Alastaron jarrutustesteissä tavoite oli osoittaa erilaisten ajoneuvojen pysähtymismahdollisuus nopeissa liikennetilanteissa (hätäjarrutus) sekä kokonaismassan merkitys liike-energian että jarruvoimien suhteen.
28.05.2016 9.00
Myös Puolustusvoimain panssaroidut ajoneuvot, jotka on suunniteltu maastoon, liikkuvat yleisillä valta- ja kantateillä, miten pysähtyy? Ennakkokäsitykset moottoripyörän pysähtymisestä on monasti erheelliset.
Kokonaismassojen nousu 60:sta 76 tonniin kasvattaa liike-energiaa neljänneksen ja vaatii jarruilta noin 1000 kilovattia lisää tehoa saavuttaakseen lain edellyttämän hidastuvuuden (60 t 3359 kW, 76 t 4255 kW, 110 t 6159 kW).
Vasemmalle käännös, aika omalle kaistalle (25s), aika pysähdyksistä nopeuteen 80 km/h, montako kilometriä tänä aikana kuljettiin.
Miksi henkilöauton kuljettaja pyrkii kiihdytysvaiheessa ohi jäädessään ohituksen jälkeen yhdistelmän eteen?
Traktorien luokittelua koskevat eurooppalaiset säännökset ovat muuttuneet. Suurimpana muutoksena on uusien, yli 40km/h kulkevien EU-tyyppihyväksyttyjen traktorien tulo markkinoille. Traktorin rakenteellinen nopeus vaikuttaa myös ajokorttivaatimuksiin 1.1.2016 alkaen
Jäännösnopeus
Ajoneuvo lähestyy suojatietä 40 km/h nopeudella, samanaikaisesti viereistä kaistaa on ohittamassa toinen ajoneuvo nopeudella 60 km/h. Kun ajoneuvojen keulat ovat samalla tasolla molemmat huomaavat jalankulkijan suojatiellä ja aloittavat jarrutuksen. 40:n nopeudella ajanut saa ajoneuvon pysähtymään ennen suojatietä, millä 60:n nopeudella tullut ylittää suojatien? (56 km/h)
Teoriassa ei erilaisten kulkuneuvojen tai yleensä eri painoisten ajoneuvojen jarrutusmatkoissa pitäisi olla - mainittavia eroja. Käytännössä kuitenkin raskaiden ajoneuvojen pysähtymismatkat ovat huomattavasti pidempiä kuin esimerkiksi henkilöautojen tai moottoripyörien pysähtymismatkat. Tämä johtuu ensinnäkin siitä, että kevyemmillä ajoneuvoilla on mahdollista saada jarruvoimat jakautumaan akseleille optimaalisemmin. Raskailla ajoneuvoilla, joissa on useita akseleita ja ajoneuvoja peräkkäin, on vaikeampi saada aikaan optimaalista jarruvoimien jakoa. Liike-energian määrä on suoraan verrannollinen ajoneuvon massaan.
Kuormatuilla raskailla ajoneuvoilla ei jarrulaitteiden teho riitä suurilla nopeuksilla tuottamaan niin suurta jarruvoimaa, että jarrutusmatkat olisivat yhtä lyhyitä kuin esim. henkilöautoilla. Paineilmajarrujen, ajoneuvon koon ja jarrulaitteiden massiivisuuden vuoksi on raskaiden ajoneuvojen jarruissa viivettä. Kevyissä ajoneuvoissa, joissa on nestejarrut, ei jarruviivettä taas ole käytännössä ollenkaan.
Ajoneuvon renkaiden pito-ominaisuudet ovat erilaisia. Raskaiden ajoneuvojen renkaat joudutaan suunnittelemaan sellaisiksi, että ne kestävät suurta kuormitusta ja että niiden käyttöikä on pitkä. Kevyissä ajoneuvoissa puolestaan voidaan renkaiden suunnittelussa asettaa pääpaino niiden pito-ominaisuuksille.
Kuorma-auton, ajoneuvoyhdistelmän ja linja-auton jarruilta vaaditaan 5 m/s2 hidastuvuus, henkilöautolta 5,8 m/s2 . Henkilöauto saavuttaa yli 10 metrin hidastuvuuksia, kuormattu yhdistelmä tositilanteessa tuskin koskaan lain edellyttämää 5 m/s2 hidastuvuutta. Traktorilta edellytetään 3,5 m/s² hidastuvuutta, nopeudella 60 km/h jarrutusmatka on noin 40 metriä (39,7). Liikenne on yhteispeliä, ison ymmärrettävä pieniä ja pienen isoja.
Mukana järjestelyissä. Unto Pentinmäki - Luvat ADR koulutus Timo Kallionpää 040 592 4455 Sataedu, Huittinen - Porin Prikaati Säkylä Teollisuustie 5-7 - Sataedu Huittinen 32 700 - Destia Huittinen 040 199 4822 - Kuljetusliike Heikkilä 040 505 8656 - Kuljetusliike Kari Isotalo unto.pentinmaki@sataedu.fi - Auto Palin - Kuljettajan ammattipätevyys koulutuskeskus Hannu Kangas - Hankkija Samu Kaunisto, Jarno Nissi Hengessä mukana Liikenneturva
Virttaa 25.5.2016,