Liikennekaariesitys vetää mattoa toimivan tavaraliikenteen alta

24.05.2016 15.45

Liikennekaariesitys puuttuu rajusti maanteiden tavaraliikenteen toimintaympäristöön. Esitys sisältää liikenneluvista luopumista, alalle tulon helpottamista eri keinoin ja kansallisen sääntelyn poistamista. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mielestä esitys synnyttää Suomeen kahdet kuljetusmarkkinat.

Liikennekaariesitys uhkaa murentaa nykyisen tavaraliikenteen lupajärjestelmän, jonka liikenne- ja viestintäministeriö, valvovat viranomaiset ja lupaviranomaiset ovat yhteistyössä alan toimijoiden kanssa rakentaneet.  Juuri voimaan tullut tavaraliikennelaki esitetään kumottavaksi, mutta esityksen vaikutusarviointi ja nykysäädösten poistamisen perustelut puuttuvat miltei kokonaan. Osa esityksen sisällöstä on jopa ristiriidassa EU-asetusten kanssa ja se luo kahdet kuljetusmarkkinat eri pelisäännöillä, kuten SKAL oheisessa lausunnossaan osoittaa. 

- Miksi halutaan romuttaa toimiva järjestelmä, joka pelkällä olemassaolollaan torjuu harmaata taloutta ja tuo valtiolle selvää rahaa, kysyy SKAL:n puheenjohtaja Teppo Mikkola.

Maanteiden tavaraliikenne on voimakkaasti kilpailtu toimiala, jolla voi harmaan talouden keinoin saavuttaa merkittäviä hyötyjä ja vallata markkinoita rehellisiltä toimijoilta. Liikennekaari lisää harmaan talouden toimijoiden mahdollisuuksia. Pienimuotoisen, alle 10 000 euron liiketoiminnan salliminen ilman lupaa avaa portin uudenlaiselle keinottelulle. Toisaalta pakettiautojen lupavaatimuksen ja sen myötä kabotaasirajoitusten poistaminen tarkoittaa käytännössä kansallisesta pakettiautoliikenteestä luopumista ainakin eteläisessä Suomessa. Yksistään työpaikkojen sekä verotulojen menetykset olisivat huomattavat.

Tavaraliikennelupa perustuu EU-asetukseen, jonka lupajärjestelmä antaa keinoja valvoa tavaraliikenteen harjoittamista. Lupien valvonta on tehostunut huomattavasti sähköisten järjestelmien ansiosta, ja ELY-keskus on suoriutunut tehtävästään hyvin. Liikenneluvan menettämisen uhka sai esimerkiksi vuosina 2014 ja 2015 yhteensä yli 1 000 yritystä maksamaan verovelkansa valtiolle. Ilman valvontaa miljoonien verorästit olisivat jääneet veronmaksajien harteille. Liikennekaaressa esitetään luopumista tästä toimivasta järjestelmästä.

SKAL pitää liikennekaariesityksen hyvinä puolina niitä mahdollisuuksia, joita digitaalisuuden lisääminen logistiikkaan voi tuoda Suomelle. Tavaraliikenteen sähköisiä ratkaisuja kannattaa jalostaa ennakkoluulottomasti eteenpäin.  Meillä on hyvät edellytykset menestyä IT-osaamisemme ansiosta. Digitalisaation edistäminen ei kuitenkaan edellytä toimivasta lupajärjestelmästä luopumista.

- Kehityksen tulee perustua osaavien kuljetusyritysten toimintaan, johon asiakkaat voivat luottaa pitkällä tähtäimellä, Teppo Mikkola tähdentää.

Linkki lausuntoomme 

 

SKAL esittää liikenne- ja viestintäministeriölle:

 

  •  esitettyjen muutosten laajempaa vaikutusarviointia ennen eduskuntakäsittelyä;
  • pienimuotoista toimintaa 10 000 euron vuosirajaan asti ilman liikennelupaa kokonaan poistettavaksi liikennekaaresta;
  • kaupalliselle tavaraliikenteelle pakettiautoilla ja alle 40 km/h traktoreilla kevennettyä lupamenettelyä, joka sisältää toimipaikkavaatimuksen Suomessa sekä yrityksen ja sen taustahenkilöiden hyvämaineisuuden ja vakavaraisuuden vaatimuksen. Lupa haettaisiin Trafista ja siihen sovellettaisiin samoja kriteereitä kuin taksiliikenneluvassa;
  • lupaedellytysten toteutumisen vuotuisen seuraamisen jatkamista viranomaistehtävänä;
  • että vankeustuomio vaikuttaisi jatkossakin henkilön hyvämaineisuuteen ja sitä kautta lupaedellytyksiin;
  • että liikennelupapoikkeuksista säädettäisiin jatkossakin lailla (asetuksen sijaan);
  • liikennelupakauden pituuden säätämistä 10-vuotiseksi hallituksen esitysluonnoksen mukaisesti;
  • taksiliikennettä sallittavaksi myös yhteisöluvalla;
  • ”ajoneuvoa koskevien vaatimusten” sisällyttämistä liikennekaareen nykyisessä laajuudessaan.

 

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. SKAL:n jäsenkuntaan kuuluu noin 5 600 kuljetus- ja logistiikka-alan yritystä. www.skal.fi

 

Lisätietoja:
Teppo Mikkola, puheenjohtaja, SKAL, puhelin 0400 598 758
Iiro Lehtonen, toimitusjohtaja, SKAL, puhelin 040 502 8181
Petri Murto, johtaja, asiantuntijapalvelut, SKAL, puhelin 040 762 2140

Heini Polamo, viestintäpäällikkö, puhelin 040 5060 131

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »