksia tämän vuoden tuloksiin sekä tarkastelemalla turvallisuuskulttuurin kehittymistä tällä aikajaksolla Trafi arvioi suorituskyky- ja riskiperusteisen toimintamallinsa vaikuttavuutta ja toimivuutta.

Kiitokset Trafilta kaikille osallistuneille!

Trafi kiittää kaikkia osallistuneita organisaatioita hyvin sujuneesta yhteistyöstä selvityksen tekemisessä! Toivomme, että selvitys toi lisäarvoa myös asiakkaillemme oman toimintansa kehittämiseen.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »