Maailman parhaat mekaanikot kansainvälisessä finaalissa

26.05.2016 20.52

huoltokisa.jpg

VISTA 2015-2016 –kilpailun finaali järjestetään ensi viikolla. Kilpailu on maailman suurin korjaamohenkilöstön kilpailu.

Ensimmäinen VISTA-kilpailu järjestettiin vuonna 1957, jonka jälkeen korjaamohenkilökunnan olot ovat muuttuneet huomattavasti mm. työympäristö ja tekniikka ovat kehittyneet paljon sitten 1950-luvun.

Hallitseva VISTA-maailmanmestarijoukkue Team Harju, Volvo Truck Center Tampereelta osallistuu VISTA-kilpailun (Volvo International Service Training Award) finaaliin, joka järjestetään 31.5.-1.6. Göteborgissa, Ruotsissa. Team Harju voitti pohjoismaisen semifinaalin huhtikuussa ja osallistuu yhtenä 32 joukkueesta maailmanfinaaliin. Kilpailu on avoin kaikille, jotka toimivat Volvon kuorma- tai linja-autojen korjaamotehtävissä. Tavoitteena on kehittää henkilökunnan osaamista ja parantaa korjaamoissa tehtävän työn laatua eri puolilla maailmaa. 

- Suomalaisjoukkueen finaalipaikka on jälleen osoitus henkilökunnan erinomaisesta taitotasosta ja yhteistyökyvystä sekä pitkäjänteisestä osaamisen kehittämisestä. VISTA-kilpailu on tärkeä osa henkilöstömme osaamisen kehittämistä ja kaikki mitä osallistujat oppivat kilpailun aikana vaikuttaa positiivisesti myös korjaamolla tehtävään työhön, kertoo Volvo Trucks Suomen koulutuspäällikkö Mikko Halinen.  

Paljon on korjaamoissa muuttunut siitä, kun ensimmäinen VISTA-kilpailu järjestettiin vuonna 1957. Työ oli tuolloin öljyistä, likaista ja vaati fyysistä voimaa. Nykyään tilanne on täysin toinen.

- Ajoneuvojen kehittyminen tarkoittaa, että myös mekaanikkoja on koulutettava sen mukaisesti. Tämä edellyttää täysin uudenlaista asiantuntemusta esimerkiksi mekaniikan, elektroniikan ja IT-järjestelmien osa-alueella. Mekaanikot myös nauttivat huomattavasti suurempaa arvostusta kuin ennen, kertoo Volvo Trucksin mekaanikko-opettaja Kent Medin.

Nykypäivän korjaamoilla työ on pikemminkin hienomekaniikkaa. Ajoneuvot kytketään verkkoon ja niille tehdään testejä ja tilatarkistuksia tietokoneella. Uusia ohjelmistoja voidaan usein asentaa verkon välityksellä sen sijaan, että mekaanisia osia täytyisi vaihtaa.

Jotta työn laatu olisi paras mahdollinen kaikissa Volvon korjaamoissa eri puolilla maailmaa, Volvon mekaanikoille järjestetään yksilöllisiä koulutuskursseja kaikilla tasoilla. Kaikki kurssit on räätälöity kunkin markkina-alueen yksilöllisiin olosuhteisiin. Kaikkia mekaanikkoja myös testataan jatkuvasti, ja heitä koulutetaan osa-alueilla, joilla mahdollisia puutteita havaitaan.

VISTA-kilpailu täydentää yrityksen sisäisiä koulutusohjelmia. Yli 18 000 henkilöä 96 maasta osallistuu kilpailuun, joka alkaa teoriatestillä.

- Tämä kannustaa osallistujia tekemään kotiläksynsä ja oppimaan lisää. VISTA-kilpailussa joukkueen kaikkia jäseniä tarvitaan, joten ryhmätyökyky paranee merkittävästi, Medin kertoo.

Korjaamoissa työskentelee myös nykyään enemmän naisia, mikä näkyy myös VISTA-kilpailussa. Vuonna 2013 viisi prosenttia osallistujista oli naisia, mutta tänä vuonna luku on noussut kuuteen prosenttiin. Eräässä finaalikierroksen brasilialaisessa joukkueessa on mukana Natalia Aparecida de Gaspri Silva, joka toimii jälkimarkkinan toimihenkilönä Auto Sueco -korjaamolla São Paulossa. Hän on ollut siellä töissä jo yhdeksän vuotta.

-VISTA-kilpailun avulla voin parantaa teknistä osaamistani, ja saan paremman käsityksen korjaamon päivittäisistä haasteista. Myös ryhmätyön merkitys korostuu - etenkin silloin, kun se tapahtuu integroidulla ja yhtenäisellä tavalla, hän kertoo.

VISTA lyhyesti

VISTA on kilpailu, joka on tarkoitettu maailmanlaajuisen Volvo kuorma- ja linja-autokorjaamoverkoston henkilökunnalle. Se on lajissaan maailman suurin kilpailu, ja siihen osallistuu yli 18 000 henkilöä 96 maasta. Ensimmäinen kilpailu käytiin vuonna 1957 Ruotsissa. Sittemmin siitä on muodostunut joka toinen vuosi järjestettävä kansainvälinen tapahtuma. VISTAn tärkein tavoite on kehittää ja parantaa työntekijöiden osaamista, taitoja ja ryhmätyökykyä sekä näin parantaa korjaamoissa tehtävän työn laatua. Viime kädessä VISTA-kilpailu parantaa asiakaspalvelun laatua ja asiakastyytyväisyyttä.

Kussakin joukkueessa on 2-4 henkeä. Kilpailu käynnistyy kolmella teoriakierroksella, joiden kysymyksiin joukkueet vastaavat omissa korjaamoissaan. Kierroksen jälkeen parhaat joukkueet etenevät aluevälieriin, joista 32 joukkuetta etenee edelleen Ruotsin Göteborgissa järjestettäviin loppukilpailuihin. Korjaamohenkilökunnalla tarkoitetaan työn vastaanotossa toimivia henkilöitä, työnjohtajia, varaosahenkilöstöä, teknikkoja ja mekaanikkoja.

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »